מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד תקפה היום (א') בחריפות את משרדי הבריאות והחינוך לנוכח היחס שמקבלים לטענתה עובדי ההוראה בזמן משבר הקורונה: "אנחנו רואים היום מחסור במורים, אנשים לא צובאים על המכללות כדי להיכנס למערכת החינוך. אנשים צעירים פשוט קמו והלכו כי כבר לא יכלו יותר", אמרה בן דויד בריאיון באולפן ynet.
כדי להמחיש את טענותיה בנוגע ליחס שלו זוכים עובדי ההוראה מהממשלה, הציגה בן דויד סקר מלפני שבועיים שלפיו 76.3% מעובדי ההוראה קיבלו חיסון לקורונה. הדבר עומד בסתירה לנתון שהציג בשבוע שעבר שר הבריאות יולי אדלשטיין, ובו נטען כי רק 34% מהם חוסנו. "אנחנו לא יודעים מאיפה שר הבריאות שאב את הנתונים", ציינה בן דויד.
- זה סקר של מכון מחקר? "לא, אנחנו פנינו למורים ושאלנו אותם אם הם התחסנו או לא, או הם מתכוונים להתחסן או לא".
- אבל לא התקשרתם ל-120 אלף חברי הסתדרות המורים. "לא. אנחנו הפצנו את זה ו-20 אלף ענו לנו אישית. 18.5% השיבו שהם טרם התחסנו ו-5.2% אמרו שהם לא מתכוונים להתחסן. הקמנו קול זעקה ויומיים אחרי הדברים של השר - הפרויקטור נחמן אש אמר 'יש לנו נתונים אחרים, בדקנו והסתבר שיש למעלה מ-50% שכבר התחסנו'. אמרנו שהנתונים האלה עדיין לא נכונים, ואז הפרויקטור אמר 'ייתכן מאוד שהנתונים של הסתדרות המורים נכונים'".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
גלנט ואדלשטיין. "שימוש ציני במורים"
(צילום: אבי מועלם)
- יכול להיות שעשו שימוש במורים בגלל הקרבות הפוליטיים בין שר הבריאות אדלשטיין לשר החינוך יואב גלנט? "כן, לצערי הם עושים שימוש ציני. אני מציעה לכל הפופוליסטים האלה להתעסק בבחירות. אל תחפשו תמיד 'אשמים'. הם הכניסו לנתונים אנשים שהם לא עובדי הוראה. לקחו מכלול של אנשים ופתאום אמרו 'הנה, עובדי הוראה לא מתחסנים'. אנחנו לא רוצים להיות במלחמות האלה בין הפוליטיקאים. מי שנפגע במלחמה הזאת בין משרד הבריאות למשרד החינוך זה צוותי ההוראה".
בן דויד המשיכה לתקוף: "חד וחלק מסתירים מאיתנו נתונים. אנחנו רוצים לדעת כמה מאומתים יש כרגע בצוותי החינוך המיוחד שכרגע עובדים בסגרים. אף אחד לא מוסר לנו נתונים. אומרים לנו 'הנתונים נמוכים'. כשאנחנו פונים למנהלים אנחנו רואים שיש הרבה צוותים מאומתים. זה לא סוד צבאי, תביאו לנו את הנתונים. גילינו שמנהלי בתי ספר עושים את החקירות האפידמיולוגיות, זה נראה לכם הגיוני?".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"גילינו שמנהלי בתי ספר עושים את החקירות האפידמיולוגיות". בן דויד
(צילום: הדר יואביאן)
הממשלה תתכנס הערב כדי לדון בבקשת משרד הבריאות להאריך את הסגר בשבוע. אם יוחלט על סיום הסגר ביום ראשון הבא - הראשונים שצפויים להיפתח יהיו ככל הנראה גני הילדים. "אני לא יכולה להיות רגועה", אמרה הבוקר בן דויד. "גם אם רבים מצוותי ההוראה קיבלו את החיסון הראשון - יש עוד כאלה שצריכים לקבל את החיסון השני. אנחנו לא נעמיד קשיים, אם יוחלט לפתוח את הגנים - נכבד את זה".
בשבוע שעבר דווח כי שר החינוך גלנט בודק אפשרות לגייס עובדי הוראה כדי לפתוח את בתי הספר בחופש הגדול. "נמאס לנו כבר לשמוע מהפופוליזם הזה", אמרה בן דויד. "ציבור עובדי ההוראה צריך לשלם את המחיר בגלל שהשנה הזאת הלכה? סליחה! השנה הזאת הלכה גם לעובדי ההוראה. גם המורים מקריבים, עובדי ההוראה עובדים עכשיו קשה יותר. הלמידה מרחוק היא פי שלושה עבודה קשה מאשר עבודה רגילה בכיתה.
"החופשות נועדו לעובדי הוראה כדי שיאגרו כוחות, כדי שיהיו להם הכוחות להמשיך ולעסוק במקצוע ההוראה. המקצוע הזה הוא מאוד שוחק. אם תמשיכו לשחוק את ציבור עובדי ההוראה, לא יהיה לכם ציבור עובדי הוראה איכותי. אנחנו לא רוצים כסף, אנחנו לא רוצים פיצוי. יש חופשת פסח - שיתחילו להתכונן מעכשיו".
- אבל כולם שחוקים, גם הרופאים. "עם כל הכבוד, כולם מסתכלים מה עם הילדים. אבל מה עם ציבור עובדי ההוראה? אף אחד לא מסתכל עליהם. החופשות לא נופלות מהשמיים, יש את חופשת פסח ויש את חופשת הקיץ. אפשר להמשיך להפעיל את 'בתי הספר של החגים' ו'בית הספר של החופש הגדול' בחופשת הקיץ. זה פתרון להורים ולילדים".
- מה יקרה אם עובדי ההוראה ייתנו את השבועיים האלה אחרי כל הטרלול שהיה פה וייתנו לילדים עוד שבועיים ללמוד, להשלים חומר. "צוותי ההוראה עושים מעל ומעבר, עושים את המיטב באמת בתת-תנאים. אמרתי שאסכים לפתיחת הגנים בשבוע הבא. החופשות מיועדות לציבור עובדי ההוראה כדי שינוחו וייאגרו כוחות. אנחנו כבר רואים את המחסור, אנחנו רואים את הפרישות. אנשים צעירים עזבו עכשיו באמצע, פשוט קמו והלכו כי לא יכלו יותר. אם ככה יימשך היחס הזה - לא יישארו לכם עובדי הוראה.
"אנחנו רואים שבתקופת הקורונה יש הערכה לציבור עובדי ההוראה. הורים מעריכים אותנו כי הם רואים את ההשקעה. כשהורים יושבים עם הילדים שלהם, אז הם מבינים כמה המורים וגם הגננות עובדים קשה".