כלי תקשורת בטורקיה דיווחו היום (א') בהתרגשות על חילוצו של גבר בן 70 מבניין שקרס באזור איזמיר שבמערב המדינה, 34 שעות אחרי רעידת האדמה החזקה שפקדה את האזור שבין טורקיה ליוון. מניין ההרוגים בטורקיה עומד כעת על 58, כאשר גם באי היווני סאמוס נהרגו שני נערים. לפי הרשויות הטורקיות יותר מ-900 נפצעו, בעוד ביוון מניין הפצועים עומד על 19.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

7 צפייה בגלריה
פעולות חילוץ ב איזמיר טורקיה אחרי רעידת אדמה
פעולות חילוץ ב איזמיר טורקיה אחרי רעידת אדמה
פעולות החילוץ באיזמיר. לא מאבדים תקווה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
אחמט סיטים בן 70 שחולץ מ הריסות 34 שעות אחרי רעידת אדמה ב טורקיה
אחמט סיטים בן 70 שחולץ מ הריסות 34 שעות אחרי רעידת אדמה ב טורקיה
אהמט סיטים בן ה-70. חולץ אחרי 34 שעות
האיש המבוגר שחולץ זוהה בתקשורת הטורקית כאהמט סיטים, והוא חולץ מאחד מ-20 מתחמי המגורים שקרסו ברובע ביירקאלי שבאיזמיר, אזור שבו לבניינים רבים אין עמידות מספקת מפני רעידות אדמה, אם מפני שהם ישנים מאוד או אם מכיוון שנבנו בצורה בלתי חוקית ושאינה עומדת בתקנות.
טורקיה, נזכיר, נמצאת באזור מועד מאוד לרעידות אדמה, ושתיים קשות במיוחד שפקדו אותה ב-1999 הביאו אז למותם של 18,000 איש. סגן נשיא טורקיה, פאוט אוקטאיי, אמר היום כי 26 בניינים ניזוקו ברעש האדמה ביום שישי ברמה שתצריך את הריסתם. "זו לא רעידת האדמה שהורגת, אלה הבניינים", אמר.
לפי הדיווחים בתקשורת הטורקית, סיטים חולץ הלילה מההריסות בסביבות חצות, ופונה לבית החולים. שר הבריאות הטורקי, פהרטין קוצ'ה, פרסם תמונה של האיש ממיטת בית החולים, ומסר: "מעולם לא איבדתי את התקווה".
7 צפייה בגלריה
פעולות חילוץ ב איזמיר טורקיה אחרי רעידת אדמה
פעולות חילוץ ב איזמיר טורקיה אחרי רעידת אדמה
פעולות החילוץ באיזמיר. בניינים רבים לא עומדים בתקן
(צילום: AFP)
חילוץ נוסף שריגש את הטורקים הוא של הנערה בת ה-16 אינג'י אוקאן, 17 שעות לאחר שנלכדה מתחת להריסות של בניין בן שמונה קומות. היא חולצה יחד עם הכלב שלה פיסטיק ("פיסטוק"). שר הבריאות הטורקי ביקר גם אותה בבית החולים, יחד עם אחד המחלצים שלה, אדאנור דוגן מ"יחידת החילוץ הרפואית הלאומית" של טורקיה. הוא צולם מחזיק את ידה בזמן שהוצאה מההריסות.
"אני מאוד שמחה", אמרה הנערה מבית החולים. "למזלי אבא שלי לא היה בבית. הוא לא היה מצליח להיכנס לשם", הוסיפה, בהתייחסה למרווח שבו נלכדה בין ההריסות לאחר רעידת האדמה. "הוא היה נפגע בראש. אני קטנטנה, יכולתי להידחס. כך ניצלתי", סיפרה. אוקאן הבטיחה למחלץ שלה, דוגאן, כי כשתשתחרר היא תנגן לו בכינור. "אני אנגן לך בכינור, אני מבטיחה", אמרה.
סוכנות ניהול האסונות ומצבי החירום בטורקיה (AFAD) הודיעה כי 5,700 בני אדם גויסו על מנת לסייע בפעולות החילוץ וכן לנפגעים ולאלו שאיבדו את בתיהם. הם מחלקים להם מזון ומסייעים בשיקום הנזקים. לא ברור עדיין כמה לכודים נמצאים מתחת להריסות, אך בתקשורת הטורקית דווח שעוד שלושה בני אדם חולצו היום ממתחם מגורים שקרס. מצבם לא ברור. מלבד הכלבה של הנערה אוקאן, כלבים אחרים, חתולים ואפילו ארנבים חולצו מההריסות.
7 צפייה בגלריה
לאחר רעידת אדמה ב איזמיר טורקיה
לאחר רעידת אדמה ב איזמיר טורקיה
אוהלים שהוקמו לנפגעי האסון, באיזמיר
(צילום: gettyimsges)
מוקד רעידת האדמה ביום שישי היה במזרח הים האגאי, במרחק של כ-15 ק"מ מאיזמיר – אחת הערים הגדולות, המאוכלסות והמתוירות בטורקיה – ובמרחק כ-12 ק"מ מהאי סאמוס הממוקם בצפון יוון. בעוד מכון הסקר הגאולוגי של ארה"ב העריך שעוצמת הרעש הייתה 7.0, במכון גאולוגי באיסטנבול קבעו שעוצמתו הייתה 6.9 ובסוכנות ניהול האסונות הטורקית אמרו שעוצמתו הייתה 6.6.
רעידת האדמה גרמה לצונאמי קטן באחד מחופי מחוז איזמיר, ובו מצאה את מותה בטביעה אישה אחת. גם באי סאמוס דיווחו על "מיני צונאמי". הרעש הורגש ברחבי מערב טורקיה, כולל באיסטנבול, וגם באתונה חשו אותו. מאות רעידות משנה פקדו את האזור לאחר מכן.


האסון פקד את האזור בשעה של מתיחות רבה בין טורקיה ליוון, שנאבקות על משאבי גז ונפט במזרח הים התיכון. במפגן נדיר של אחדות מנהיגי שתי המדינות שוחחו והביעו סולידריות זה כלפי זה.
הנזקים שגרמה רעידת האדמה מגיעים גם בתקופה של משבר כלכלי בטורקיה, משבר שאותו מגפת הקורונה רק החריפה. יותר מ-10,000 בני אדם מתו שם מהנגיף עד כה, אם כי ישנם מומחים שמאשימים את ממשלתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בניסיון להמעיט מערכה של המכה שספגה ארצו, באמצעות דיווח סלקטיבי של נתונים.
טורקיה סירבה לקבל סיוע ממדינות אחרות, כולל מישראל. לאולפן ynet התראיינה הבוקר בוסרה ארסלנטאס, עיתונאית מאיסטנבול, שאמרה כי הסירוב לסיוע אינו נובע מהמשבר הקיים ביחסי המדינות. "מדינות שכנות, בעלות ברית ואחרות מביעות אחרי אסונות את צערן ולעתים אף מציעות עזרה. זה חשוב לשמוע שגם ישראל מציעה, אך עד כה טורקיה לא זקוקה לעזרה. לפי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, טורקיה מעמידה כל המשאבים לסייע לאנשים שנפגעו".
ארסלנטאס הדגישה בדבריה שחלק נכבד מהאסון נובע, ככל הנראה, מבנייה לא מבוקרת ולא חוקית. "באזור איזמיר אנו רואים מבנים עומדים זה לצד זה, כשאחד מהם קרס ואילו אחד עומד על תילו. זה מעיד על בנייה לקויה ופיקוח לקוי. בעניין זה לטורקיה יש היכן לשפר ולשנות", אמרה.