יומיים אחרי שביצעה את ההוצאה להורג הפדרלית הראשונה זה 17 שנה, המשיכה היום (ה') ארה"ב ב"שבוע ההוצאות להורג" כשהמיתה בזריקת רעל את ווסלי פרקי, שבשנת 1994 אנס ורצח במדינת מיזורי את הנערה בת ה-16 ג'ניפר לונג. אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, מחר תבצע ארה"ב את ההוצאה להורג הפדרלית השלישית בתוך פחות משבוע.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
ארה"ב הוצאה להורג פדרלית ווסלי פרקי אנס ו רצח את ג'ניפר לונג בת ה 16
ארה"ב הוצאה להורג פדרלית ווסלי פרקי אנס ו רצח את ג'ניפר לונג בת ה 16
ווסלי פרקי. עורכי דינו: "בגלל האלצהיימר הוא לא זוכר למה הוא מוצא להורג"
(צילום: AP)
אף שבארה"ב יש כעת יותר מ-60 בני אדם שנגזר עליהם עונש מוות בבית משפט פדרלי, מסיבות שונות נמנע הממשל האמריקני מאז 2003 מביצוע העונשים האלה. בשנה שעברה הודיע התובע הכללי וויליאם באר כי כעת, משהסתיימה בדיקה שעליה הורה הנשיא הקודם ברק אובמה בנוגע להליך שבו מבוצעת ההוצאה להורג בבתי הסוהר הפדרליים, מתכוון ממשל טראמפ לחדש את ההוצאות להורג.
שלשום בוצעה באינדיאנה ההוצאה להורג הראשונה זה 17 שנה: דניאל לואיס לי, שרצח זוג הורים וילדה כחלק מתוכנית להקים מדינה ללבנים בלבד, הוצא להורג ב-8:07. מילותיו האחרונות היו: "אתם הורגים אדם חף מפשע".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב הוצאה להורג פדרלית ראשונה אחרי 17 שנה של דניאל לי
ארה"ב הוצאה להורג פדרלית ראשונה אחרי 17 שנה של דניאל לי
הרוצח דניאל לואיס לי. קרובי הנרצחים התנגדו להוצאה להורג
(צילום: AFP, Spokane Police Department)
כמו במקרה של לי, גם ההוצאה להורג היום התאפשרה רק אחרי לילה ארוך של דיונים בעתירות נגדה. גם הפעם החליט בית המשפט העליון שלא להתערב, ובשעה 8:19 בבוקר שעון החוף המזרחי (15:19 שעון ישראל) נקבע מותו של פרקי בבית הסוהר באינדיאנה שבו הוצא להורג.

הנשימה האחרונה

ההחלטה לחדש את ההוצאות להורג הפדרליות התקבלה בדעות חלוקות לא רק בציבור האמריקני, אלא גם בקרב בני משפחותיהם של הקורבנות. קרובי קורבנותיו של הרוצח דניאל לואיס לי, למשל, התנגדו להוצאתו להורג ודרשו להסתפק במאסר עולם, כמו זה שהוטל על שותפו למעשי הרצח. בני משפחתה של ג'ניפר לונג, לעומת זאת, הביעו היום הקלה אחרי שצפו ברוצח שלה ווסלי פרקי מוצא להורג.
"היום טיפלנו במה שהיינו צריכים לטפל בו", אמר אביה וויליאם לונג לכתבים אחרי שצפה יחד עם רעייתו – אמה החורגת של ג'ניפר – בהוצאה להורג. "עבר הרבה זמן. הוא היה צריך לנשום את נשימתו האחרונה, הוא לקח את נשימתה האחרונה של בתי. אני מקווה שהוא יירקב בגיהינום".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב וויליאם ו אוליביה לונג הוריה של ג'ניפר לונג הוצאה להורג של הרוצח ווסלי פרקי
ארה"ב וויליאם ו אוליביה לונג הוריה של ג'ניפר לונג הוצאה להורג של הרוצח ווסלי פרקי
וויליאם ואוליביה לונג. "טיפלנו במה שצריך"
(צילום: EPA)
אחרי שרצח את ג'ניפר לונג ב-1994 ביתר פרקי את גופתה, שרף אותה והשליך אותה לבור ניקוז. האב סיפר שהליך ההוצאה להורג גרם לתחושות מימי הרצח לשוב ולהציף אותו.
ההוצאה להורג הפדרלית הבאה מתוכננת למחר, ואם היא אכן תתבצע, פירוש הדבר יהיה שמספר ההוצאות להורג שביצע ממשלו של דונלד טראמפ בתוך פחות משבוע ישתווה למספר ההוצאות להורג הפדרליות בכל 57 השנים שלפני כן. יצוין כמובן כי לאורך השנים הללו הממשלים המקומיים של מדינות שונות בארה"ב המשיכו לבצע הוצאות להורג משלהם, כאלה שאינן תלויות במערכת המשפט הפדרלית.

תודה לכם

הממשל האמריקני החל לפעול לחידוש ההוצאות להורג במערכת המשפט הפדרלית מיד אחרי שטראמפ נכנס לתפקיד הנשיא בתחילת 2017. בשנה שעברה הודיע התובע הכללי באר על שינוי בהליך ההוצאה להורג, כך שזריקת הרעל תתבצע תוך שימוש בחומר אחד בלבד, פנטוברביטל, במקום בשלושה. במהלך 2018 ו-2019 הקים הממשל רשת חשאית של חברות שייצרו עבורו את החומר שימית את הנידונים למוות ויבחנו אותו.
4 צפייה בגלריה
התובע הכללי של ארה"ב וויליאם באר בשימוע ב ועדת המשפט של הסנאט
התובע הכללי של ארה"ב וויליאם באר בשימוע ב ועדת המשפט של הסנאט
התובע הכללי באר. חומר אחד במקום שלושה
(צילום: רויטרס)
אסירים שנגזרה עליהם הוצאה להורג פדרלית, בהם פרקי ולי, עתרו נגד משרד המשפטים בטענה שבמהלך ההוצאה להורג ייגרם להם סבל הנוגד את החוקה האמריקנית, משום שהחומר המשמש להוצאה להורג ימלא במהרה את ריאותיהם בנוזלים לפני שיאבדו את ההכרה.
עורכי דינו של פרקי בן ה-68 טענו גם כי יש למנוע את הוצאתו להורג משום שהוא סובל מאלצהיימר מתקדם כל כך עד שהוא אינו מבין עוד מדוע מוציאים אותו להורג. עם זאת, כשקיבל היום הזדמנות לומר מילים אחרונות, בעודו קשור למתקן ההוצאה להורג, נראה פרקי צלול. הוא התנצל בפני משפחתה של הנרצחת ג'ניפר לונג ובפני בתו שלו על "הכאב והסבל" שגרם להם, כדבריו. "הרצח הזה לא משרת שום מטרה", אמר דקות לפני שהוכרז מת. "תודה לכם".