ממשלת אוקראינה הכריזה היום (ג') כי תיענה לבקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ותגביל את מספר היהודים שיורשו להגיע לקבר רבי נחמן באומן, להילולה השנתית הנערכת מדי שנה בחגי תשרי. באוקראינה הדגישו כי הם נענים לבקשה עקב החשש בישראל מהתפרצות קורונה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בהצהרה שהוציא נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, נאמר כי "לבקשת ראש ממשלת ישראל, קיבלנו החלטה להקביל משמעותית את העלייה לרגל של החסידים לאומן, לחגיגות ראש השנה". ואולם בלשכת נתניהו הכחישו את הדברים: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן".
על פי הודעת לשכת נשיא אוקראינה, תיאסר לחלוטין כניסת אזרחים זרים ממדינות אדומות (ישראל היא מדינה אדומה). בהודעה שהתקבלה בתום פגישה של קבינט הקורונה של אוקראינה, שבראשו עומד הנשיא זלנסקי, נאמר כי "העולם חווה עלייה בתחלואה בקורונה. ממשלת אוקראינה מפתחת תקנות שיאסרו כניסה לאוקראינה של אזרחים זרים המגיעים ממדינות אדומות - וזאת למשך 30 יום".
הודעת אוקראינה היום החריגה נהגי משאיות ונציגים של ארגונים הומניטאריים. "לבקשת ראש ממשלת ישראל, ההחלטה התקבלה כדי להגביל משמעותית את העלייה לרגל החסידית לאומן, כדי לחגוג את ראש השנה". יצוין כי לפי דיווח של המשטרה האוקראינית, לאומן כבר הגיעו כאלף חסידים שהקדימו את העלייה לרגל, והם מצטרפים ל-500 החסידים שהיו שם קודם.
בלשכת ראש הממשלה הגיבו כי "כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה, שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו שלא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".

המכתב של גמזו, המהלך של נתניהו

במכתב אישי לנשיא אוקראינה, הפציר פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, כי יאסור על קיום ההילולה שאותה כינה "סכנת נפשות", מהלך שהביא לביקורת עזה בקרב המפלגות החרדיות - ואף דרישה להתפטרותו מצד שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן. ואולם כעת נראה על פי דבריו של נשיא אוקראינה, כי מאחורי המהלך עומד ראש הממשלה.

2 צפייה בגלריה
(באדיבות יצחק אלמן)

פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הבהיר היום כי הוא איתן בהתנגדותו להוצאת 80 טיסות לאומן שבאוקראינה. "דעתי הנחרצת היא לא. אמרתי את זה כמה פעמים ואני לא רוצה לחזור על הסיפור הזה. לא אשנה את דעתי", אמר בתדרוך שקיים בצהריים.
בשבוע שעבר הודיעה אוקראינה על מגבלות על ההילולה באומן לקראת ראש השנה המתקרב. בין היתר, אמרו כי תיאסר כניסת "זרים" לעיר - ויוטל סגר על האזור ככל שיידרש. ואולם למחרת יצאה הודעה משותפת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שריככה מאוד את ההחלטה. בהודעה הפצירו מנהיגי המדינות בחסידים להישאר השנה בבית, והבהירו כי ההגבלות באתרים הציבוריים "ייאכפו בקפידה". עם זאת, הסיבה האמיתית להודעה הכללית שיצאה ממשרד ראש הממשלה ה"מפצירה בחסידים שלא להגיע", נעוצה בקואליציה השבירה.

באוקראינה ניסו להתמודד

עוד באותו היום נחשף ב-ynet מסמך פנימי הקובע כי במהלך חודש ספטמבר לא תורשה הגעת טיסות שכר לאוקראינה (ואלו מהוות אמצעי הגעה מרכזי להילולה). חסידים שיצליחו להגיע למתחם, ייאלצו לציית להנחיות המחמירות של אדם אחד לכל חמישה מ"ר. מי שיפר אותן יגורש מאוקראינה, וייאסר עליו להיכנס אליה למשך שלוש שנים.

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו , וולודימיר זלנסקי
בנימין נתניהו , וולודימיר זלנסקי
בנימין נתניהו וולודימיר זלנסקי
(צילום: עמוס בן גרשום)

בישראל נמנעו מסגירת השמים מסיבות חוקיות: אי אפשר מצד אחד לפתוח את השמים ולתת לאנשים לטוס למדינות שונות, ומצד שני לסגור אותם דווקא לאוקראינה, מה גם שתמיד אנשים יוכלו להגיע אליה דרך מדינה שלישית. גם האוקראינים מצדם הגיעו למסקנה שחוקית לא ניתן למנוע את כניסת חסידים למדינה, אך קבעו איסור על קיום אירועים דתיים גדולים והטלת מגבלה על מספר המשתתפים באירועים דתיים לפי מטרז'. הכלל הוא אדם אחד על כל חמישה מ"ר, ושמירה על מרחק של 1.5 מטר בין אדם לאדם, ובנוסף חובת עטיית מסכות.
לפי החישוב הזה, בתוך מתחם הקבר שגודלו כ-556 מ"ר יוכלו להיות בכל רגע נתון לכל היותר 90 חסידים, ומחוצה לו, בשטח שגודלו כ-4,500 מ"ר – כמה מאות בסך הכול. כוחות גדולים של משטרה צפויים להגיע לאומן ולאכוף את המגבלות. מי שייתפס מפר את ההנחיות יגורש מיד וייאסר עליו לחזור לאוקראינה בשלוש השנים הקרובות.