בקיבוץ ניר דוד החליטו לאפשר כניסה חלקית לנחל האסי, בקבוצות קטנות ובהרשמה מראש. כך נכתב בתגובת הקיבוץ שהוגשה אתמול (יום ג') לבית המשפט המחוזי בחיפה בעקבות העתירה בנושא. לפני כשלושה שבועות הגישה המדינה את עמדתה, כי היא סבורה כי יש לאפשר לאלתר את כניסת הציבור לנחל דרך כניסות צדדיות, באופן שלא יפריע לתושבי הקיבוץ.
2 צפייה בגלריה
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
50 מבקרים, בכפוף לרישום מראש. נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
(צילום: כלנית אלבז מלכין)
בתגובת הקיבוץ שהוגשה לבית המשפט נכתב כי אתמול החל הקיבוץ לאפשר גישה לציבור הרחב לחלקים מסוימים של הנחל באמצעות מתחם בחלקו המערבי, שלא דרך בתי הקיבוץ. למתחם תתאפשר תחילה כניסה של עד 50 איש במקביל, בכפוף לרישום מוקדם, כאשר בעתיד תוגדל כמות המבקרים ל-250 איש במקביל.
עוד נכתב כי במתחם יוקמו גדרות ושערים חדשים, בהתאם להצעה של בית המשפט, כדי לאפשר כניסה של מבלים למי הנחל, תוך הפרדה משטחי המגורים של הקיבוץ ומבתי התושבים. "המתחם ייפתח באופן דומה להצעת המדינה, על אף שזו הייתה כללית ובלתי מפורטת", נמסר מטעם הקיבוץ. "הוא ייפתח על אף שאף רשות מרשויות המדינה לא נטלה על עצמה את הסדרת העניין כאשר ההסדרה במתחם תעשה על ידי קיבוץ ניר דוד - מתוך רצון למנוע את המשך הקונפליקט - הכול בהתאם לתנאים במקום".

בתגובת הקיבוץ צוין כי המתחם יפעל תחת הגבלות מסוימות. נכתב כי תיאסר כניסה לאזור המגורים והמבקרים ייכנסו ברגל, מכניסה שמרחקה כ-500 מטרים מהנחל. עוד נכתב כי השהייה באזור תותנה ב"קיום חציצה מתאימה והרמטית למניעת זליגה מהאזור".
"הכניסה תתאפשר בהתאם לשעות פעילות, בימים א' עד ה' בין השעות 09:00 ל-17:00 ובימי שישי וערבי חג עד השעה 13:30, תוך איסור הצבת רמקולים ולינה בשטח. לאחר התאמת האזור והתארגנות של כמה שבועות, תתאפשר כניסה של עד 250 אנשים לאזור", נכתב. עוד צוין כי "לצורך הבטחת הסדרת השימוש במתחם, מובהר כי הפיקוח, ההסדרה והאכיפה בכל הנוגע להתנהלות במתחם, לרבות עמידה בכל תקנות העזר בדבר מפגעי רעש ואיסור לינה בשטח, צריכים להיות באחריות המועצה האזורית, וככל שהדבר אינו בסמכותה – באחריות המדינה".
בנוגע לרחצה בנחל נכתב כי "למיטב ידיעת הקיבוץ, קיים איסור רחצה בנחל. ככל שהמדינה תחליט כי ניתן להתיר במתחם או בחלק ממנו רחצה במי הנחל, המדינה תישא בכל האחריות והעלויות הנובעות מהעמדת שירותי הצלה וחירום. ככל שלא תותר הרחצה, באחריות המועצה האזורית והקיבוץ להציב במקום שילוט מתאים האוסר על רחצה. יובהר כי הקיבוץ לא יישא בכל אחריות כלפי באי המתחם, והאחריות היא על המדינה".
2 צפייה בגלריה
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
"קיים איסור רחצה". נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
(צילום: כלנית אלבז מלכין)
העותר, ח"כ משה ארבל (ש"ס), מסר בתגובה כי "אין ספק שהחלטת בית המשפט לקיים דיון בפעם השלישית בעתירה המנהלית שהגשתי היא החלטה חריגה. לטעמי היא מלמדת על החובה בהכרעה שיפוטית מהירה שתקבע את הברור מאליו ואת מגבלות הכוח של קבוצה פריבילגית ואלימה שתפסה את השטח הציבורי בכוח ועשתה בו כבשלה. תנועת ש"ס שחרטה על דגלה את המאבק לצדק חלוקתי תמשיך לעשות הכול כדי להביא ערכים אלו לידי יישום ולא תסתפק בהצהרות. לא נעצור עד שישוחררו הנחל וגדותיו כולם לציבור".
מטעם חברי מחאת "משחררים את האסי" נמסר: "אנחנו לא מאמינים שהקיבוץ הצליח לספח לעצמו את הנחל ולקבוע מי מכם, תושבי ישראל, ייכנס אליו ומתי בניגוד לחוק. אחרי שאנחנו נאבקים כבר שנים, הנחל ישוחרר בחודש הבא בהחלטה משפטית".