1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה חדר חקירות חקירה מעצר אזיקים
אילוס אילוסטרציה חדר חקירות חקירה מעצר אזיקים
השופט קבע כי "המקרה לא מצדיק הארכת מעצר". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
צעיר שעבר הליך גירושין גנב ביום שלישי אקדח מחברו, שמתגורר ביישוב באזור ירושלים, ויצא אל המדבר. המשטרה, שקיבלה דיווח על ניסיון התאבדות, מצאה את הצעיר וניהלה איתו משא ומתן - שבסופו הצליחה לשכנע אותו לא ללחוץ על ההדק. לאחר המבצע החיובי החלה השתלשלות אירועים מטרידה, שמעוררת שוב את שאלת ההכשרה של שוטרים בהתמודדות עם בעלי מצוקות נפשיות.
הצעיר נחקר והודה כי גנב את האקדח ללא ידיעת החבר. הוא גם אמר למשטרה בחקירתו כי הוא במצב נפשי מורכב, ונמצא בהליך גירושים. למרות זאת, המשטרה עצרה את הצעיר, וביקשה היום מבית משפט השלום בירושלים להאריך את מעצרו בחמישה ימים נוספים. השופט ביאלין אלעזר דחה את בקשת המשטרה, שחרר את הצעיר ממעצר ואמר כי "למרבה הצער, הוא גנב את הנשק כדי לשים קץ לחייו".
לפי המשטרה, הצעיר חשוד בעבירות של גניבה, איומים ונשיאת נשק שלא כדין. עורך הדין וסים דראושה, שייצג את הצעיר מטעם הסנגוריה הציבורית, אמרה כי "ברור לכולם שמדובר באדם שנקלע למצוקה והיה זקוק לעזרה. לא ייתכן שבמקום להושיט לו יד, המשטרה בחרה לעצור אותו ובכך להחמיר את מצבו הנפשי. אנו מקווים שהמקרה ייבדק כדי שמקרים דומים לא יקרו בעתיד".
במהלך הדיון בבית המשפט אביו של הצעיר אמר לשופט כי המשפחה אובדת עצות כבר חודשים ארוכים. "הוא התחתן ונישואיו עלו על שרטון", אמר. "הוא ניסה להתאבד, ולקחנו אותו לפסיכיאטרים ולפסיכולוגים. אנחנו אובדי עצות. הוא אמר שהשקט מפריע לו, אנחנו רוצים לעזור אבל לא יודעים מה לעשות". הצעיר פנה אף הוא אל השופט בדיון, ואמר כי הוא מעוניין להתאשפז במקום מסוים בירושלים.
השופט אלעזר אמר בהחלטתו: "לאחר שעיינתי בתיק החקירה ובדו"ח הסודי, ושמעתי את הוריו של הצעיר וגם את הצעיר עצמו, הגעתי למסקנה שיש להורות על שחרורו לחלופת מעצר. האירוע בכללותו איננו מצדיק הארכת מעצר. החשוד לא גנב את הנשק לצורך עברייני, אלא כדי לשים קץ לחייו". השופט הורה בסוף הדיון לשלוח את הצעיר לבדיקה פסיכיאטרית- אך המשטרה ביקשה עיכוב ביצוע, למרות שהשופט טען כי מקרה כזה איננו מצדיק הארכת מעצר.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "החשוד נעצר והובא להארכת מעצר בבית משפט לאחר שביצע עבירה פלילית חמורה כשגנב כלי ירייה מאדם אחר. גם לנוכח כוונותיו המצערות לפגיעה עצמית, הרי שמדובר במעשה חמור ומסוכן שהיה עלול לעלות בחיי אדם, אלמלא התערבות המשטרה שייתכן והצילה את חייו במקרה זה".
כוונות אובדניות אינן מקנות פטור מאחריות פלילית למעשים חמורים שבוצעו קודם לכן ואשר מעידים על מסוכנות גבוהה. לצד האמור אנו מכבדים את הכרעת בימ״ש והוא שוחרר בתנאים המגבילים שנקבעו.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר.