בעקבות ההכרזה של ממשלת אוקראינה שהודיעה על איסור כניסה לזרים, חסידי ברסלב הגיעו בצהריים (חמישי) אל מלון רות שבצפת, שם נופש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם רעייתו, במחאה על כך שההחלטה התקבלה אחרי שיחתם של נתניהו ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.
7 צפייה בגלריה
חסידים מפגינים מול מלון רות שבו שוהה בנימין נתניהו
חסידים מפגינים מול מלון רות שבו שוהה בנימין נתניהו
החסידים שהפגינו
(צילום: אומן סטטוס)
"אנחנו אנשים שומרי חוק שרוצים להגיע לרבנו הקדוש באומן", אמר אחד המפגינים. "הגענו להביע קול זעקה על האפליה הגדולה שעושים לנו בבלפור. בכל שבוע מפגינים עשרות אלפי בני אדם, ולנו, כמה עשרות אלפים שרוצים להגיע לרבי נחמן, לא נותנים את הזכות הבסיסית. ביבי, אתה הולך לשלם על זה ביוקר".
הוא הוסיף כי גם מנהיגי הסיעות החרדיות אחראים לעניין: "גם ליצמן, גפני ודרעי ישלמו על זה. ג' תפסיד מנדט, ש"ס תפסיד מנדט. נתניהו הפסיד כבר שלושה-ארבעה".
7 צפייה בגלריה
חסידים מפגינים מול מלון רות שבו שוהה בנימין נתניהו
חסידים מפגינים מול מלון רות שבו שוהה בנימין נתניהו
החסידים מחוץ למלון
(צילום: אומן סטטוס)
הרב נחמן בנשעיה, יו"ר מזכירות חסידי ברסלב שמייצג אותם בפגישותיו עם הממשלה, טען בשיחה עם ynet כי "יש עסקה בין נתניהו לגמזו: אומן תמורת בלפור. נתניהו נתן לגמזו את מה שביקש על אומן, ובתמורה גמזו יצא נגד ההפגנות בבלפור בנימוק אפידמיולוגי". בינתיים, בתמונה שהופצה בין חסידי ברסלב במסגרת הקמפיין נגד איסור הנסיעות לאומן, נכתב "נתניהו רע לרבינו", ו"לא נתמוך במי שנלחם ברצון של רבי נחמן".
בתוך כך, חברת התעופה "יוקריין אינטרנשיונל" הוסיפה היום ברגע האחרון טיסות לאוקראינה כדי להטיס מישראל מאות חסידי ברסלב, שמתכננים לחגוג את ראש השנה באתר שבו קבור רבי נחמן בעיר אומן, לפני ש"חוק אומן", האוסר כניסת אזרחים זרים ממדינות אדומות לאוקראינה בשל התפשטות הקורונה, ייכנס לתוקף.
המשמעות היא שכ-1,000 נוסעים צפויים לצאת מהארץ לאוקראינה. בינתיים, בנמלי התעופה בקייב ובאודסה דווח על ישראלים שלא הורשו להיכנס למדינה.

בסך הכול תוציא החברה היום עשר טיסות לקייב ואודסה ובנוסף - עוד שתי טיסות מחר לפנות בוקר. בינתיים, אל נמל התעופה בן גוריון הגיעו מאות חסידים שאמרו כי לא יוותרו על הטיסות לאומן. "אני מגיע לאוקראינה כל שנה, כבר שבע שנים", אמר אלישע, אחד הנוסעים. "אם יסגרו את האוויר - נגיע מהים; ואם יסגרו את הים - נמצא דרכים אחרות. להגיע לקברו של הרבי בראש השנה זה בדמנו. היו צריכים להגיע עם האוקראינים להבנות, וחבל שאנחנו נאלצים לעשות את זה בצורה כזאת ולהגיע לטיסות מעכשיו לעכשיו".
גם דוד ובנו בן התשע ימריאו בטיסת החברה לקייב בצהריים: "היה חשש שלא נמצא טיסה אבל נעשה את הכל כדי להגיע לאוקראינה", אמר. "זאת הפעם הרביעית שלי והשנייה של הבן שלי. מי שלא היה באומן בראש השנה לא יבין את זה. אין לי ספק שזה לא ייראה כמו בכל שנה אבל נעשה הכל כמו שצריך ונשמור על עצמנו. אם להפגנות מותר ללכת ולהתקהל - אין שום הצדקה למנוע מאיתנו להגיע לשם".
7 צפייה בגלריה
טסים לאומן
טסים לאומן
הטסים לאומן בתור בנתב"ג
(צילום: דני שדה)
רחמים, שצפוי להמריא גם הוא לקייב, הוסיף: "אני נוסע עד אחרי ראש השנה. בנוגע לקורונה - אנחנו שומרים על ההנחיות, עוטים מסכות ושומרים מרחק. אנחנו לא מפחדים. נגיע לצדיק ונחזור לארץ. נעשה את ההשתדלות שלנו עד הסוף. אם לא יכניסו אותנו - נקבל את זה באהבה ונחזור לישראל".
במקביל, דיווחו עשרות ישראלים שהגיעו לאוקראינה כי הרשויות מסרבות להכניסם. חסידים רבים, בהם גם ילדים רבים, בילו את הלילה על רצפת הטרמינל לקראת החזרתם לישראל.
7 צפייה בגלריה
טסים לאומן
טסים לאומן
טסים לאומן
(צילום: דני שדה)
שלשום, נזכיר, הכריזה ממשלת אוקראינה כי היא מסכימה לבקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ותגביל את מספר היהודים שיורשו להגיע לקבר רבי נחמן באומן, להילולה השנתית הנערכת מדי שנה בחגי תשרי. באוקראינה הדגישו כי הם נענים לבקשה עקב החשש בישראל מהתפרצות קורונה.
יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שתמך בנסיעת החסידים אך במספר מוגבל, צייץ בצהריים כי "אחרי שחטפתי ביקורת על עניין הנסיעה לאומן, עמדתי מתבהרת כנכונה. במקום להיערך לנסיעה מבוקרת ומפוקחת של מאמינים ולהפחית את מספר הנוסעים מ-25,000 ל-6,000 תחת השגחה קפדנית, אלפי אנשים כבר נוסעים לשם ללא פיקוח וללא הערכות של המדינה. צריך לומר את האמת: השנאה לחרדים פשוט מעוורת את כולם".
בהצהרה שפרסם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, נאמר כי "לבקשת ראש ממשלת ישראל, קיבלנו החלטה להגביל משמעותית את העלייה לרגל של החסידים לאומן, לחגיגות ראש השנה". ואולם, בלשכת נתניהו הכחישו את הדברים: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן".
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי
(צילום: AP)
על-פי הודעת לשכת נשיא אוקראינה, תיאסר לחלוטין כניסת אזרחים זרים ממדינות אדומות, בהן ישראל. בהודעה שהתקבלה בתום פגישה של קבינט הקורונה של אוקראינה, שבראשו עומד הנשיא זלנסקי, נאמר כי "העולם חווה עלייה בתחלואה בקורונה. ממשלת אוקראינה מפתחת תקנות שיאסרו כניסה לאוקראינה של אזרחים זרים המגיעים ממדינות אדומות - וזאת למשך 30 יום".
הודעת אוקראינה החריגה נהגי משאיות ונציגים של ארגונים הומניטאריים. "לבקשת ראש ממשלת ישראל, ההחלטה התקבלה כדי להגביל משמעותית את העלייה לרגל החסידית לאומן, כדי לחגוג את ראש השנה".
יצוין כי לפי דיווח של המשטרה האוקראינית, לאומן כבר הגיעו כ-1,000 חסידים שהקדימו את העלייה לרגל, והם מצטרפים ל-500 החסידים שהיו שם קודם.

המכתב של גמזו, המהלך של נתניהו

בלשכת ראש הממשלה הגיבו במהלך השבוע על הודעת אוקראינה, ואמרו כי "כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה, שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו שלא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו ופרופ' רוני גמזו
(צילום: לע"מ)
במכתב אישי לנשיא אוקראינה, הפציר פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, כי יאסור על קיום ההילולה שאותה כינה "סכנת נפשות", מהלך שהביא לביקורת עזה בקרב המפלגות החרדיות - ואף דרישה להתפטרותו מצד שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן. ואולם כעת נראה על פי דבריו של נשיא אוקראינה, כי מאחורי המהלך עומד ראש הממשלה.
פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הבהיר היום כי הוא איתן בהתנגדותו להוצאת 80 טיסות לאומן שבאוקראינה. "דעתי הנחרצת היא לא. אמרתי את זה כמה פעמים ואני לא רוצה לחזור על הסיפור הזה. לא אשנה את דעתי".
פורסם לראשונה: 13:02, 27.08.20