ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוח שהשלום עם מרוקו יהיה "חם מאוד", את המגעים שלפני כן הוא שמר בסוד משר הביטחון ומשר החוץ. כשעה לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף בטוויטר את הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו, אמר ראש הממשלה בטקס הדלקת נרות בכותל המערבי הערב (חמישי) כי "בחג חנוכה זה אנו מביאים אור גדול מאוד - החיסונים שיביאו את הסוף למגפה ועכשיו אור גדול נוסף של שלום". שר הביטחון גנץ, שגם הפעם מודר מהמגעים על ידי נתניהו וגילה עליהם מהאמריקנים, בירך: "זו הזדמנות לעגן יחסים של שנים רבות".
"תמיד האמנתי בשלום הזה, תמיד פעלתי בשביל השלום הזה ועכשיו הוא מתממש לנגד עינינו", אמר ראש הממשלה והודה לנשיא ארצות הברית היוצא. "אני מבקש ראשית להודות לנשיא טראמפ על המאמצים הכבירים להביא שלום לישראל ומבקש להודות לך טראמפ על כל הדברים הגדולים שעשית למדינת ישראל ועם ישראל. לעולם לעולם לא נשכח זאת".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו דייויד פרידמן הדלקת נרות חנוכה
בנימין נתניהו דייויד פרידמן הדלקת נרות חנוכה
"אור של שלום". נתניהו בטקס הדלקת נרות חנוכה עם שגריר ארה"ב פרידמן בכותל
(צילום: לע"מ)
ראש הממשלה הודה גם למלך מרוקו מוחמד השישי "על החלטתו ההיסטורית לעשות שלום היסטורי עם ישראל. בין מרוקו לישראל יש קשרים הדוקים, בין מרוקו והעם היהודי יש קשרים אמיצים במשך כל העת החדשה. כולם מכירים את היחס החם של מלכי מרוקו והעם במרוקו ליהודים שם. מאות אלפים מבני קהילה זו עלו לישראל ומשמשים גשר חי בין העם במרוקו וישראל - גשר של אהבה, חיבה ומסורת. ואני חייב להגיד שהבסיס המוצק הזה בעצם מהווה את היסוד שעליו בונים את השלום הזה".
נתניהו ציין כי "נקים מחדש משרדי קישור בין ישראל למרוקו, ואחר כך נפעל במהירות לכונן יחסים דיפלומטים מלאים. נפעיל קו תעופה ישיר וזה ייתן עוצמה נוספת לגשר הזה ויהיה כאן שלום חם מאוד. אני יכול להגיד שבחג חנוכה זה יש לנו אהבה והיא תנצח. יש לנו שלום והוא כבר מנצח".


בניגוד לטראמפ, שדיבר על יחסים דיפלומטיים מלאים, נתניהו לא הזכיר פתיחת שגרירויות, אלא על משרדי קישור בלבד. המשמעות היא שכנראה סוכם על חזרה למצב היחסים שהיה בין המדינות עד אוקטובר 2000, ורק בהמשך על הקמת שגרירויות. ככל הנראה במרוקו רוצים לוודא כי ממשלו של הנשיא החדש ג'ו ביידן לא יהפוך את החלטת טראמפ להכיר בריבונות המרוקנית בסהרה המערבית.
בדומה להסכמים הקודמים שנחתמו בחודשים האחרונים עם מדינות ערב, גם הפעם מידר נתניהו את שריו הבכירים בני גנץ וגבי אשכנזי מהמהלכים. עם זאת הפעם האמריקנים עדכנו אותם ישירות על ההתקדמות במגעים.
מטעמו של גנץ נמסר הערב: "שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי עודכנו לפני מספר שבועות על ידי הבית הלבן אודות המגעים להסכם עם מרוקו. היום עודכנו שניהם על הבשלת המהלך טרם ההודעה של הנשיא טראמפ על ידי הבית הלבן".
גנץ כתב הערב בטוויטר: "מברך על כינון היחסים הרשמיים הצפוי עם מרוקו. זו הזדמנות לעגן יחסים של שנים רבות, ושותפות היסטורית עשירה ומפוארת של שני העמים, שתהפוך כעת לרשמית".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ במלון דן באילת
בני גנץ במלון דן באילת
"שותפות היסטורית תהפוך לרשמית". גנץ
(צילום: מאיר אוחיון)
שר החוץ אשכנזי מסר: "אני מברך על החדשות המשמחות והחשובות המגיעות היום מוושינגטון על חידוש היחסים בין ישראל לבין מרוקו. מדינת ישראל מוקירה תודה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ולצוותו על קידום השלום והיציבות במזרח התיכון והתמיכה בישראל. זו יום גדול נוסף לדיפלומטיה הישראלית, יום של אור, כיאה לחג החנוכה".
שרת התחבורה מירי רגב, בת לאב שעלה ממרוקו, פרסמה סרטון תגובה על ההסכם שבו אמרה: "וואו, איזו התרגשות. איזה אושר. לא יאומן, נס. מדינת ישראל עושה שלום עם מרוקו. אני רוצה להודות לנשיא ארה"ב הנשיא טראמפ. אני רוצה להודות למלך מרוקו, מוחמד השישי. אני רוצה להודות לראש הממשלה האהוב והיקר שלנו, נתניהו.
"זה נס שההורים שלנו, הסבים והסבתות שלנו, בחייהם יזכו להגיע למרוקו. מרוקו, המדינה שבה הם נולדו, הארץ שהם אוהבים, התרבות שהבאנו משם, השורשים שלנו שהם משם. עכשיו הם יגיעו לשם יחד עם הנכדים, יחד עם הילדים ויוכלו להתגאות במורשת המפוארת שהם הביאו איתם ממרוקו לישראל. חג שמח למרוקו, חג שמח ישראל, כמה סמלי שבחג החנוכה אנחנו מדליקים את האור. אור שמחבר בינינו לבין מדינות ערב".
שר הפנים אריה דרעי, שעלה בגיל 9 ממרוקו, אמר: "זה היום עשה השם נגילה ונשמחה בו. היום הדלקנו נר ראשון של חנוכה ובירכנו שעשה נסים לאבותינו, ולאחר מכן שמענו את הבשורה שהנשיא טראמפ הודיע שיהיו יחסי שלום בין ישראל לבין מרוקו. שלום אמיתי. כל כך התגאינו, כל כך שמחנו. אנחנו שנולדנו במרוקו, יוצאי מרוקו בארץ ובכל העולם כולו, כל כך חיכינו ליום הזה שיהיה שלום אמיתי בין העם המרוקאי לבין העם היהודי. אנחנו זוכרים את החיים הטובים, את השכנות הטובה ומוקירים תודה לכל מלכי מרוקו לאורך השנים".