הקואליציה הפסידה בהצבעה בוועדה המסדרת הבוקר (שני) בשאלה אם חוק האזרחות יועבר לדיון בוועדת חוץ וביטחון. בהמשך היום יעבור החוק לדיון במליאת הכנסת. האופוזיציה ניצחה בהצבעה עם 17 חברים שהצביעו נגד ההצעה, ו-14 בעד. עם פתיחת הוועדה החלו צעקות בין ח"כים מהאופוזיציה לאלה מהקואליציה, כפי שהיה בדיונים הקודמים, כשחברי האופוזיציה זעמו על איחורו של מ"מ יו"ר הוועדה, איתן גינזבורג.
בתחילת הדיון תקף ח"כ דוד ביטן את גינזבורג, ובתגובה השיב לו ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד: "תסתום את הפה". אחר כך הודיע כי הוא מתנצל בפני הכנסת על הדברים, אך לא בפני "אמסלם הבריון והבכיין", שלדבריו צעק עליו שהוא חצוף. ח"כ מאי גולן זעמה שגינזבורג לא התערב, וביטן תקף לאחר מכן גם את היועצים המשפטיים.

בהמשך יעבור החוק שנועד למנוע מפלסטינים לקבל מעמד חוקי בישראל להצבעה במליאת הכנסת, שם צפוי גיוס חירום של הקואליציה והאופוזיציה כדי להכריע בסוגיה. במקביל, דנה ועדת החוץ והביטחון בסוגיית איחוד משפחות של ישראלים עם תושבי עזה ויהודה ושומרון, ועם אזרחי מדינות אויב.
שרת הפנים איילת שקד אמרה כי חוק האזרחות יעלה לדיון כלשונו, אך בליכוד ממתינים לרגע האחרון עם ההחלטה בנוגע להארכת התוקף של הוראת השעה. בסביבתו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ערכו ביממה האחרונה שורת התייעצויות כדי לגבש קו אחיד, ובשיחות עלתה גם האפשרות לחופש הצבעה.
4 צפייה בגלריה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
(צילום: ערוץ כנסת)
למרות ההצהרות על קידום חוקים חלופיים, האופוזיציה ממשיכה להיות חלוקה בנושא. כמה מבכירי האופוזיציה אמרו כי אם הליכוד יחליט לתמוך בחוק, יהיה זה סיום תפקודם כאופוזיציה אפקטיבית - ולטענתם ההתנגדות היא הזדמנות חד-פעמית להראות את ההבדלים בין ממשלת ימין לממשלת האחדות.
חוק האזרחות הוא חוק זמני שאימצה הכנסת ב-2003, באינתיפאדה השנייה, נועד למנוע מפלסטינים תושבי השטחים לקבל מעמד חוקי בישראל. החוק שולל מאזרחים ישראלים הנישאים לפלסטינים תושבי השטחים (או לתושבי מדינות עוינות מסוימות), את הזכות לאפשר כניסה חוקית של בני זוגם לישראל ופוגע ביכולת שלהם לקיים בישראל תא משפחתי. מטרת החוק העיקרית הייתה למנוע "איחוד משפחות" בין אזרחים ישראלים, בעיקר מהחברה הערבית, ובין בני זוגם או ילדיהם הפלסטינים. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר שהוא נועד לשרת תכלית ביטחונית: למנוע מצב בו אדם שקיבל מעמד בישראל מכוח נישואיו לאזרח או תושב ישראלי וינצל את חופש התנועה שלו במדינה כדי לסייע במעשי טרור.
חברי ועדת החוץ והביטחון דנו במשמעויות של איחוד המשפחות על אף שהחוק לא יעבור לוועדה. בדיון הוצג נתונים שלפיהם בין השנים 2001 ל-2021 השתתפו 165 פלסטינים שקיבלו מעמד בישראל בפעולות טרור, 48 מהם קיבלו מעמד כתוצאה מאיחוד משפחות ישיר ו-117 מהם כתוצאה מהיות דור ב'. 78 מבין הפלסטינים האלה הוגדרו כ"מפגע", 69 כ"מעורב" ו-18 כסייען. מתוך כל אלה, 76 הורשעו בעבירות שקשורות לטרור, נגד 19 עומדים כתבי אישום וב-42 חקירות טרם הוגשו כאלה.
4 צפייה בגלריה
נתונים אודות מעורבות מאוחדי משפחות בטרור כפי שהוצגה בועדת חוץ וביטחון
נתונים אודות מעורבות מאוחדי משפחות בטרור כפי שהוצגה בועדת חוץ וביטחון
נתונים אודות מעורבות מאוחדי משפחות בטרור, כפי שהוצגו בוועדת חוץ וביטחון
( צילום: דוברות הכנסת)

עדכונים שוטפים - דקה אחר דקה (מהחדש לישן):

11:27 - הקואליציה הפסידה בוועדה, החוק יעבור להצבעה במליאה 17 חברים בוועדה המסדרת הצביעו נגד העברת הדיון בחוק האזרחות לוועדת חוץ וביטחון, מול 14 תומכים. הצעת החוק תעלה אחר הצהריים להצבעה במליאת הכנסת.
10:58 - עימות גם בוועדת חוץ וביטחון ח"כ בן גביר מתעמת עם ח"כ אוסאמה סעדי. השניים אומרים אחד לשני כי הם לא צריכים להיות חברים בוועדה.
10:35 - ח"כ דיסטל-אטבריאן: נדע לנהוג בכם באותה דרך ח״כ גלית דיסטל-אטבריאן: פתחתי את הפייסבוק עם תיוג של ׳איזה באסה, נשארו שאריות של אסנת מארק בכנסת׳. מה שמשותף לשתינו זה ששתינו מזרחיות. את אמסלם תייגו לצד קוף. מה שקורה עכשיו בכנסת זה מה שקורה במציאות. אנחנו מודרים. מה שקורה בכנסת, קורה גם בחוץ וכשאנחנו נחזור, אנחנו נחזור רעבים יותר, נחושים יותר וחכמים יותר ונדע לנהוג בכם בדיוק באותה הדרך.
10:32 - ח"כ מאי גולן מאיימת ח״כ מאי גולן: הדורסנות שבה חלק מחברי הקואליציה נהנים להתעלל באופוזציה. הדורסנות הזו שנהנית להתעלל באנשים שאתם מביאים לפה, זה גובל ברוע. אנחנו נחזיר את השלטון מהר מאוד וזה יתנקם בכם. מה שהיה לא יהיה, למדנו את הלקח שלנו. אתם תגלו מה זה שהליכוד לא אנושי כשנחזור לשלטון.
4 צפייה בגלריה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
10:20 - ח"כ מיקי זוהר: "מקבלים יחס משפיל" ח״כ מיקי זוהר: אנחנו מקבלים פה יחס דורסני, משפיל. ח"כ אמסלם: יש פה חבר'ה חדשים שהגיעו לפה והם מזלזלים בי כבן אדם. הרי זה לא יישאר פה ככה כל הזמן. יום אחד מישהו אחר ישב שם. ח״כ יעקב מרגי (ש״ס): ״בשבוע שעבר יצאתי מהקבוצה של הוועדה המסדרת. אשתי אמרה לי ׳אל תכעס׳, ולהיות חבר בקבוצה זה מכעיס. ההתנהלות פה מבישה. לא היה כדבר הזה. תפסיקו לחנך אנשים על סגנון דיבור. הפרלמנט נועד לדבר אחד: לדון. התופעה הזו שמתרגשים מכל משפט ומעירים ופתאום יש לאנשים לומר משהו על תנועות גוף. הגענו מ-70 גלויות. אל תחנכו. ניסו לעשות פה כור היתוך. לא צלח. חבר כנסת אומר לח״כ אחר לסתום את הפה? לא היה כדבר הזה״.
10:05 - הליכוד: אל תבקשו מאיתנו להיות עלה תאנה ח״כ שלמה קרעי (הליכוד): אתם בעצמכם בניתם את הקואליציה שלכם בתוך ביצה של טרור. אם אתם אומרים שכשאנחנו מצביעים נגד, אנחנו פוגעים בביטחון מה זה אומר על קואליציה שיש בה חברים שהם נגד המדינה? הוראת השעה הזו מחוררת, פלסטלינה. בידיים של מי שהוראת השעה הזו תהיה, אלה הידיים שיקבעו מה מטרתה. האופוזיציה בוודאי שלא ניתן לכם חבל הצלה ח״כ קטי שיטרית (הליכוד): למה אתם כל הזמן מסתכלים עלינו? אתם ממשלת שמאל. אל תבקשו מאיתנו להיות עלה תאנה במקרים האלה. ח״כ שלמה קרעי: הקול קול יעקב והידיים ידי מנסור עבאס מהתנועה האיסלאמית
09:57 - הטוסטים השרופים של ח"כ מלכיאלי ח״כ יעקב אשר (יהדות התורה): אני לא יודע איך הולך הרוטציות אצלכם בוועדה, אבל כל פעם שמישהו בורח מהביקורת, הם מבקשים ממך (גינזבורג) להעמיד אותך פה וזו צביעות. אתה לא צריך לקחת על עצמך את חוסר האלגנטיות בהתנהלות בוועדה. בשם ה׳מענטשלעכקייט׳ אולי כדאי להודיע על איחורים לאורך הדרך היה סירוב לעניין הזה. אני בז להתנהגות הזו. בוז. בוז בוז. ח״כ מיכאל מלכיאלי (ש״ס): הערתי את הילדים שלי מוקדם יותר והטוסטים שלהם יצאו לתלמיד תורה הרבה פחות שרופים מכל יום בשביל להגיע לזמן. ח״כ טופורובסקי (יש עתיד): מתנצל על האיחור. ח״כ אחמד טיבי: בימי שני מזמינים קצת יותר מאוחר אבל הזמנתם בתשע. רוב חברי הוועדה התייצבו כאן בזמן. לגיטימי לפתוח בסעיף אחר שהוא לא סעיף 1, אבל לא לגיטימי לקבוע בשעה תשע ואתם תלכו להתייעצות של 20 דקות. זו התייחסות לא מכבדת לחברי הוועדה. טוב שבועז התנצל. מי שאמר לאמסלם סתום את הפה, אני מציע לו להתנצל. הדברים האלה חוזרים על עצמם בוועדה הזו ואי אפשר להמשיך ביחס המזלזל הזה. ח״כ דוד אמסלם: כעסתי עליך. אני מקבל את ההתנצלות של בועז. מה שהרגיז אותי והוציא את דעתי זה שלא התנצלתי וחשבתם שזה מטרד. יצאתי מהבית בשבע ורבע כדי לא לאחר. הזלזול שלכם… אני בכנסת כבר שבע שנים ואני לא זוכר דבר כזה. התחושה של העלבון שאתה פוגע בחברי הכנסת זה מה שהרתיח אותי.
4 צפייה בגלריה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
הוועדה המסדרת, הבוקר
(צילום: ערוץ כנסת)
09:31 - אמסלם תוקף את היועצים המשפטיים אמסלם ליועצים המשפטיים: אתם מהאו״ם חוצפנים, דורסניים. 20 דקות אנחנו מחכים פה והוא לא מתנצל העלק. עוד אומר לי ״סתום את הפה״. ח״כ מאי גולן: אם מישהו מחברי האופוזיציה היה אומר ׳סתום את הפה׳ לא היית עובר על זה בשתיקה. תפסיק להיות צבוע. ח"כ גיזנבורג: תתבייש. תראה איך אתה מדבר.
09:26 - זועמים על האיחור של גינזבורג האופוזיציה זועמת על האיחור של מ״מ יור הוועדה ח״כ איתן גיזנבורג ב-20 דקות. ח״כ דוד אמסלם: היא (סילמן) הגיעה לכאן לפני חודש וחצי והיא לא מבינה איפה היא נמצאת. באים אנשים מהצפון ומהדרום ומחכים לה. חוצפה. למה אנחנו צריכים לחכות לך? מה זה הדבר הזה?". אמסלם לגינזבורג שנכנס באיחור: ״למה אנחנו מחכים לך 20 דקות, אתה חצוף. תקרא כמה שאתה רוצה לסדר. תתבייש. לא הבנתי, אתה חצוף. אתה עוד קורא אותי לסדר? חצוף״. ח״כ ולדימיר בליאק מיש עתיד: ״תסתום את הפה״.
פורסם לראשונה: 09:45, 05.07.21