שיגור הרקטות אחר הצהריים (יום ד') מלבנון, שהסתיים ללא נפגעים מהירי עצמו, הוביל להחלטה של כמה ראשי רשויות בצפון להורות באופן מיידי על פתיחת מקלטים. לפי שעה, נפתחים מקלטים ציבוריים בחיפה, בעכו, בקריות, בצפת, ביקנעם ובכרמיאל. בצה"ל הדגישו כי למרות הירי מלבנון אין הגבלות לתושבי הצפון ולפיכך נמשכת באזור שגרה מלאה.
בעקבות שיגורי ארבע הרקטות לצפון נאלצו חלק מנבחני הבגרות במתמטיקה להיכנס למרחבים מוגנים. התלמידים בתיכון בקריית חיים בחיפה, תיכון אורט בקריית מוצקין ותיכון אורט בקריית ביאליק, פוזרו באמצע הבחינה לבתיהם. תלמידי תיכון רבין בקריית ים המשיכו את הבחינה באופן חלקי, ותלמידי הטכני בחיפה ותיכון רוגוזין בקריית אתא המשיכו באופן מלא.
ממשרד החינוך נמסר כי תלמידים שהפסיקו את הבחינה יוכלו להיבחן שוב במועד המיוחד שנקבע מראש לכל הארץ בשל המצב הביטחוני - תשעה ביוני. התלמידים בבתי ספר שהמשיכו בבחינה קיבלו הארכת זמן של חצי שעה. פיקוד העורף הודיע כי גם מחר לא יתקיימו לימודים מנתניה דרומה, ולפיכך הלימודים בבתי הספר בצפון ייערכו כרגיל וללא הגבלה.
5 צפייה בגלריה
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
תופסים מחסה באזור קריית ביאליק
(צילום: אלעד גרשגורן )
5 צפייה בגלריה
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
(צילום: אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
(צילום: אלעד גרשגורן)
בזמן שנשמעה האזעקה היו בקריון, המרכז המסחרי הגדול מצפון, לחיפה, קרוב ל-2,000 לקוחות ועובדים. לאחר הבהלה הראשונית הם נכנסו למרחבים המוגנים הפזורים ברחבי המרכז. זמן קצר לאחר מכן, נשמעו הפיצוצים. המקום התרוקן וחלק מהחנויות והמסעדות נסגרו. המוכרים הסבירו כי אין סיבה להישאר במקום, לנוכח עזיבת הלקוחות.
בפעם השלישית מאז שצה"ל החל את מבצע "שומר החומות" מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, שוגרו רקטות מדרום לבנון לכיוון צפון ישראל. כיפת ברזל יירטה את אחת מהרקטות ששוגרו לעבר הקריות והגליל התחתון, אחת נוספת התפוצצה בשטח פתוח בעיר שפרעם ועוד שתיים התפוצצו בים.
כוחות ארטילריים של צה"ל תקפו בתגובה מטרות בשטח לבנון. בסך הכול ירה צה"ל 16 פגזים. מד"א עדכן כי לא דווח על נפגעים מהירי, למעט שלושה שנחבלו באורח קל בדרכם אל המרחב המוגן. בין הנחבלים ילדה בת 9 שנפצעה באורח קל מפגיעת רכב בזמן ריצה למרחב מוגן ברחוב העצמאות בקריית ביאליק. היא פונתה על ידי מד"א לבית החולים רמב"ם בחיפה. בנוסף, אישה בת 43 לקתה בדום לב בדרכה למרחב מוגן. היא פונתה במצב קשה ולא יציב לבית חולים. יודגש כי לתושבי הצפון לא נמסרו הנחיות מיוחדות מראש.
5 צפייה בגלריה
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
(צילום: אלעד גרשגורן )
5 צפייה בגלריה
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
בזמן האזקעות בכביש 22 קריית ביאליק
(צילום: אלעד גרשגורן )

ראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ' אמר בעקבות הירי מלבנון כי "רק אתמול שלחתי מכתב לראש הממשלה ושר הביטחון ליישם את החלטת הממשלה למיגון הצפון, הן לאזרחים והן במרחב הציבורי - אותה החלטת ממשלה שהוחלטה בשנת 2018 ולדאבוננו הרב עד כה לא יושמה. אני קורא לאלתר לראש הממשלה ולממשלת ישראל בכללותה להפעיל את כל כובד משקלה, ליישם את אותה תוכנית כאן ועכשיו".
אלירן טל, דובר עיריית חיפה, עדכן: "בחיפה אנחנו לא לוקחים סיכונים, אני נמצא עכשיו במרכז ניהול משברים של העירייה, זה החפ"ק שלנו. ההנחיה שנתנה ראש העיר היא לפתוח את המקלטים הציבוריים, הפרטים על כל המיקומים של המקלטים נמצאים באתר עיריית חיפה וגם בדף הפייסבוק של העירייה.
"אין התראות ממוקדות ואין הנחיות לשינוי שגרת החיים של תושבים חיפה, אבל ליתר ביטחון אנחנו נערכים גם לאפשרות שחלילה הירי הזה יתרחב ולכן אנחנו לא רוצים להיתפס לא מוכנים. מרגע שנשמעו האזעקות בקריות, בשפרעם ובעכו, החליטו גם בעיריית חיפה להיערך במתכונת חירום. קרוב ל-80% מהמקלטים העירוניים כבר נפתחו, היתר נפתחים כעת".


חיים צורי, ראש העיר קריית מוצקין, אמר במשדר המיוחד של אולפן ynet כי "פתחנו את החמ"ל שלנו ואת כל המקלטים הציבוריים. תושבים התקשרו למוקד העירייה ובהתחלה לא ידענו מה לענות להם".
עורסאן יאסין, ראש העיר שפרעם, סיפר: "שמעתי אזעקת אמת, ואחרי אולי פחות מדקה שמעתי בום חזק. דיברתי עם פיקוד העורף והם יכוונו אותי למקום שבו נפלה אחת הרקטות. הרבה אנשים התקשרו אליי, ואמרו לי ששמעו נפילה".
גם ראש העיר עכו שמעון לנקרי התייחס לשיגורים מלבנון. לדבריו, "שמענו את היירוטים וגם את הנפילות. פתחנו את המקלטים ואנחנו נערכים ומוכנים לכל מה שיקרה. אני מקווה שיהיו לנו ביחד עם הצבא, מד"א וכיבוי אש את היכולות להתמודד עם מה שקורה. לדעתי כרגע מדובר באירוע נקודתי, אבל אנחנו נערכים לכל תרחיש. זה פשוט הפתיע אותנו, לא הייתה שום התרעה".
עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, אמרה כי האיגוד נערך כבר בשבוע שעבר למצב חירום, כונני האיגוד ערכו סקרים של חומרים מסוכנים ורעננו את ההנחיות לגבי החזרת חומרים מסוכנים במרחב.
לדבריה, "הירי על אזור מפרץ חיפה מוכיח פעם נוספת כי אסור להחזיק חומרים מסוכנים בכמויות כאלו בקרבת אוכלוסייה אזרחית וכי מדינת ישראל חייבת לקבל את ההמלצות של ועדת המנכ"לים ולהרחיק את הסכנה מריכוזי אוכלוסייה. יש צורך לבצע את ההחלטה במיידי ולא להמתין עוד שנים מסוכנות לשווא.
"נזכיר כי עד היום לא מולאה החלטה הממשלה לקיום סקר סיכונים למצב לחימה באזור זה, כאשר תושבים רבים נמצאים בסמוך לחומרים מסוכנים אשר פגיעה רקטית יכולה להביא לאירוע רב נפגעים ממשי".
ביום שני נשמעה אזעקה סמוך לשעה 23:15 בקיבוץ משגב עם בגליל העליון. מבדיקה שערך צה"ל עלה כי שש רקטות נורו לכיוון ישראל והתפוצצו בשטח הלבנוני. צה"ל הגיב בירי פגזים לעבר מקור השיגור ופצצות תאורה נורו במרחב.
ביום חמישי שעבר נורו שלוש רקטות משטח לבנון לעבר הגליל המערבי ונפלו כולן בים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. גורם פלסטיני אישר אז לעיתון הלבנוני "א-נהאר" כי ארגונים פלסטיניים אחראים לשיגור. "הם רצו להעביר מסר שההתנגדות היא אחת - בלבנון ובפלסטין", ציין הגורם.