לפני שלושה שבועות המליץ המל"ל על יעד של פחות מ-400 נדבקים ביום בנגיף הקורונה לפני פתיחת שנת הלימודים, ב-1 בספטמבר. אבל מאז לא חלה ירידה משמעותית במספר המאובחנים - ואתמול (ב') מספרם אף טיפס והגיע לשיא של כמעט חודש.
על פי נתוני משרד הבריאות, אתמול נדבקו בקורונה 1,888 איש - הכי הרבה מאז 29 ביולי. יעד נוסף שמשרד הבריאות עוד יותר רחוק ממנו הוא היעד שהציב ראש הממשלה בנימין נתניהו להחזרת מגבלות, שעמד על 100 נדבקים ביום מחוץ למוקדי ההדבקה. אתמול נרשמו 1,511 נדבקים מחוץ לאזורי ההתפשטות.

4 צפייה בגלריה
מעבדה לבדיקות קורונה של קופת החולים מכבי ברחובות
מעבדה לבדיקות קורונה של קופת החולים מכבי ברחובות
מעבדה לבדיקות קורונה של קופת החולים מכבי ברחובות
(צילום: AFP)

שיעור החיוביים אתמול הגיע ל-6.7% מהבדיקות - גבוה יותר ביחס למרבית הימים בשבוע האחרון. גם מספר החולים בנגיף שמצבם קשה טיפס בימים האחרונים והגיע היום לשיא של 424 חולים. 120 מהם מונשמים. 856 נפטרו מסיבוכי הנגיף מפרוץ המגפה.
בתוך כך, קבינט הקורונה אישר אמש במשאל טלפוני להאריך בשבוע נוסף את מגבלות ההתקהלות כפי שחלו עד כה. לפי ההודעה, אם לא תתקבל החלטה אחרת בוועדת חוקה בכנסת, התקנות יהיו בתוקף עד ליום שני, 31 באוגוסט.
ליאורה ולינסקי, אחות מפקחת ארצית בבריאות הציבור, אמרה בדיון בוועדת הקורונה על החוקרים האפידמיולוגיים כי לא פחות מ-58 אלף שוהים כעת בבידוד. לדבריה, מפרוץ המגפה 583 אלף אנשים נכנסו לבידוד. "זמן הבידוד יכול לנוע בין יומיים לבין 14 יום אם אנחנו מאתרים ביום הספציפי", אמרה. "מתוך המבודדים, 17 אלף נכנסו לבידוד בעקבות חקירות אפידמיולוגיות. מתוך ה-583 אלף, 58 אלף נכנסו לבידוד בעקבות חקירות".
4 צפייה בגלריה
יוליה מלינובסקי באולפן ynet
יוליה מלינובסקי באולפן ynet
ח"כ יוליה מלינובסקי
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ יוליה מלינובסקי, חברת הוועדה: "מערך החקירות אולי השתפר אבל עדיין דורש טיפול מאוד רציני. אנחנו צריכים להיות יעילים ואם יש לנו 17 אלף מתוך 58 אלף זה אומר ששני שליש נכנסו על פי איכוני שב"כ ואף אחד לא יודע למה הם יושבים בבידוד. עם זאת, הנתון המדהים יותר שאנחנו שומעים היום לראשונה שכמעט 600 אלף היו בבידוד בצורה כזאת או אחרת. זה מראה שהמערך שלנו לא יעיל ואנחנו מכניסים יותר אזרחים לבידודים ואם המערך הזה היה עובד כמו שצריך, זה היה עולה פחות כסף למדינה וגובה גם מחירים נפשיים".
לצד זאת, משרד הבריאות הנחה את בתי החולים בארץ לקלוט מתנדבים שהחלימו מקורונה לטובת סיוע במחלקות הקורונה. בהודעה ששלחה ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות לבתי החולים, נכתב: "מתוך ניסיונם של מספר בתי חולים, מאושפזים במחלקות קורונה יכולים להיתרם רבות ממתנדבים שיסייעו במחלקה, יסעדו את החולים ובוודאי את אלה שמרותקים למיטתם".
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מתנדבים ייסיעו? מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: AFP)
היא הוסיפה: "על פי המלצת הצט"מ (צוות הטיפול במגפות - א"י), הסיכון שמתנדבים שהם מחלימים ממחלת הקורונה יידבקו בשנית קטנים, ולכן, העמדה שאומצה על ידנו היא כי ניתן לאפשר במחלקות קורונה התנדבות של אנשים שעברו החלמה מתועדת, בצירוף סרולוגיה חיובית. מתנדבים אלו יכולים לסייע מאוד במחלקות הקורונה". פיילוט של קליטת מתנדבים מחלימים יצא לדרך כבר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.
על אף העלייה בתחלואה, שנראית היטב בנתונים האחרונים, פיקוד העורף דווקא מקדם מהלך הדרגתי לסגירת המלוניות לחולים מאומתים. הסיבה העיקרית היא שינוי הקריטריונים להחלמה, שהובילה לקיצור משך הבידוד. בשבוע שעבר נסגרו כבר שלוש מלוניות. במהלך השבוע הנוכחי, בהתאם לנתוני התחלואה, צפויות להיסגר ארבע מלוניות נוספות.
4 צפייה בגלריה
מלון קורנה של פקע"ר
מלון קורנה של פקע"ר
הכניסה למלון קורנה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
מלוניות שנסגרו בשבוע שעבר פעלו בעכו, בחוף אכזיב וברמת הגולן. השבוע צפויות להיסגר מלוניות בתל־אביב, בירושלים ובתבור. עד לפני מהלך הסגירה פעלו 28 מלוניות ברחבי הארץ.
על פי נתוני משרד הבריאות, במלוניות הקורונה מאושפזים כעת 2,372 חולים מאומתים. לשם השוואה, לפני שבועיים עמד המספר על 3,230. הירידה נובעת בין היתר מהגדרות ההחלמה החדשות של משרד הבריאות מלפני כחודש. ההגדרות למעשה ייתרו את הצורך בבדיקות החלמה והביאו לשחרור אוטומטי, באישור רופא, אם חלפו עשרה ימים מאז הבדיקה ועוד שלושה ימים ברצף ללא סימפטומים. בכך למעשה קוצרה תקופת השהות במלוניות במקביל להתייצבות ולירידה במספר המאובחנים החדשים מדי יום.
בפיקוד העורף גם בוחנים בימים אלה אלטרנטיבות נוספות לאכלוס חולים ומבודדים מלבד המלוניות. בין האפשרויות שנשקלות: הפיכת ישיבות שבהן יירשמו שיעורי תחלואה גבוהים למתקני החלמה - במקום להוציא את התלמידים למלוניות חיצוניות.
פורסם לראשונה: 09:27, 25.08.20