מבצע החיסונים נגד קורונה אמנם צפוי להתחיל כבר בשבוע הבא, אך בכירים במשרד הבריאות מעריכים הערב (יום ג') כי ישראל תיכנס לריסון מהודק תוך שבוע עד 10 ימים. כמו כן, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יתחסנו במוצאי שבת. לא ברור עדיין האם גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יהיה מהראשונים להתחסן, למרות שהביע נכונות לעשות כן.
בינתיים, בפגישה הערב בין משרד הבריאות למנהלי בתי החולים, התבשרו האחרונים על כך שביום ראשון יחל מבצע החיסונים בבתי החולים הגדולים. לא ננקבו שמות המוסדות הרפואיים, אך ככל הנראה מדובר על בתי החולים שמוגדרים "מרכזי על": שיבא, סורוקה, איכילוב, הדסה עין כרם, בילינסון ורמב"ם.
מנהלי בתי החולים האחרים מתחו ביקורת בפגישה על משרד הבריאות, מאחר שמסתמן כי הם יתחילו לחסן בשלב מאוחר יותר את עובדיהם. מנהלי בתי החולים ברזילי, וולפסון והלל יפה מתעקשים להתחיל לחסן יחד עם בתי החולים הגדולים.
2 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
החיסון של פייזר
(צילום: איתן אלחדז, TPS )
לקראת סיום הפגישה עם מנהלי בתי החולים הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, במענה לשאלות המנהלים בעניין, כי ברבעון הראשון של 2021 יהיו זמינים בישראל אך ורק חיסונים של חברת פייזר.
בתוך כך, בריאיון לכלי תקשורת ברוסיה, אמר השר אדלשטיין כי ישראל לא רכשה את החיסון הרוסי, ספוטניק 5, כי "אין לנו הרבה מידע לגביו. לא התקיים משא ומתן, לא קיבלנו מסמכים ולכן לא יכולנו להגיד אם החיסון הרוסי טוב או רע". הוא נשאל האם בעתיד בכוונת ישראל לרכוש את החיסון הרוסי - והשיב: "אנו מנהלים משא ומתן עם עוד חברות".
2 צפייה בגלריה
מודרנה
מודרנה
בדיקה מקדימה של ה-FDA מאשרת: החיסון של מודרנה יעיל ובטוח
(צילום: AP)
יצוין כי היום, בבדיקה מקדימה של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), אושר כי החיסון של חברת מודרנה יעיל ביותר ובטוח לשימוש בבני אדם, זאת לאחר שחוקרים מטעם מודרנה הציגו נתונים המראים כי יעילותו של החיסון מגיעה ל-94.1%, ויעילותו במניעת מחלת קורונה קשה מגיעה ל-100%. החברה כבר ייצרה מיליוני מנות חיסון שהופצו ברחבי העולם. ביום חמישי צפויה ועדת מומחי ה-FDA לאשר את החיסון באופן סופי.

"לבדוק ולחסן בדחיפות את כלל עובדי ההוראה"

כמו כן, בהערכת מצב שקיימו שרי החינוך והמדע יואב גלנט ויזהר שי עם "צוות 19" - צוות המומחים המייעץ לקבינט הקורונה ולשר החינוך בנוגע להפעלת מערכת החינוך בתקופת ההתמודדות עם הנגיף - הציגו גורמי המקצוע את נתוני התחלואה במערכת החינוך, כמו גם ניתוחים סטטיסטיים העולים מהנתונים שנאספו במשל"ט של משרד החינוך. מניתוח נתוני התחלואה, כך קבע צוות המומחים, עולה כי מתווה הפעלת מערכת החינוך באופן דיפרנציאלי יושם באופן מלא החל מהיציאה מהסגר השני.
עוד קבע צוות המומחים כי עיקר התחלואה במערכת החינוך מקורה בהדבקות בקהילה - ולא בתוך מוסדות החינוך. בנוסף, הם אמרו כי מערך קיטוע שרשראות ההדבקה במערכת החינוך מהיר, יעיל ומסייע רבות להורדת התחלואה במערכת החינוך בפרט ובקהילה בכלל.
עם זאת, ההמלצה של מערכת החינוך לבצע בדיקות קורונה ל-200 אלף אנשי צוותי הוראה טרם בוצעה. בסיום הערכת המצב התקבלה החלטה משותפת, על דעת כל המומחים, בדבר הצורך לבצע שתי פעולות חיוניות באופן מיידי: יש להתחיל לבדוק באופן סדור ומיידי את כלל עובדי החינוך וההוראה בהתאם למתווה משרד החינוך בשיתוף גורמי מקצוע נוספים (ביה"ח שיבא, מד"א, מפא"ת) - ויש לתת עדיפות גבוהה ודחיפות מיידית לחיסון עובדי החינוך וההוראה במסגרת מבצע חיסוני הקורונה הארצי, מיד ובצמוד לאחר חיסון צוותי הבריאות.

משרד הבריאות: "ענף הכושר - הבא בתור להיפתח"

כמו כן, 10 חודשים לתוך משבר הקורונה, זימנו השר אדלשטיין וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, את פורום חדרי הכושר. בפגישה סוכם כי הענף הבא שייפתח הוא ענף הכושר. כמו כן, אם יוטל סגר - הענף יהיה הראשון להיפתח בסוף הסגר.
סטלה ויינשטיין, יו"ר פורום חדרי הכושר שנכחה בפגישה, אמרה בסיומה: "אנו שמחים שלאחר 10 חודשים שר הבריאות מצא את הזמן לפגוש אותנו ולשמוע את הדרישות שלנו. בפגישה שר הבריאות וראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הודו בפנינו שנעשתה טעות עם ענף הכושר ושהם מתכוונים לפתוח אותו בהקדם האפשרי, תחת המתווה שהצענו להם.
"כולי תקווה ששר הבריאות, מר יולי אדלשטיין וד"ר שרון אלרעי פרייס, שמבינים את החשיבות הקריטית של ענף הכושר לבריאות הציבור הישראלי, יעמדו בהבטחה שלהם ויפתחו את הענף בהזדמנות הראשונה האפשרית בהתאם לסיכום בינינו".