החלטת המשטרה לאפשר את קיום מצעד הדגלים בירושלים ביום שלישי הקרוב במתווה שיכלול בין היתר כניסה לכותל המערבי דרך הרובע המוסלמי והרקדה המונית ברחבת שער שכם עוררה תיאוריות של קונספירציה. אחת מהן תוהה מדוע אותו מתווה נדחה ביום חמישי שעבר, בזמן כהונת ממשלת נתניהו, ואושר ליום שלישי הקרוב - בזמן כהונת ממשלת בנט-לפיד.
"אני חושב שגם ביום חמישי שעבר היה אפשר לקיים את האירוע בצורה מלאה בלי חששות", אמר הבוקר (יום א') לאולפן ynet דביר עמיאור, מזכ"ל תנועת הנוער אריאל שנמנית עם מארגני האירוע הנפיץ. "לפני קיום האירוע שהיה מתוכנן ליום חמישי, קיבלנו הודעה מהמשטרה שזה לא אפשרי. ביקשנו מהמשטרה בסך הכול לעמוד בסיכום המוקדם שהיה לנו איתם, וברוך השם זה התאפשר בסופו של דבר".
2 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים (ארכיון)
מצעד הדגלים בירושלים (ארכיון)
מצעד הדגלים בירושלים (ארכיון)
(צילום: AP)
הקבינט המדיני-ביטחוני החליט ביום שלישי שעבר כי מצעד הדגלים שתוכנן להיערך כאמור ביום חמישי שעבר ובוטל, יתקיים בעוד יומיים. ההחלטה התקבלה במסגרת פשרה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ.
במהלך הדיון הזהירו גורמי הביטחון כי מעבר המצעד בשער שכם וברובע המוסלמי עלול להביא להסלמה מיידית לא רק במזרח ירושלים - אלא גם בתחומי הקו הירוק. שרי הליכוד ונתניהו טענו כי ביטול המצעד יהווה תמונת ניצחון לחמאס, ומנגד גנץ ושרי כחול לבן הזהירו מקיומו של המצעד בעיתוי זה. בסופו של דבר המשטרה התקפלה, וביום שישי נמסר כי הגיעה להסכמה עם מארגני מצעד הדגלים על המסלול לציון איחוד ירושלים.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
לפיד ובנט
המצעד ייצא לדרך מרחוב הנביאים, יעבור דרך רחוב סולטאן סולימאן עד שער שכם. ברחבת השער תתקיים הרקדה המונית עם דגלי ישראל. משם ימשיכו הצועדים לכיכר צה"ל דרך שער יפו וייכנסו אל הכותל המערבי - חלקם דרך הרובע המוסלמי ובחלקם דרך הרובע היהודי. פיצול זה נובע, לטענת המארגנים, מסיבות של בטיחות וכדי למנוע צפיפות יתר.
"זה סיפוק מאוד גדול לצעוד בירושלים, בבירת ישראל", אמר הבוקר מזכ"ל תנועת הנוער אריאל, עמיאור. "זה ריקוד שמתקיים מעל ל-50 שנה באופן קבוע ואף פעם לא היו בעיות איתו. היה ברור שיהודים יכולים לצעוד ולהניף את דגל ישראל בכל רחבי ירושלים בגאון בלי בעיות. פתאום זה נתפש כמשהו פוליטי או כאיזה משהו בעייתי שמאיים על שלום המזרח התיכון".
- אין חשש שהממשלה החדשה תסכל את האירוע? "אני חושב שזה אמור להיות דבר שמוסכם על כל החברה ועל כל עם ישראל, שירושלים בירת ישראל צריכה להיות בריבונות יהודית, שאפשר להניף את דגל ישראל בכל חלק מחלקי העיר. בשבת, חניכים שלנו בלוד הגיעו לפעולה והותקפו על ידי נערים ערבים שהציקו להם, זרקו עליהם נפצים ואיימו להכות אותם. אחרי שהמדריכים הגיעו לתחנת המשטרה, הם זכו להתעלמות גורפת.
"אם אנחנו לא נדע לבטא את הריבונות שלנו, להילחם על הזכות שלנו לחיות במדינה שלנו בחופשיות, אם לא נוכל לקיים פעילות חינוכית של תנועת נוער בלוד ואם לא נוכל לצעוד עם דגל ישראל בירושלים - נוכל לראות קו ישיר שמחבר בין כל האירועים האלה ובין האירועים שהיו לפני חודש והמציאות עכשיו".
בתגובה לקיום מצעד הדגלים, הפלסטינים קראו ליום זעם בשלישי בגדה, בירושלים בעזה ובקרב ערביי ישראל. במקביל, חמאס ירושלים קרא לפלסטינים להגיע בזמן מצעד הדגלים למסגד אל-אקצא ואל רחובות העיר העתיקה.
מארגני יום הזעם דרשו מפלגי ההתנגדות ברצועת עזה ובלבנון להכריז על כוננות לשמירה על מסגד אל-אקצא. ברקע נזכיר ביום ביום חמישי שעבר הזהירה הזרוע הצבאית של חמאס בעזה את ישראל מפני פגיעה במסגד אל-אקצא.