2 צפייה בגלריה
מל"ט איראני, ארכיון
מל"ט איראני, ארכיון
מל"ט איראני, ארכיון
(צילום: AP)
המיליציות השיעיות הנתמכות על-ידי איראן ניסו בחודשים האחרונים לתקוף יעדים אמריקניים בעיראק באמצעות מל"טים חמושים בחומרי נפץ מתוצרת איראנית. כך דיווח ה"וושינגטון פוסט". לפי הפרסום, בצבא ארצות הברית חוששים מאוד מכלי הנשק החדש של המיליציות, שנועד לחמוק ממערכות ההגנה של האמריקנים נגד טילים.
בדיווח צוינו שני מקרים שבהם כוונו תקיפות מל"טים נגד מתקנים ביטחוניים של ארה"ב על אדמת עיראק. באפריל שוגר מל"ט חמוש בחומרי נפץ לכיוון האנגר של ה-CIA בשדה תעופה בעיר אירביל שבצפון עיראק. כך סיפרו גורמים רשמיים המעורים בפרטים. הוא זוהה במרחק של 16 קילומטרים מהמקום, אך אז סטה ממסלולו. צבא ארה"ב איתר כמה משרידיו לאחר שהתרסק, ובדיקה ראשונית העלתה כי מדובר במל"ט מתוצרת איראן.

איש לא נפגע אמנם בתקיפת המל"ט, אך היא הדאיגה את האמריקנים, והם הופתעו מרמת התחכום שלה, במיוחד בהתחשב בחשאיות של המתקן. בלילה שלאחר התקיפה התלבטו ארוכות בבית הלבן ובפנטגון כיצד להגיב. חלק מהבכירים הביעו תמיכה בתגובה צבאית חריפה, בהם המתאם של המועצה לביטחון לאומי למזרח התיכון ואפריקה, ברט מקגורק. ממשל ביידן הכריע לבסוף נגד פעולה צבאית.
חודש לאחר מכן תקף מל"ט של המיליציות בסיס חיל האוויר של הקואליציה בעיראק, בסיס השוכן בעין אל אסד שבמערב המדינה. "הנזק לא היה עצום אבל הקואליציה הייתה נסערת מאוד. אמרו למפקדים שלנו שמדובר בהסלמה רצינית", סיפר אחד החיילים העיראקים ששירתו באותו בסיס. בתחילת 2021 תקפה איראן את בסיס עין אל-אסד בטילים בליסטיים בתגובה על חיסולו בידי ארה"ב של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים.
2 צפייה בגלריה
תקיפה תקיפת איראן טיל טילים בסיס צבא ארה"ב עין אל-אסד עיראק
תקיפה תקיפת איראן טיל טילים בסיס צבא ארה"ב עין אל-אסד עיראק
בסיס עין אל אסד. אחד משני היעדים שהיו מטרה לתקיפת מל"טים
(צילום: AP)
לפי הדיווח, בצבא ארצות הברית מודאגים מאוד מהמעבר של המיליציות מירי רקטות לתקיפה בכלי טיס בלתי מאוישים. גורם צבאי אף אמר כי איום המל"טים הוא כעת "הדאגה הגדולה ביותר של הכוחות בעיראק".
איראן משתמשת בנשק המל"טים לא רק נגד ארה"ב. לפני כעשרה ימים חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מל"ט שהופל מעל עמק המעיינות, באזור הגבול עם ירדן, נשלח על ידי איראן. נתניהו הציג חלק מכנף של המל"ט, שלדבריו היה חמוש. הוא אמר כי מדובר בעדות לכך שאיראן "מספקת את התשתיות שעליהן נשענים ארגוני הטרור".