לקראת תחילת מבצע חיסוני הקורונה בישראל, התראיינה באולפן ynet מנהלת מבצע חיסוני הקורונה בקופת החולים כללית, כלנית קיי, וסיפרה על דרכי ההיערכות לקראת המבצע המורכב.
"בכללית לבדה אנחנו ערוכים לחסן בין 30 ל-40 אלף אנשים ביום. בשפעת חיסנו מעל מיליון מאה אלף איש בחודש וחצי, כך שהיכולת קיימת. כרגע השאלה היא בעיקר של מלאים. אנחנו עוד לא יודעים כמה חיסונים נקבל, אבל בהנחה שלא תהיה בעיה של מלאים אנחנו יכולים לחסן עשרות אלפים ביום".
1 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
(צילום: איתן אלחדז, TPS )
קיי מסבירה שכרגע עוד לא ידוע כמה מנות חיסון יגיעו לישראל. בנוסף, היא מציגה את הקושי העיקרי והוא תכנון מדויק של מנות החיסון הרגישות לכמות האנשים המתחסנים בכל יום. "אנחנו נערכים לכל התרחישים, גם אם יהיה היקף מוגבל וגם אם נצטרך לקבל את החיסונים בהדרגה. מבחינתו ההנחיה היא להיות ערוכים ואנחנו ערוכים. כנראה שמיום ראשון הקרוב יתחילו לחסן את עובדי הבריאות ואת צוותי הרפואה, שהם קבוצת הסיכון הראשונה, ולאחר מכן נראה בהדרגה את זרימת החיסונים לקופות. המטרה היא שהמבוטחים לא ייסעו רחוק, אלא יקבלו את החיסון במקום הכי קרוב שאפשר. ברגע שמבצע חיסונים נעשה בצורה נגישה גם חיסון המתחסנים גבוה יותר בהתאמה.
"בנוסף, קיים העניין הלוגיסטי. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנחנו משמידים חיסונים, ולכן בשלב הראשון אנחנו ערוכים במתווה של 400 עמדות או 80 מרכזים או בניידות. אנחנו נעשה מה שצריך כי פשוט אין פתרון אחר למחלה הזאת, זו לא מחלה שאפשר לקחת אנטיביוטיקה אליה וזה עובר - הפתרון היחיד שקיים הוא החיסון".

תהליך ההזרקה עצמו דומה לזה שמתרחש בחיסון השפעת, מסבירה קיי, אך בגלל היותו חיסון חדש - מחייב הליך חיסון הקורונה בכמה שלבים: "קודם כל אנחנו רוצים לוודא שמי שמקבל חיסון הם באמת אנשים שיכולים לקבל את החיסון, שאין להם תופעות אלרגיות, שאין להם חום, נשים שלא מתכננות הריון ולא ילדים מתחת לגיל 16, זה ממש אומדן ושאלון שהמבוטחים צריך למלא על מנת לוודא שהם באמת יכול לקבל את החיסון.
"אם אדם מגיע להתחסן אבל קם בבוקר עם חום או שהוא בתוך תהליך טיפולי שמדכא את המערכת החיסונית שלו, אז כמובן שאסור לו לקבל את החיסון. מעבר לזה יש הרבה מאוד הסבר שצריך להעביר למחוסן, צריך להיות ערני לתופעות הלוואי כיוון שזה חדש יחסית זה מחייב את כל הזהירות, מבחינתנו בסופו של דבר כשמגיע המטופל, הוא יקבל את החיסון בצורה הכי בטוחה שיש ויישאר להשגחה לכמה דקות על מנת לוודא שהכל בסדר".