התחלואה בדרום אפריקה זינקה בימים האחרונים והיום (ב') היא הפכה לראשונה ביבשת עם יותר ממיליון נדבקים מפרוץ המגפה. הנשיא סיריל רמפוזה כינס דיון חירום במועצת פיקוד הקורונה הלאומית. הרשויות מעריכות כי העלייה בתחלואה נגרמה בשל המוטציה של הנגיף שהתגלתה במדינה ושוקלות להטיל מחדש מגבלות כדי לבלום את הגל השני.
7 צפייה בגלריה
מסכות נגד קורונה בפריז
מסכות נגד קורונה בפריז
עלייה בתחלואה בצרפת. מסכות נגד קורונה בפריז
(צילום: AP)
ברחבי העולם אובחנו כבר יותר מ-80 מיליון נדבקים וקרוב ל-1.8 מיליון בני אדם מתו מסיבוכי הקורונה. למרות שמבצעי החיסונים תופסים תאוצה באירופה ובצפון אמריקה, מומחה בכיר בארה"ב מזהיר כי המגפה עלולה להחמיר עוד יותר בשבועות הקרובים.
התפרצויות מחודשות ברחבי העולם בשבועות האחרונים הובילו להחזרתן של מגבלות רבות, כולל סגרים בכמה מדינות. החששות גברו לאחר גילוי המוטציה בבריטניה שמומחים סבורים שהיא מידבקת יותר.
המוטציה זוהתה לראשונה בלונדון, ולאחר מכן התגלתה בכמה מדינות, כולל יפן, שבדיה, ספרד וקנדה, מה שגרם לעשרות ממשלות – כולל מדינות באירופה – להטיל מגבלות נסיעה על בריטניה. גם בדרום קוריאה גילו היום את המוטציה אצל שלושה בני משפחה שהגיעו למדינה בשבוע שעבר מלונדון.

מדינות האיחוד האירופי הוציאו אתמול לדרך באופן רשמי את מבצע החיסונים שלהן נגד הקורונה – ציון דרך היסטורי עבור היבשת שהייתה הראשונה לספוג מכה קשה מהנגיף. "זה רגע גדול שבו אתה חושב על כל מה שעברנו, במיוחד בגל הראשון של המגפה", אמרה איזבלה פאלאציני, אחות מהעיר קרמונה שבצפון איטליה. "זו הייתה תקופה קשה מאוד, גם עבור המטופלים וגם עבורנו, הצוותים הרפואיים", הוסיפה פאלאציני, ששלושה מעמיתיה מתו מקורונה.
דובר הנציבות האירופית הודיע בצהריים כי חלוקת 200 מיליון מנות החיסון הראשונות לאיחוד האירופי של פייזר ו-BioNTech תושלם עד ספטמבר. הוא הוסיף כי מתנהל משא ומתן על קבלת 100 מיליון מנות חיסון נוספות במסגרת החוזה שנחתם עם שתי החברות.
7 צפייה בגלריה
סיריל רמפוזה נשיא דרום אפריקה
סיריל רמפוזה נשיא דרום אפריקה
כינס דיון חירום. רמפוזה
(צילום: רויטרס)
צרפת החלה אתמול לחסן את האוכלוסייה בסיכון באזור פריז ובחבל בורגון-פראנש-קונטה שבמזרח המדינה. הממשלה הצרפתית מקווה לחסן כמיליון דיירים בבתי אבות בינואר ובפברואר, ועוד 15 מיליון איש באוכלוסייה הכללית בין מרץ ליוני.
שר הבריאות של צרפת, אוליבייה ורן, הזהיר אמש כי ייתכן סגר שלישי במדינה, אם התחלואה תמשיך לעלות. "לעולם לא נשלול אמצעים הדרושים להגנה על הציבור", הוא אמר. בימים האחרונים אובחנו בצרפת כ-15 אלף מקרים מדי יום, וביום שישי דווח על מקרה ראשון של המוטציה הבריטית.
7 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
"רגע גדול". גרטרטוד האסה בת ה-101 מתחסנת בברלין
(צילום: רויטרס)
גרמניה, שהתחילה לחסן לפני יומיים, דיווחה היום על יותר מ-30 אלף מתים מפרוץ המגפה. ביממה האחרונה מתו במדינה 348 חולי קורונה, ובכך עלה מניין המתים הכולל ל-30,126 בני אדם. גרמניה נכנסה לסגר "נוקשה" בתחילת החודש, עם מעט הקלות בחג המולד. עד כה אובחנו במדינה יותר מ-1.6 מיליון נדבקים.
אמש הודיע הקרמלין שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יקבל את החיסון שפותח במדינה, "ספוטניק". לא נמסר מועד החיסון. "הנשיא קיבל את ההחלטה ומחכה שהסידורים יושלמו", נמסר. בתחילת החודש החלה רוסיה במבצע חיסונים המוני, והראשונים להתחסן היו אנשי רפואה, מורים ועובדים סוציאליים במוסקבה. הרשויות הודיעו כי ייתכן שיתחילו לחסן היום גם מבוגרים בני יותר מ-60, לאחר שנמצא שהחיסון בטוח עבורם.
7 צפייה בגלריה
יקבל את החיסון הרוסי. פוטין
יקבל את החיסון הרוסי. פוטין
יקבל את החיסון הרוסי. פוטין
(צילום: EPA)
בבריטניה נערכים לחידוש הלימודים בתיכונים לאחר חופשת חג המולד. השר מייקל גוב, מתאם מדיניות הקורונה של הממשלה, אמר היום כי לפי התוכנית הנוכחית, תלמידים שאמורים להיבחן השנה בבחינות גמר וילדי עובדים חיוניים יחזרו לבית הספר בשבוע הבא, ויתר תלמידי התיכון יחזרו בשבוע שלאחר מכן. עם זאת, הוא ציין כי התוכנית עוד עשויה להשתנות.

רק 2 מיליון התחסנו בארה"ב

בארה"ב, שספגה את המכה הקשה ביותר בעולם, נדבקו מפרוץ המגפה יותר מ-19 מיליון בני אדם. התחלואה בארה"ב גדלה בקצב מדאיג בחודשים האחרונים, עם לפחות מיליון מקרים חדשים בשבוע מאז תחילת נובמבר, על פי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. הלילה נרשמה הקלה מסוימת עבור אמריקנים רבים, כאשר הנשיא דונלד טראמפ נכנע ללחץ המחוקקים וחתם על חבילת הסיוע למובטלים בגובה של 900 מיליארד דולר.
7 צפייה בגלריה
טיימס סקוור ניו יורק הכנות לקראת השנה האזרחית החדשה 2021
טיימס סקוור ניו יורק הכנות לקראת השנה האזרחית החדשה 2021
חשש לזינוק בתחלואה בחגים. הכנות בטיימס סקוור בניו יורק לקראת השנה האזרחית החדשה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
טיימס סקוור ניו יורק הכנות לקראת השנה האזרחית החדשה 2021
טיימס סקוור ניו יורק הכנות לקראת השנה האזרחית החדשה 2021
(צילום: רויטרס)
אף שארה"ב החלה לחסן את האוכלוסייה בסיכון כבר לפני שבועיים, מומחים אמרו כי בגלל הזינוק הצפוי בתחלואה בחופשת חג המולד, המצב עלול להחמיר בהרבה. המומחה למחלות זיהומיות בממשל, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר הלילה כי "ייתכן שהגרוע ביותר עוד לפנינו".
רק כשני מיליון אמריקנים התחסנו עד כה, הרבה מתחת ל-20 מיליון שהבטיח ממשל טראמפ לחסן עד סוף השנה. פאוצ'י אמר שהוא "די בטוח" שעד אפריל יתחסנו כל האנשים בעלי עדיפות גבוהה יותר, ואז יתרחב המבצע לכלל האוכלוסייה.
7 צפייה בגלריה
טייס גרמני גרמניה חיסונים קורונה צורת מזרק שמיים
טייס גרמני גרמניה חיסונים קורונה צורת מזרק שמיים
"חומר למחשבה". טייס "צייר" מזרק בשמי גרמניה
(צילום: AFP)
מבצעי חיסון מתקיימים גם בסין, בקנדה, בסינגפור ובסעודיה, ויש תקווה לחיסון יעיל נוסף באופק. אחרי שישראל נכנסה אתמול לסגר שלישי, בפולין החל היום סגר חלקי למשך שלושה שבועות. למרות מבצעי החיסונים, עדיין קיים חשש שאנשים רבים יסרבו להתחסן, בעיקר בגלל קמפיינים מטעים.
סקרים הראו כי אזרחים רבים באירופה אינם מוכנים ליטול את החיסון, דבר שעלול לעכב את המאמצים לבלום את הנגיף ולהגיע למצב של חיסון עדר. טייס גרמני צעיר מצא דרך ייחודית להעלות את המודעות, ויצר צורה של מזרק ענק בשמיים כדי לסמן את תחילת מבצע החיסונים בארצו. "רציתי לתת לאנשים חומר למחשבה", הסביר קרמר, סטודנט וטייס חובב.