ח"כ ניר אורבך מימינה הודיע הבוקר (יום ג') על החלטתו לתמוך בממשלת בנט-לפיד, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. "החלטתי להצביע בעד ממשלת האחדות. צועד בדרך הזו לא בלב שמח או בנפש חפצה", אמר, "זו לא החלטה פשוטה אבל היא מחויבת במציאות של חוסר יציבות שלטונית, במשבר אזרחי, בשיח אלים, בתחושה של כאוס. על סיפה של מלחמת אחים".
אורבך הודיע על החלטתו ליו"ר ימינה וראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, לקראת השבעת הממשלה שמועדה נקבע מוקדם יותר היום - לראשון הקרוב. בהודעה שפרסם כתב: "החלטתי לסיים את התיקו בפוליטיקה הישראלית. החלטתי להצביע בעד ממשלת האחדות. אחרי אלפיים שנות גלות זוהי מציאות חיינו, עם כל הקושי שבדבר הגיעה העת לשים סוף לתיקו הזה". ביום השבעת הכנסת תתקיים גם ההצבעה על זהות יו"ר הכנסת, ההסכמים הקואליציוניים נדרשים להתפרסם עד שישי הקרוב לכל המאוחר.
5 צפייה בגלריה
ניר אורבך ביציאה מישיבת סיעת ימינה
ניר אורבך ביציאה מישיבת סיעת ימינה
"לא בלב שמח או בנפש חפצה, החלטתי לסיים את התיקו". אורבך
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
יריב לוין יאיר לפיד ונפתלי בנט
יריב לוין יאיר לפיד ונפתלי בנט
לוין הודיע: השבעת ממשלת בנט-לפיד ביום ראשון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חבר הכנסת מימינה, שעליו הופעלו לחצים צולבים מימין ומשמאל, כתב כי הוא לא "שמח" על ההחלטה שקיבל אך ציין, "אני צועד בדרך הזו דווקא בגלל שהיא לא ברורה, אבל עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה. עם הנצח מפחד מהתיקו".
בהודעתו הוא תקף את מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' וטען: "הציונות הדתית הפוליטית ממנה באתי, זאת שידעה לשתף פעולה עם ימין וגם עם שמאל, איננה עוד. היא נוכסה על ידי כוחות שאינם מייצגים אותו או את הקהילה ממנה באתי. אין חוט המקשר בין הציונות הדתית הממלכתית למפלגת הציונות הדתית. זו לא דרכנו". סמוטריץ' השתלח בו בציוץ בטוויטר: "רציתי לכתוב שהוא אפס. אבל הוא שחצן חצוף, שקרן ורודף כבוד ותפקידים".
חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה, שהודיע כי יתנגד לממשלת בנט-לפיד התייחס גם הוא להודעת אורבך וציין כי הוא "מצר ובאותה נשימה מכבד את החלטתו של אורבך". הוא התייחס להשתלחויות נגד חברי ימינה: "בעיניי העלבונות, להבדיל מביקורת, כלפיו וכלפי יתר חברי ימינה לא משרתים שום מטרה. חילופי שלטון חלקים הם מרגעי המבחן החשובים בכל משטר דמוקרטי - גם לממשלה וגם למעצבי דעת הקהל".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
אורבך ביקר את סמוטריץ', שהשיב: "שחצן, שקרן וחצוף"
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
"הציונות הדתית ממנה באתי ידעה לשתף פעולה עם ימין וגם עם שמאל". ראשי המפלגות סביב השולחן
(צילום: רענן כהן)
5 צפייה בגלריה
"מצר על ההחלטה אך מכבד אותה. חילופי השלטון - רגע מבחן". שיקלי, יתנגד לממשלה
"מצר על ההחלטה אך מכבד אותה. חילופי השלטון - רגע מבחן". שיקלי, יתנגד לממשלה
"מצר על ההחלטה אך מכבד אותה. חילופי השלטון - רגע מבחן". שיקלי, יתנגד לממשלה

אורבך טען כי בימינה העדיפו להקים ממשלת ימין, "לא סוד הוא שהעדפנו את זה", ציין. "בהמשך למאמצים הממושכים של חברי נפתלי בנט להקים ממשלת ימין, אני עד הימים האחרונים עשיתי ככל שביכולתי בשביל שתוקם, כולל פעולה אקטיבית שאף ח"כ מהימין לא עשה. אבל לא לעת הזאת הגעתי למלכות. זוהי ככל הנראה קריאת השכמה".
אורבך התייחס למשבר הפוליטי בישראל בשנתיים האחרונות. "הכל כבר נכתב ונאמר ונטחן עד דק. אזרחי מדינת ישראל הלכו בשנתיים ארבע פעמים לקלפי. דמוקרטיה לא לתפארת מדינת ישראל. זו לא החלטה פשוטה אבל היא מחוייבת במציאות החיים בה אנו קמים בוקר בוקר, למעלה מ-700 ימים של חוסר יציבות שילטונית. כבר לא אור לגויים".
הוא הוסיף: "נדמה כי הגענו לתיקו הזה כי שכחנו מאין באנו ולאן אנו הולכים ולפני מי אנחנו עתידים לתת דין וחשבון. אחרי תיקו בלתי נגמר בשלה השעה לנסות לנסח מחדש את אתגרי החזון הציוני, את המכנה המשותף של החברה בישראל בשנים הבאות. הממשלה החדשה שתקום היא ממשלה שמטרתה לנסות ולחבר ביננו, שנדאג אחד לשני, שנכבד אחד את השני, ממשלה שתוכל להעביר תקציב, לדאוג לאזרחים שלה ולצרכים שלהם, לראות אותם ולשים אותם במרכז".
אורבך סיים את הודעתו בתפילה וכתב: "אני מתפלל לקב"ה שאכן, ההחלטה שקיבלתי, היא ההחלטה הטובה והנכונה ואני מלא תקווה שאכן כך".