1 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה באשדוד
חיסוני קורונה באשדוד
חיסוני קורונה. ארכיון
(צילום: AP)
משרד הבריאות הבהיר הערב (שבת) כי משלוח החיסונים שהועבר אתמול לרשות הפלסטינית היה תקין לחלוטין. הודעה זו פורסמה לאחר שאמש הודיעה הרשות הפלסטינית על ביטול ההסכם להעברת החיסונים - לטענתה משום שתוקף החיסונים יפוג כבר החודש.
במשרד הבריאות בירושלים אמרו כי "משרד הבריאות הפלסטיני קיבל לידיו חיסוני פייזר תקינים, במועדי תפוגה שהיו ידועים, מוסכמים ותואמים להסכם בין הצדדים. נדגיש, כי החיסונים שהועברו לפלסטינים זהים מכל בחינה לחיסונים שניתנים בימים אלה לאזרחי מדינת ישראל. אנו תקווה כי מבצע החיסונים ברשות הפלסטינית יחל בהקדם".

החיסונים שהועברו אתמול יהיו בתוקף עד סוף חודש יוני או סוף יולי. הם הועברו ראשונים כדי שהרשות תחסן איתם תחילה, וכך תימנע זריקתם לפח. מדובר בפרקטיקה שנהוגה גם בתוך ישראל - החיסונים שניתנו תמיד היו החיסונים שהכי קרובים לתום התוקף. לפיכך שאר החיסונים שלפי ההסכם היו אמורים לעבור לרשות הפלסטינים הינם חיסונים עם תוקף של עוד כמה חודשים.
בכירים במשרד הבריאות אמרו: "הכול סוכם מראש עם הפלסטינים. החיסונים תקינים לחלוטין. סוכם על משלוח ראשון מיידי לרשות, ובו מספר קטן של חיסונים שתוקפם 06/21, על מנת לאפשר לחסן את הציבור הפלסטיני מיד".
לפי ההסכם שבוטל, בין מיליון ל-1.4 מיליון חיסוני פייזר שתוקפם עומד לפוג יועברו לפלסטינים - וישראל הייתה אמורה לקבל בתמורה כמות זהה של מנות חיסון חדשות מפייזר, בחודשים ספטמבר-אוקטובר, על חשבון המשלוח שמיועד לפלסטינים. אולם כעת טוענים הפלסטינים שתוקף החיסונים יפוג מהר מדי, כבר החודש. את ההחלטה לבטל את ההסכם קיבל ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד אשתייה. ישראל הציעה לפלסטינים סיוע גם בציוד ובכוח אדם לצורך ביצוע החיסונים.
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר לאחר ההכרזה על ההסכם אתמול בבוקר כי שוחח עם עמיתתו הפלסטינית מיי קילה, והביע תקווה להמשך שיתוף הפעולה: "הקורונה לא מכירה בגבולות ולא מבדילה בין עמים. המהלך החשוב של חילופי החיסונים הוא אינטרס של כל הצדדים. אני מקווה ומאמין שהצעד הזה יקדם שיתוף פעולה בין ישראל לשכניה הפלסטינים גם בתחומים נוספים".