4 צפייה בגלריה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה. דיון על המשך היציאה מהסגר
(צילום: קובי גדעון , לע"מ)
קבינט הקורונה שצפוי היה להתכנס הערב (יום ג') כדי לדון בהמשך מתווה היציאה מהסגר - דחה את הישיבה למחר. הסיבה: מחלוקת על חידוש הלימודים. השלב הבא, לפי מתווה משרד הבריאות אמור להתבצע ב-1 בנובמבר, והוא כולל את פתיחת מערכת החינוך לכיתות א'-ד', טיפולים לא-רפואיים ורפואה משלימה. שלב זה מותנה בנתון של 1,000 נדבקים ביום ומקדם הדבקה של 0.8. בינתיים, הוחלט כי ארבע הערים האדומות - בני ברק, אלעד, ביתר עילית ומודיעין עילית - ייצאו מהסגר. שכונת רמת שלמה בירושלים עדיין תחת הגבלות.
ראש העיר בני ברק, אברהם רובינשטיין, מסר בתגובה על הסרת הסגר: "זה הזמן לחזק את ידי רבבות תושבי עירנו המוסיפים יחד ערבות הדדית וזהירות מוגברת בשמירה על הכללים בכדי שלא ניסוג לאחור, חלילה. חיי כולנו תלויים זה בזה - בערבות ובאחריות למען מבוגרים וצעירים גם יחד".
משרד החינוך יציע מחר בקבינט להחזיר את תלמידי א'-ב' בחצאי כיתות, באופן שבו מחצית הכיתה תחזור ללמוד במשך שבוע - והמחצית השנייה בשבוע שאחרי - או שכל קבוצה תגיע לכיתות לשלושה ימים מתחלפים. בדיון המקדים בנושא שנערך לפני כינוס הקבינט, בהשתתפות נציגי משרדי החינוך, האוצר והבריאות, הציע מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי לפתוח את בתי הספר בקפסולות גם לכיתות א'-ב'.
במשרד האוצר תומכים בהחזרת הילדים לבתי הספר - אך במתכונת הקודמת שכוללת למידה בכיתות שלמות לשכבות א'-ב', ולמידה בקפסולות בכיתות ג'-ד'. אנשי האוצר נימקו את עמדתם בכך שבגילים אלו שיעורי תחלואה נמוכים, כמו בגני הילדים, וכי מדובר בעלויות גבוהות הנאמדות בשישה מיליארד שקלים.
עוד ציינו נציגי האוצר כי לפי הערכת משרד החינוך, ההיערכות לחזרה ללימודים תימשך כחמישה שבועות ולכן הצעה זו אינה רלוונטית.
4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מתי ישובו ללימודים, והאם בקפסולות?
(צילום: AFP)
שרי כחול לבן ומשרד האוצר מציעים להחליף בין השלב השלישי לשלב השני, ולפתוח ב-1 בנובמבר גם עסקים שמקבלים קהל, מסחר, צימרים ובתי תפילה. שר המדע יזהר שי מציע להעביר את הסמכות להחליט על פתיחת מערכת החינוך לכל רשות מקומית - שתקבע מתי נכון לפתו איזה כיתות, ולתת לה את הכלים.
"זה פותר את לוח הזמנים הלא סביר של פתיחת כיתות ה'-י"ב, שלפי מתווה היציאה של משרד החינוך הוא אמור לקרות רק עוד 12 שבועות ואולי אפילו להידחות עוד יותר", אמר שי, "הפתרון הנכון הוא לתת את האחריות לשלטון המקומי, שיכול לקטוע שרשראות הדבקה בכיתות מסיימות".
בינתיים, משרד הבריאות מתנגד בינתיים להקדמת השלב השלישי ובדיון ינסו להגיע להסכמות.

4 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
"סמכויות לוקחים ולא מקבלים". פרופ' גרוטו
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
בקבינט צפויים לדון גם בהגדלת הקנסות לגופים שמפרים את ההנחיות, וכן במניעת מימון והגברת האכיפה. בישיבות הקודמות הציע הפרויקטור פרופ' רוני גמזו להגדיל הקנסות מ-5,000 שקל ל-50 אלף שקל, אך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר שהדבר אינו בסמכותו של שוטר ושרק בית משפט יכול להטיל קנס כזה. בדיון ינסו להגיע להסכמה על קנס ומניעת מימון שיעמדו במסגרת החוק, ובכל זאת ירתיעו אנשים מלהפר את החוק.
בתוך כך, ביקר הבוקר שר הבריאות יולי אדלשטיין בעפולה ונפגש עם ראש העיר. בהמשך ביקר בבית החולים העמק בעיר, יחד עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו.
גרוטו הביע תמיכה בצעדים מקומיים, ואמר כי "סמכויות לוקחים ולא מקבלים. לרשויות המקומיות יש הרבה מרחב תמרון. אם ראש רשות מחליט לסגור את כל הפארקים למרות שמותר, זה בהחלט משהו שאנחנו תומכים בו". לדבריו, "המטרה היא לשמור על העיר ירוקה לקראת הפעלת מתווה הרמזור".
אדלשטיין ציין כי "הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות זה שנפספס את זה. סגרנו את המדינה, עשינו סגר אבל מכיוון שבקצה, בשטח, לא הייתה פעולה נכונה – אז כלום לא השתנה. אנחנו רואים שהעבודה נעשתה פה, והמשימה שלנו היא לא לפספס את זה".
כמו כן, לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים לשעות הבוקר, 1,479 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 3.7%, אך ללא בדיקות סקר - שיעור החיוביים גבוה יותר - 5%. בסך הכול בוצעו אתמול כ-40 אלף בדיקות.
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הידיעה.
תמר טרבלסי חדד השתתפה בהכנת הכתבה