ליגת הבייסבול האמריקנית (MLB) הודיעה אמש (יום ו') כי היא מעבירה את משחק האולסטאר השנתי ואת הדראפט מאטלנטה בשל התנגדותה לחוק החדש במדינת ג'ורג'יה שמגביל את זכות ההצבעה. משחק האולסטאר היה אמור להתקיים בחודש יולי הקרוב.
3 צפייה בגלריה
אצטדיון בייסבול בג'ורג'יה
אצטדיון בייסבול בג'ורג'יה
"הליגה מתנגדת להגבלות". אצטדיון בייסבול בג'ורג'יה
(צילום: AP)
החוק, שאושר בשבוע שעבר על ידי מושל ג'ורג'יה הרפובליקני בראיין קמפ, קבע שורה של הגבלות שלטענת מתנגדיו נועדו להקשות על מצביעים הנוטים לבחור במועמדים דמוקרטים, בעיקר בקרב הקהילה השחורה, וכן על מיעוטים אחרים. החוק עורר סערה פוליטית וחברתית במדינה.
"הליגה תומכת במתן זכויות בחירה לכל האמריקנים ומתנגדת להגבלות", מסר נציב הליגה רוב מנפרד בהצהרה. "החלטתי שהדרך הטובה ביותר להפגין את הערכים שלנו כענף ספורט היא העברת המשחק והדראפט".
מנפרד אמר כי הליגה קיבלה את ההחלטה לאחר התייעצות עם המועדונים כמו גם שחקנים בהווה ובעבר. "ב-2020 עודדנו אוהדי בייסבול להצביע ונמשיך לעשות זאת", הוא הוסיף. "נמשיך גם לתמוך בקהילות הספורט באטלנטה, אבל עכשיו נשלים את בחירת העיר החדשה לאירוח ונודיע על כך בקרוב".
ראש העיר הדמוקרטית של אטלנטה קיישה לאנס בוטומס אמרה שהיא תומכת בהחלטה. "למרבה הצער, העברת משחק האולסטאר של ה-MLB מג'ורג'יה היא ככל הנראה הראשונה מבין צעדים דומים רבים עד להסרת המחסומים המיותרים שהוצבו כדי להגביל את הגישה לקלפיות", נכתב בהודעתה של בוטומס. "כמו שלבחירות יש השלכות, כך גם למעשיהם של אלה שנבחרו".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ג'ורג'יה פריימריז תורים תקלות
ארה"ב בחירות ג'ורג'יה פריימריז תורים תקלות
החוק אוסר חלוקת מים ומזון. תור ארוך לקלפי בפריימריז בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
זו לא הפעם הראשונה בארה"ב שאירוע ספורט גדול מועבר בתגובה לנושא פוליטי או חברתי. לפני ארבע שנים העבירה ה-NBA את משחק האולטסאר משארלוט בעקבות חוק שמפלה את קהילת הלהט"ב. החוק בוטל חלקית בשנת 2017, ומשחק האולסטאר של 2019 נערך בשארלוט. ב-1993 העבירה ליגת הפוטבול הלאומית (NFL) את משחק הסופורבול מטמפה שבאריזונה לפסדינה שבקליפורניה לאחר שאריזונה לא הפכה את יום מרטין לותר קינג לחג רשמי במדינה.
ג'ורג'יה היא מדינה שמצביעה באופן מסורתי למועמדים רפובליקנים, אבל בשנים האחרונות נרשמת בה התחזקות פוליטית משמעותית של הדמוקרטים, בין השאר בזכות התגייסות הקהילה השחורה שלה. ההתחזקות הזו הגיעה לשיא בחורף האחרון כשג'ו ביידן היה למועמד הדמוקרטי הראשון זה 20 שנה שמנצח בג'ורג'יה בבחירות לנשיאות, וכששני המועמדים הדמוקרטים לסנאט ניצחו את יריביהם הרפובליקנים וכך אפשרו לדמוקרטים להשיג רוב בבית העליון של הקונגרס האמריקני.
ההגבלות החדשות הקשיחו בין השאר את תנאי הזיהוי שבהם צריכים לעמוד מי שמצביעים מרחוק, ולא בקלפי ביום הבחירות; הגבילו מאוד את השימוש בתיבות הצבעה המוצבות ברחובות ומאפשרות להמונים להשתתף בהצבעה המוקדמת מבלי להיאלץ להמתין בתורים בקלפיות; קיצרו את משך ההצבעה המוקדמת בסיבוב השני והמכריע – כשנדרש סיבוב כזה, למשל במרוצים לסנאט; ואסרו חלוקת אוכל ומים למצביעים הממתינים בתור לקלפי – מעשה שפעילים דמוקרטים נקטו לא אחת במערכת הבחירות האחרונה כדי למנוע מהמצביעים להתייאש מהעמידה הארוכה בתור, עמידה שלעתים נמשכת שעות.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ג'ורג'יה פריימריז תורים תקלות
ארה"ב בחירות ג'ורג'יה פריימריז תורים תקלות
המתנגדים טוענים שהחוק נועד להקשות על מצביעים הנוטים לבחור בדמוקרטים. תור ארוך לקלפי בפריימריז בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
השבוע גברה הקריאה של פעילים ברשתות החברתיות להטיל חרם על "דלתא איירליינס" ועל "קוקה קולה", שהמטות שלהן שוכנים באטלנטה, בטענה שהן לא הגיבו בחריפות מספקת על ההגבלות החדשות. חברת "קוקה קולה" מסרה בתגובה: "אנו מאוכזבים מהתוצאה (של הליך החקיקה), אך לא רואים בזה את הפרק האחרון. נמשיך ללחוץ לשפר את חוקי הבחירות של ג'ורג'יה בדיונים שייערכו בנושא בעתיד".
מנכ"ל "דלתא", אד בסטיאן, פרסם בשבוע שעבר הודעה שבה מסר כי החברה "ניהלה שיחות נמרצות עם נבחרי ציבור משתי המפלגות בג'ורג'יה כדי לבטא את עמדתנו הנחרצת שלג'ורג'יה חייב להיות הליך בחירות הוגן ובטוח". הוא אמר כי החוק "שופר משמעותית" במהלך תהליך החקיקה, "אבל אנו מבינים שיש עדיין דאגה".
ההגבלות החדשות על זכות ההצבעה בג'ורג'יה באות כשברקע הטענות העקביות – וחסרות היסוד – של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהפסדו לביידן בג'ורג'יה נגרם בגלל מבצע ענקי של הונאה וזיופים לטובת הדמוקרטים. טראמפ אף הוקלט מנסה לשכנע את מנהיגיה הרפובליקנים של ג'ורג'יה "למצוא לו קולות" שיתנו לו ניצחון, אף שמנהיגים אלה, למרות השתייכותם המפלגתית, הבהירו לו כי מערכת הבחירות במדינתם התנהלה באופן הוגן וכי לא נפל בה שום פגם ממשי.