בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה הבוקר (יום שני) לחודש אפריל את הדיונים במשפטו של עמית אלמוג, שנאשם ברצח בת זוגו מאיה ווישניאק. הסיבה - הסנגורית ביקשה הארכת זמן כדי לגבש חוות דעת פסיכיאטרית מטעם ההגנה, לאחר שהפסיכאטר המחוזי קבע שאלמוג כשיר לעמוד לדין. המענה לכתב האישום נדחה לאפריל, ובני משפחתה של המנוחה שהגיעו לדיון זעמו: "עברו כבר תשעה חודשים מהרצח, והמשפט עוד לא התחיל. הרוצח הנבזה בחר במודע לסיים את חייה".
4 צפייה בגלריה
עמית אלמוג בבית המשפט
עמית אלמוג בבית המשפט
"רוצח נבזי ושפל". עמית אלמוג בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
שירה אחותה של מאיה ווישניאק ז"ל בבית המשפט
שירה אחותה של מאיה ווישניאק ז"ל בבית המשפט
"הסנגורים רוצים להקל בעונש, אבל זה לא יקרה". שירה, אחותה של מאיה
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
שירה אחותה של מאיה ווישניאק ז"ל בבית המשפט
שירה אחותה של מאיה ווישניאק ז"ל בבית המשפט
שירה בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
הוריה של המנוחה ובני משפחתה הגיעו לדיון, בזמן שהנאשם ברצח השתתף בו באמצעות וידאו קונפרנס. אחותה של מאיה, שירה, אמרה בתום הדיון כי "מחר יעברו תשעה חודשים מאז הרצח הנורא של מאיה, ועדיין לא התחלנו את המשפט. לפני כמה חודשים התקיימה בדיקה פסיכיאטרית שקבעה שהרוצח הנבזה היה שפוי בעת הרצח והיום. גוררים אותנו כל פעם מחדש לבית המשפט, מביאים אותנו שוב ושוב לכאן לפתוח את הפצעים המדממים שלנו. מאיה הייתה נפש טהורה שחייה נגדעו ללא סיבה".
"כואב לנו על האלימות כלפי נשים שגואה בחודשים האחרונים", הוסיפה שירה. "אנחנו מצפים מבית המשפט לתת את מלוא חומרת הדין לרוצח. מאיה תכננה ללמוד עכשיו תואר ראשון כדי לעזור לאוכלוסיות נזזקות באפריקה, אבל היא שוכבת מתחת לאדמה כי הרוצח השפל והנבזה בחר במודע לסיים את חייה של אחותי הקטנה. הסנגורים רוצים להקל בעונשו אבל זה לא יקרה".
האב של מאיה, אריאל, אמר: "תשעה חודשים עברו והמשפט טרם התחיל. דם נשים אינו הפקר בישראל. לרוצח של מאיה יש רק עונש אחד ראוי - מאסר עולם. שלא ייצא מהכלא עד יומו האחרון. אנחנו סומכים על בית המשפט שיראה מבעד למסך העשן של הצד השני. צריך לחנך את הרוצחים למשוואה פשוטה - רצחת? תקבל מאסר עולם".
4 צפייה בגלריה
מאיה ווישניאק
מאיה ווישניאק
שלב ההוכחות נקבע ל-14 ביוני. מאיה ווישניאק
לפני כשבועיים כתבה לבית המשפט הסנגורית של אלמוג, עורכת הדין אורית חיון, כי "ההגנה בתיק תתרכז בסוגיית היעדר המניע, מצבו הנפשי של אלמוג והשלכותיו על אחריותו. יריעת המחלוקת מוגדרת ומצומצמת לנושא נפשי ולא עובדתי. לפיכך התיק יוכרע בעיקר על חוות דעת מטעם הצדדים. מצבו הנפשי של הנאשם והשלכותיו על אחריותו הפלילית הן הסוגיה המרכזית בה. ההגנה מבקשת לגבש חוות דעת פסיכיאטרית מטעמה".
הסנגורית ביקשה זמן נוסף למענה בגלל הקושי בגיוס מומחים בשל משבר הקורונה. עם זאת, חשוב לציין - הפסיכאטר המחוזי סבור שעמית אלמוג כשיר לעמוד לדין.
לדברי הסנגורית, "אנחנו לא רוצים למהר על חשבון איכות הייצוג של הנאשם. מדובר בתקופה מורכבת בהיבט של סוג המומחים שאליו אנחנו נדרשים, ולכן אנחנו מבקשים זמן נוסף - כל עוד אין לנו חוות דעת בנושא".

לדברי התובעת מפרקליטות מחוז תל אביב, "התיק הוגש לפני שמונה חודשים לבית המשפט. אלמלא הקורונה אני מאמינה שהיינו בעיצומו של ההליך המשפטי ושמיעת הראיות. פרק הזמן שחלף אפשר לסנגורית לקבל את חוות הדעת הנדרשות, ואני מבקשת דחייה קצרה ככל שניתן כדי שנתחיל בדיונים".
בסופו של דבר השופט בראש ההרכב, גלעד נויטל, דחה את מתן המענה לכתב האישום ל-12 באפריל בשעה 14:00. הוא קבע את תחילת שלב ההוכחות ל-14 ביוני.
פרקליטות מחוז תל אביב הגישה את כתב האישום נגד אלמוג ביוני 2020 לבית המשפט המחוזי בעיר. אלמוג, בן 21 מרמת גן, מואשם ברצח בנסיבות מחמירות של מאיה, ומואשם גם בפציעה בנסיבות מחמירות של אמו.
לפי כתב האישום שהוגש על-ידי עורכת הדין שירי פרל, בין הנאשם למנוח התקיים קשר רומנטי - אך הוא שקל להביא למותן של המנוחה, אמו ואחותו עוד לפני הרצח. ביום שבת, 16 במאי, הגיעה מאיה לדירתו של אלמוג ברמת הגן - ובשלב מסוים הוא החליט להמית אותה, אך חיכה שאחותו תצא מהבית.
בכתב האישום צוין כי אלמוג לפת את זרועו סביב צווארה של מאיה, חסם את פיה וחנק אותה. מותה נקבע כתוצאה מתשניק, בעקבות לחץ שהופעל על הצוואר. לאחר מות המנוחה המתין אלמוג לבואה של אמו - ואז פצע אותה באמצעות סכין בפניה ובפלג גופה העליון. האם נאבקה בנאשם, התחננה על חייה ואמרה לו כמה פעמים שהיא אוהבת אותו - עד שהוא חדל ממעשיו. לאחר מכן צילם אלמוג את גופתה של מאיה ואת עצמו כשהוא שר, מפזר שטרות כסף על גופתה ושולח את הצילומים לחברו.
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.