הקואליציה צפויה להעלות היום (ב') להצבעה במליאת הכנסת את חוק האזרחות שמונע אזרחות מפלסטינים שנישאים לערבים ישראלים. לפי ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, האופוזיציה צפויה להתנגד לחוק באופן גורף: "נצביע פה אחד נגד. קואליציה שאומרת שמי יצביע נגד פוגע בביטחון המדינה, מה זה אומר עליה שחברים משלוש מפלגות שלה - העבודה, מרצ ורע"מ - מתכוונים להצביע נגד? אנחנו רואים סדקים בקואליציה", אמר ח"כ קרעי בריאיון לאולפן ynet לקראת פקיעת הוראת השעה.
שרת הפנים איילת שקד אמרה אתמול כי החוק צפוי לעלות כלשונו, אולם בתווך מתנהלות שיחות בקואליציה על הבאת חלופה בדמות הארכת הוראת השעה בחצי שנה בלבד ובמקביל תוקם ועדה לביטול החוק הקיים. בסביבתו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ערכו שורת התייעצויות כדי לגבש קו אחיד, ובשיחות עלתה גם האפשרות לחופש הצבעה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
יו"ר האופוזיציה נתניהו. האופוזיציה תצביע כמקשה אחת נגד החוק?
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ קרעי סבור כי החלטתם של חברי הכנסת ניר ברקת ואבי דיכטר ממפלגתו לא לתמוך אתמול בהסתייגות שעלתה להצבעה בוועדת החוץ והביטחון, לא תבוא לידי ביטוי גם בהצבעה על חוק האזרחות: "אני מאוד מקווה שלא יהיה מישהו שיחרוג מהשורה ויאבד את האחדות של האופוזיציה, כי עד עכשיו אנחנו פועלים בצורה מאוד טובה באופוזיציה.
"זה לא תרגיל אופוזיציוני בקטע של החוק הזה. כשיש ממשלת ימין היא מסוגלת להשתמש בחוק הזה כדי להגן על ביטחון המדינה. כשיש ממשלת שמאל הם ישתמשו בחוק הזה כדי לפגוע בביטחון המדינה. הם יעשו אותו רק כאחיזת עיניים כלפי הציבור הימני, אבל ימכרו מהצד השני לרע"מ את כל מה שהם רוצים. אני לא סומך על איילת שקד כשרת הפנים שהיא לא תיתן למנסור עבאס את מה שהוא רוצה".
- אם החוק לא יעבור, זה אומר ששרת הפנים שקד תצטרך לאשר עכשיו כניסה פרטנית. אם אתה לא סומך עליה פה, איך תסמוך עליה שם? "אני לא סומך עליה לא פה ולא שם, לממשלה הזאת אין זכות קיום. הממשלה תיפול על החוק הזה, הרי בממשלה הזאת אין שום הסכמות אמיתיות חוץ מאשר השנאה לנתניהו ולימין. כשממשלה כזאת שנשענת על כאלו שמתנגדים לזכות קיומנו כאן במדינה, שמוכנים להצביע נגד חוק בסיסי שיגן על ביטחון המדינה, אין לה זכות קיום. אנחנו בטח לא ניתן להם את החבל".
- גורמים במערכת הביטחון מזהירים ממה שצפוי לקרות אם החוק לא יוארך. "אז אני מסביר, החוק הזה הוא חוק בסיסי שנועד להגן על ביטחון המדינה ולכן תלוי מי יישם אותו. כשממשלת ימין מיישמת אותו אז ועדת החריגים לא תכשיר עשרות אלפי פלסטינים, אבל כשמנסור עבאס ורע"מ מיישמים אותו זה שונה".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי באולפן ynet
שלמה קרעי באולפן ynet
"אנחנו לא ניתן לממשלה את החבל". ח"כ קרעי
(צילום: הדר יואביאן)
- אז לתפישתך עדיף בכלל שלא יהיה חוק? "אין שום משמעות לחוק כשמנסור עבאס הוא ראש הממשלה בפועל, כאשר מבטיחים לו שיאפשרו לו להכניס את מי שהוא רוצה דרך ועדות חריגים. לממשלה כזאת שנשענת על כאלו שמתנגדים לזכות קיומנו כאן ובהם תלויה הממשלה הזאת אין שום משמעות. לא שקד ולא בנט, גם אם ירצו, יוכלו לעצור את זרם הפלסטינים שיהגרו לכאן באמצעות ועדות החריגים. הם כבר עמוק בשמאל".
- לבנט ושקד חשוב יותר הכיסא ממדינת ישראל, הם לא ימנים? "יש לך ספק בזה? הם הרי הקימו ממשלת שמאל עם שותפים שמתנגדים לזכות קיומנו כאן בארץ ישראל, במקום לבוא ולנהל משא ומתן ולהקים כאן ממשלת ימין. השנאה של גדעון ושל כל החבורה הזאת שם העבירה אותם על דעתם. הם בחרו בכיסא על פני האידיאולוגיה והערכים שלהם".
- יש מצב שגם אתם בחרתם בפוליטיקה לפני האידיאולוגיה והערכים כשאתם מצביעים נגד הארכת הוראת השעה הזאת. "הוראת השעה הזאת היא חלולה, היא מחוררת. אם באמת רוצים משהו שיגן על ביטחון המדינה, יש לנו את חוק יסוד: ההגירה שגם איילת שקד מכירה אותו טוב והיא ניסחה חלק ממנו. אל תשתמשו בנו כאופוזיציה רק כדי לכסות את הערווה של הממשלה שלכם, שאתם לא מסוגלים לשמור על ביטחון המדינה. אין פה שום צו מצפון, צריך לבוא ולהצביע נגד ולנסות להרוס את הממשלה הרעה הזאת שגנבה את המנדט מהעם".

ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד אמרה בהתייחסה להתנגדויות לחוק בתוך הקואליציה כי "זה ברור שאין הסכמות, זה החוק הכי פרובלמטי שעסקנו בו עד היום. ידענו שיהיו השלכות, אבל חשבנו שח"כים ושרים שעד לפני שנה הצביעו בעד החוק - לא יצביעו נגדו, בטח בנושא של ביטחון המדינה. אבל מסתבר שרובם לא מתכוונים להצביע בעדו.
"עוד יקרו דיונים על חוקים כאלה, יהיו עוד חוקים בעייתיים, יהיו חוקים קשים גם לשמאל וגם לימין. היו פעמים שהאופוזיציה הצביעה עם הקואליציה מתוך אחריות לביטחון המדינה. רק לפני שנה אותה אופוזיציה אישרה את החוק בקבוצת וואטסאפ, וזה כלל את כל השרים ואת נתניהו. יש חוקים שבהם צריך לשים את הפוזיציה בצד. במקביל, אנחנו מנהלים שיחות בתוך הקואליציה כדי להגיע להסכמות עם רע"מ ומרצ".
- יש מצב שרע"מ יצביעו בעד? "אני יודעת שכרגע יש איזשהו מתווה של הארכת החוק בחצי שנה, ובזמן הזה להקים ועדה. אנחנו רוצים להעלות את החוק ואני מאוד מקווה שהוא יעבור ראינו שאבי דיכטר מתקשה להצביע נגד. אני אומרת לאופוזיציה שיהיו באותו מקום שהיו בו בדיוק לפני שנה, שנושא ביטחון המדינה הוא מעבר לקואליציה-אופוזיציה. זה לא המקום להביך את הממשלה".
- יש מגמות של שבר בקואליציה? "אני לא חושבת שיש כאן שבר, אני חושבת שיש כאן חוק שהוא בעייתי ואנחנו צריכים להגיע ולחתור להסכמות. זו המטרה, ידענו את זה כשהקמנו את הממשלה, שלממשלה עם ימין, שמאל וכמובן מרכז יהיו לה אירועים מורכבים והאירוע הזה הגיע מהר מהצפוי בגלל שהחוק הזה פג תוקף השבוע. אנחנו עושים הכול כדי למצוא פתרון".
- את מדגישה שהחוק חשוב ביטחונית, את מרגישה בנוח לשבת בקואליציה שגורמים בה מסרבים להצביע בעד החוק? "בוודאי שזה לא קל לי, בוודאי שזה קשה. אני מצפה מכולם שאם זה יהפוך להצבעת אי-אמון בממשלה להצביע בעד הממשלה הזאת. צריך להבין שלרע"מ, לאבתיסאם מראענה ועיסאווי פריג' יש גם פניות מהמגזר הערבי, ולכן אני מבינה גם איפה הם נמצאים. צריך לראות את מה שנקרא 'התמונה הגדולה' והיא שהחוק יעבור".