אמש (שבת) הותר לפרסום כי החשוד ברצח אשתו דיאנה רז בנעלה שבבנימין הוא אמיר רז. על פי החשד, הוא ירה בה ביום שישי בזמן שילדיהם בבית. גורמים המעורים בחקירת הרצח סיפרו כי הבעל החשוד התקשר תחילה לאימו וביקש שתיקח את ארבעת הילדים. לאחר מכן התקשר החשוד, שהחזיק מתוקף תפקידו כשוטר נשק ברישיון, למפקדו במשטרה כדי לדווח על הירי.
בחקירתו במחלקה לחקירות שוטרים הודה הבעל ברצח, וכבר באותו לילה בוצע שחזור של המעשה בבית. בדיון הארכת המעצר בבית המשפט אתמול, אליו לא הובא רז כי נכנס לבידוד בעקבות מגע עם חולה קורונה מאומת, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו ב-15 ימים. מעצרו הוארך לבסוף בתשעה ימים.
דיאנה לא לבד. 19 נשים נרצחו בישראל בידי בני הזוג שלהן או קרוב משפחתן מתחילת שנת 2020 ועד היום. ואלו שמותיהן ופניהן:
3.1.21: לטרישיה לני פוינטר (53) - על פי החשד נרצחה על ידי בן זוגה בחניקה
בת קהילת העבריים בירוחם. הותירה אחריה חמישה ילדים ונכדים. ילדיה סיפרו שנפרדה מבן זוגה אחרי הסגר הראשון וחזרה אליו כמה חודשים לאחר מכן. הוסיפו לספר כי לא הבחינו בסימני אזהרה בנוגע לטיב הקשר בין השניים. גם השכנים לא ידעו על חילוקי דעות בין בני הזוג. ביום הרצח התקשר בן הזוג למשטרה ודיווח כי חנק אותה.
11.12.20: פלונית אלמונית (50) - על פי החשד נרצחה בדקירות על ידי בנה
2.12.20: סובחיה טאטור (37) - בנה מואשם כי רצח אותה ביריות
תושבת ריינה. נרצחה במסגרת סכסוך במשפחה שהוביל למסע ירי קטלני. שניים מבניה נפצעו קשה ומותו של אחד מהם נקבע שעות לאחר מכן בבית החולים. בנה, אחמד טאטור, מואשם ברצח. לפי כתב האישום הוא ירה באם ארבע פעמים ברובה ציידים. לאחר שאחיו הגיע לבית המשפחה הוא ירה גם בו.
16.11.20: וופא עבאהרה (37) - בעלה לשעבר מואשם כי רצח אותה בדקירות
סיפורה של וופא מעלה רצף של כשלים מערכתיים, שיכלו היו למנוע אותו. הגרוש שלה, רביע כנאענה שנאשם במעשה, התנגש ברכבה בכוונה תחילה. לפני שרצח אותה לעיני עוברים ושבים, התווכח איתה אצל מי יהיו הילדים לנוכח הליכי הגירושים ביניהם. השניים היו מוכרים לשירותי הרווחה, וטופלו על-ידי עובדת סוציאלית. כנאענה ישב בכלא בעבר כמה פעמים, בין היתר בשל אלימות כלפי אשתו. בהמשך שוחרר ללא שיקום וללא מעקב מטעם הרשויות.
חודשים ספורים לפני הרצח נכנסה וופא למקלט לנשים נפגעות אלימות, אך עזבה אותו. משרד הרווחה דרש תוכנית הגנה מלאה עבורה וגם היא ביקשה לטובת הגנה על חייה, אך סורבה.
19.10.20: אירנה גריבנב (67) - בן זוגה מואשם כי רצח אותה במכות פטיש
16 צפייה בגלריה
אירנה גריבנב ז"ל
אירנה גריבנב ז"ל
(באדיבות המשפחה)
תושבת באר שבע. לפי כתב האישום נגד בן זוגה, שהתה עמו במטבח ובמהלך חילופי דברים ביניהם אמרה לו שאינה רוצה לראות אותו עוד. הוא בתגובה הביא פטיש מהמרפסת והחל להכות אותה עד שהתמוטטה. בהמשך יצא מהדירה לקנות אוכל. יום למחרת עלה אל גג הבניין שבו התגורר. שוטרים שהוזעקו למקום מצאו את גופתה של אירנה בדירה, אולם לא קיבלו על כך מידע מפי בן הזוג.
19.10.20: נג'אח מנסור (35) - בן זוגה מואשם כי רצח אותה בדקירות
נרצחה בדירתה בקריית חיים שבחיפה. בן זוגה, מרואן סמרי, 28, נעצר בסמוך למקום בידי שוטרי סיור לאחר שהלך בלי מסכה ועורר את חשדם. הם הכירו את הקשר בין השניים, הגיעו לדירה שבה חיו - ומשלא נענו, פרצו וגילו את גופתה. בהמשך התברר שסבלה גם בעבר מאלימות, ובן זוגה הקודם מרצה עונש מאסר. על פי כתב האישום נגדו, סמרי יצא מוקדם ממקום עבודתו בטענה שראשו כואב, הגיע לביתה של נג'אח, דקר אותה למוות עם סכין באורך 17 ס"מ ושדד ממנה כסף מזומן ופריטים נוספים.
9.10.20: אוקסנה סימנוביץ, שם בדוי: אנסטסיה קלין (52) - בן זוגה מואשם כי רצח אותה
הייתה תיירת מאוקראינה. במשך שבועיים היא שכבה לבד במחלקת הטיפול הנמרץ לאחר שהותקפה, הוכתה ונאנסה, לפי החשד בידי בן זוגה, דימיטרי ציגנוק, ומצבה הוגדר קשה מאוד. לפי החשד, בתקופת האשפוז הגיע ציגנוק לבית החולים מחופש לסוהר שב"ס במטרה "לגמור את העבודה". הוא כבר הורשע בעבר בעבירות אלימות במשפחה.
קלין, ילידת אוקראינה, הגיעה לישראל בדצמבר 2012 עם ויזת תייר תקפה לשלושה חודשים בלבד, אך נשארה בארץ. היא ניסתה ככל הניתן להימנע ממפגש עם הרשויות מחשש שתגורש, והתמודדה עם בעיות כלכליות וחברתיות. לפני שנרצחה התגוררה עם ציגנוק ברמת גן.
10.9.20: חנין אלעביד (27) - על פי החשד נרצחה ביריות על ידי אחד מבני משפחתה
לרצח קדמו סימני אזהרה ברורים. מדיון לפני תשע שנים, שבו ביקשה המשטרה להאריך עד תום ההליכים את מעצרו של אימן אלעביד, אחיה, עלה כי חנין צפתה כבר בגיל 17 את גורלה המר. היא הייתה גרושה ואמא לפעוטה בת שלוש. היא נורתה למוות בראשה אל מול ביתה הקטנה.
הרצח עדיין לא פוענח ולא הגיע לכדי כתב אישום. החשד הוא כי הרקע למעשה הוא אורח החיים שניהלה ולא תאם את המסורת השבטית הבדואית. הגרוש שלה, שבעת חתונתם היה בן 41, נעצר לאחר נישואיהם בחשד לתקיפתה ובעקבות כך היא נמלטה למעון לנשים מוכות. בהמשך היא החליטה לברוח מהמוסד מחשש לחייה.
20.8.20: נורה אל-כעביה (53) - בעלה מואשם כי רצח אותה במכות ואבנים
נורה הייתה אשתו השלישית של בעלה. בעבר הוא הורחק מביתם בשל אלימות שנקט נגד בנו, שבגינה הוגש נגדו כתב אישום חמור. בעקבות כתב האישום בגין האירוע האלים נגד הבן, ביקשה המשטרה להשאיר את הבעל החשוד ברצח במעצר עד תום ההליכים לנוכח הסכנה שנשקפת לחיי בני משפחתו, לדבריה, אך פרקליטו הגיש ערר לבית המשפט והוא שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים.
על פי כתב האישום שהוגש, הוא הטיח מספר פעמים בראשה של אל-כעביה אבן שמשקלה 16 ק"ג - מתוך כוונה לגרום למותה.בעבר במהלך ויכוח איים להכותה באמצעות גרזן.
2.7.20: וופאא ג'והר (40) - על פי החשד נרצחה על ידי בעלה בדקירות לעיני בנותיה
שכניה של וופאא קיבלו את הידיעה על מותה בתדהמה וסיפרו כי לא הרגישו שיש לזוג בעיות. חברי הזוג ובני המשפחה סיפרו כי חייהם המשותפים היו טובים ולא הרגישו שלזוג יש בעיות.
14.6.20: רואן אל-כתנאני (27) - הייתה בהיריון כשנרצחה על פי החשד על ידי בן זוגה במכות
16 צפייה בגלריה
רואן כתנאני עם אביה
רואן כתנאני עם אביה
( צילום רפורדוקציה: חיים הורנשטיין)
רואן, עוזרת גננת במקצועה, פונתה לבית החולים במצב אנוש בעקבות חבלת ראש. בעלה טען כי נפלה במקלחת. היא מתה כעבור כמה ימים וגם העובר שנשאה ברחמה לא שרד. בעלה עלא אל-כתנאני נעצר בחשד שהכה אותה. הוא שוחרר לאחר שבמכון לרפואה משפטית לא היה ניתן לקבוע חד משמעית אם מותה נגרם מחבלה מכוונת. בני משפחתה סיפרו שבין בני הזוג היו אי הבנות וסכסוכים שנפתרו והם חזרו לחיות יחד בשלום.
16.5.20: מאיה ווישניאק (22) - בן זוגה מואשם כי רצח אותה בחניקה
בן זוגה חנק אותה למוות בדירתו ברמת גן. הרצח אירע כמה חודשים בלבד לאחר שחזרה מטיול עם חברותיה במזרח אחרי שירותה הצבאי. חבריה מספרים שהיא תמיד ראתה את העולם במשקפיים ורודים. בן זוגה עמית אלמוג נאשם ברציחתה בנסיבות מחמירות, ובכך שצילם אותה כשהוא שר ומפזר שטרות על גופתה. בהמשך גם פגע באמו.
3.5.2020: טטיאנה חייקין (50) - בן זוגה מואשם כי רצח אותה בדקירות
נמצאה ללא רוח חיים בדירתו של בן זוגה איגור צ'פיקוב מבת ים, שמואשם שרצח אותה. צ'פיקוב התקשר למוקד המשטרה ודיווח שרצח את בת הזוג שלו. חברותיה של חייקין סיפרו על סימני אזהרה, ובהם התמכרות של השניים לאלכוהול. לפי כתב האישום, צ'פיקוב דקר למוות את חייקין, ביתר את גופתה והשליכה לפח אשפה מחוץ לבניין שבו התגוררו בבת ים. חייקין עלתה לישראל מאוקראינה בגיל 19 ולא הייתה לה משפחה בארץ. גופתה הוטסה לאוקראינה כשבועיים לאחר הרצח.
28.4.20: מאסטוול אלאזה (31) - בן זוגה מואשם כי רצח אותה בדקירות
הרצח התרחש בערב יום העצמאות, חודש וחצי בלבד לאחר שמאנדפרו, בעלה של מאסטוול, שוחרר ממאסר של 10 חודשים בגין עבירות אלימות כלפיה. על פי כתב האישום, בשעות הערב התעורר ויכוח בין בני הזוג לאחר שמאסטוול סירבה לדרישתו של בעלה לסייע לו בהכנת קפה. מאנדפרו לקח בקבוק זכוכית שהיה בסלון והיכה בראשה של המנוחה. לאחר מכן הוא ניגש למטבח ולקח סכין עם להב באורך 20 ס"מ, כשבאותו זמן מאסטוול ברחה לחדר המדרגות. הוא רדף אחריה ודקר אותה בגבה ובצווארה לעיני ילדיהם. ילדם בן ה-14 ניסה למנוע ממאנדפרו להמשיך את התקיפה, אחז בכתפו וקרא לו "אבא די", אך לא הצליח להציל את אמו. הוא נפצע בידו במהלך המאבק. משפחתה של מאסטוול סיפרה על שנים רבות של אלימות מצד בעלה.
28.3.20: נבין אל-עמרני (21) - אביה ואחיה מואשמים כי רצחו אותה בדקירות
נבין אל-עמרני מחורה הייתה בת 21 בלבד כשאחיה נעמן (20) דקר אותה למוות. למרות שגופתה לא נמצאה מעולם, הוגש כתב אישום נגד אחיה, אביה המלאן (63) ואחיינה נאסר (19). כתב האישום מייחס להם רצח בנסיבות מחמירות ושיבוש מהלכי משפט בשל הסתרת הגופה. המשטרה החלה לחקור את היעלמותה לאחר שב-17 באפריל, כשלושה שבועות לאחר הרצח, תושב חורה התקשר למשטרה והתריע על כך שאחיו מתכנן לפגוע בו מכיוון שידע על הרצח. על פי המשטרה, ממצאים פורנזיים הביאו למעצרם של חמישה חשודים שהיו מעורבים ברצח: הוריה של נבין, אחיה, אחיין שלה ואח של גיסתה. החשד המרכזי הודה שהיא נרצחה בחצר הבית ולאחר מכן נלקחה למקום לא ידוע.
14.3.20: פלונית אלמונית (56) - על פי החשד נורתה למוות על ידי בעלה בבאר יעקב
פלונית אלמונית, בת 56 במותה מבאר יעקב. על פי החשד נורתה למוות בידי בעלה.
17.1.20: ילנה יצחקבייב (57) - בן זוגה מואשם כי רצח אותה ביריות
16 צפייה בגלריה
סלאביק מבשב וילנה יצחקבייב
סלאביק מבשב וילנה יצחקבייב
ילנה יצחקבייב
(מתוך עמוד הפייסבוק )
ילנה יצחקבייב נורתה למוות על ידי בן זוגה סלאביק מבשב, בן 62, בדירתם בשכונת עין גנים בפתח תקווה. השניים היו בני זוג שהתגוררו יחד זמן קצר. בנה של המנוחה הגיע לדירה לאחר שלא הצליח להשיג את אמו בטלפון - ומצא את השניים ללא רוח חיים. מהחקירה עלה כי מבשב, שנשא נשק ברישיון במסגרת עבודתו כמאבטח במוסד חינוכי, ירה בילנה כמה פעמים במטבח ביתם - ואז התאבד. ככל הנראה הוא עשה זאת עקב רצונה של ילנה לסיים את הקשר עמו.
14.1.20: שאדיה אבו-סריחאן (33) - קרובי משפחתה מואשמים כי רצחו אותה בחניקה
שאדיה, אם לשלושה ילדים, נמצאה כשהיא במצב אנוש עם סימני אלימות על גופה ביישוב סמוך לערערה בנגב. היא פונתה לבית החולים סורוקה ושם נקבע מותה. בעלה התקשר למשטרה ודיווח כי חנקו אותה. קרובי משפחתה חשודים ברצח. בני משפחתה טענו כי היו לה יחסים קשים עם ילדי נשותיו הנוספות שנהגו להרביץ לה