7 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפה בביתר עילית. חזרה לרשימת היישובים הכתומים
(צילום: שלו שלום)
לראשונה זה כמה ימים, עיר חרדית ברשימת הערים הכתומות: הערכת המצב שהתקיימה הבוקר (יום ג') במשרד הבריאות העלתה כי ביתר עילית לא עומדת עוד בקריטריונים להגדרתה צהובה יותר, והיא הצטרפה לשורת יישובים ערביים אחרים, בהם טייבה, רהט, כפר קאסם ואום אל-פחם. נתונים מדאיגים הגיעו הבוקר גם מנצרת, העיר הערבית הגדולה בארץ, שנכנסה לרשימת הערים האדומות.
אתמול הכריזה ועדת השרים להכרזה על אזורים מוגבלים על הטלת סגר על העיר קלנסווה וביישוב איכסאל שבצפון, שעדיין לא מוגדר אדום. לצד זאת, החליטו השרים על הארכת הסגר על הכפר בוקעאתא שברמת הגולן, שם נרשם מספר חריג של חולים פעילים - 242 ביחס למספר התושבים - 6,600. יתר הרשויות שמאיישות את רשימת היישובים האדומים הן עראבה וכפר קרע.
7 צפייה בגלריה
מחסום מאולתר ב מג'דל שמס
מחסום מאולתר ב מג'דל שמס
מחסום ברמת הגולן. נמשכים הנתונים המדאיגים מבוקעאתא
(צילום: AFP)
בנצרת, מראים הנתונים כי כמעט 10% מכלל הנבדקים בעיר שנבדקו בשבוע האחרון נמצאו חיוביים ושיעור החולים הפעילים בה ל-10,000 בני אדם עומד על 46. לשם השוואה, בתל אביב עומד הנתון הזה על שבעה חולים ל-10,000. בביתר עילית קצב ההכפלה של מספר הנדבקים עמד על 1.68.
בהערכת המצב הבוקר הוצג גם מקדם ההדבקה היומי, שמחושב בהסתכלות על הנתונים שהגיעו לפני 10 ימים. מקדם ההדבקה הכללי עמד הבוקר על 1.08, בעוד שבחברה הערבית הוא עמד על 1.1 ובחברה החרדית על 0.97. ביתר האוכלוסייה עמד מקדם ההדבקה על 1. סף מקדם ההדבקה שנקבע להמשך ההקלות בסגר הוא 0.8, ולמרות זאת, אישר אתמול קבינט הקורונה הקלות בתחומי החינוך והמסחר.
מניתוח הנתונים של פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן עולה כי זה 16 יום מאז שלב ההקלות השני, נמשכת היציבות ולא מזוהה עלייה משמעותית בתחלואה. לפי סגל, מספר המאושפזים נשאר יציב, מספר המאומתים החדשים עלה במעט לצד העלייה במספר הבדיקות. סגל מזהה שבחברה הערבית נרשמת עלייה במספר המאומתים היומי, ומסביר ש-45% מהמאומתים הם ערבים, ביחס לחלקם באוכלוסייה שעומד על 20%. סגל מציין עוד שרק 5% מכלל המאושפזים הם בני החברה החרדית.
את רשימת היישובים הצהובים מאיישות הרשויות הבאות: שפרעם, מרר, בית ג'אן, ריינה, יאנוח-ג'ת, עילוט, בסמ"ה, דיר אל-אסד, חורפיש, ירכא, ג'לג'וליה, מעלה עירון, כאוכב אבו אל-היג'א, שיבלי אום אל-גנם, פוריידיס, נוף הגליל (נצרת עילית), נתיבות, עין מאהל, תל מונד, כרמיאל, ירושלים, כסייפה, יפיע, סחנין, טובא-זנגרייה, בית אל, טירה, כפר יאסיף, סאג'ור, ג'דיידה-מכר, כסרא-סמיע, מודיעין עילית ונחף. כל שאר היישובים מוגדרים ירוקים.
יישוב ירוק נחשב לפי תוכנית הרמזור של הפרויקטור היוצא פרופ' רוני גמזו כיישוב שציון הרמזור שלו עומד על 4.5 ומטה. (להרחבה על חישוב הציון - לחצו כאן). יישוב צהוב נחשב כזה שהציון שלו עומד על בין 5 ל-6, ויישוב כתום נחשב לאחד שציונו עומד על בין 6 ל-7.5. יישוב אדום הוא כזה שציונו גבוה מ-7.5.
7 צפייה בגלריה
תורים בחניות
תורים בחניות
תור לחנות במתחם ביג בב"ש. בערים צהובות לא נפתחים המתחמים
(צילום: בראל אפרים )
על-פי החלטת קבינט הקורונה מאמש, רק ביישובים ירוקים ייפתחו מרכזי הקניות הפתוחים, דוגמת "ביג". לצד זאת, החלטת קבינט הקורונה תאפשר להחזיר מיום שלישי הבא את תלמידי כיתות ה'-ו' לכיתות רק ביישובים שמוגדרים ירוקים וצהובים, ובשלישי שלאחר מכן גם את תלמידי י"א-י"ב. ביישובים כתומים ואדומים יישארו התלמידים הללו בבתים.
על פי נתוני משרד הבריאות, 861 בני אדם אובחנו אתמול עם נגיף הקורונה ושיעור הבדיקות החיוביות ירד לעומת הימים הקודמים ועמד על 1.8%. בנוסף, אתמול בוצעו יותר מ-47 אלף בדיקות לאיתור נדבקים, נתון יומי גבוה באופן משמעותי לעומת השבוע שעבר, אז נבדקו פחות מ-40 אלף בני אדם ביום.
7 צפייה בגלריה
איימן סייף
איימן סייף
איימן סייף. "עושים אצלנו הרבה בדיקות"
(צילום: אלכס קולמויסקי)

בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", הסביר הבוקר איימן סייף, מנהל מטה הקורונה בחברה הערבית, על מגמות התחלואה. "ירדנו בנתוני התחלואה בעקבות הסגר, שבמהלכו כמעט לא היו חתונות והתקהלויות", אמר סייף. "הייתה גם אווירה של סגר. החברה הערבית גילתה אחריות ושמרה על ההנחיות. כשנגמר הסגר החלה התרופפות, תחושה שנמאס מהמצב".
הוא הוסיף: "חתונות נדחו מתקופת הסגר וזהו כאמור מקור הדבקה משמעותי. אנשים גם נסעו לחו"ל, בעיקר לטורקיה, נדבקו ולא נכנסו לבידוד. חלקם הסתובבו באופן חופשי בתוך היישובים. אלפי ערבים ישראלים גם נכנסו לתוך שטחי הרשות הפלסטינית ושם לא ממש מקפידים על הנחיות. בישראל הכול הרי סגור ולכן נוסעים לשם, עושים שופינג ואוכלים במסעדות".
בהמשך הסביר סייף כי כמות הבדיקות המבוצעות בחברה הערבית משפיעה על כמות המאובחנים בהתאמה. "אנחנו נמצאים בעלייה במספר הבדיקות, לעומת החברה החרדית שרושמת ירידה. עושים אצלנו הרבה יותר בדיקות ולכן אנחנו גם מזהים יותר חולים. אצלנו יש 6% חיוביים, שזה גבוה ביחס לשאר האוכלוסייה. חלק מהעלייה נובע מהעלייה במספר הבדיקות", אמר.