3 צפייה בגלריה
שביתה אחיות  מערכת הבריאות  בריאות זאב רוטשטיין
שביתה אחיות  מערכת הבריאות  בריאות זאב רוטשטיין
"התנהלות בריונית גם מול רופאים ואנשי צוות". רוטשטיין
(צילום: יעל פרידסון)
גורם בכיר בבית החולים הדסה הסביר הבוקר (ג') מה עומד, לדבריו, מאחורי ההחלטה לזמן לשימוע לפני פיטורים את מנכ"ל המרכז הרפואי פרופ' זאב רוטשטיין, כפי שפורסם לראשונה אתמול ב-mynet ירושלים. "הוא קצת התבלבל, שכח שמי שמעליו הוא הדירקטוריון - שאמור להתוות מדיניות שהמנכ"ל צריך לבצע", הוא אמר - וסיפר כי רוטשטיין קיבל בעבר מכתב פיטורים בתהליך שנעצר ברגע האחרון בידי שר הבריאות דאז יעקב ליצמן.
"העילה למכתב אז הייתה שבאופן אבסורדי, אף שמצב בית החולים היה קשה כלכלית והוא שיווע לכמה שיותר תרומות, רוטשטיין פגע בתורמים והתעמר בהם. התורמים ממש כעסו ולא היו מוכנים להיפגש איתו", טען הגורם.
"רוטשטיין קצת התבלבל", הוא המשיך, "שכח שהוא תחת דירקטוריון שאמור להתוות את המדיניות ואילו המנכ"ל צריך לבצע. רוטשטיין חושב שהוא המנכ"ל מעל, והדירקטוריון הוא זה שכפוף לו. הוא לא מעדכן אותם במעשיו, הוא שולח מכתבים לאוצר מבלי ליידע אותם, הוא לא מעדכן אותם בהיבטים הפיננסיים באופן מסודר. אם מצבו של בית החולים היה מזהיר, ניחא, אבל הביאו את רוטשטיין כדי שישנה את מצב בית החולים - ובית החולים במצב גרוע יותר מאז שהוא הגיע. הוא ממש ניזוק".
3 צפייה בגלריה
פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל הדסה
פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל הדסה
רוטשטיין בהפגנה מול משרד האוצר על רקע משבר הקורונה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, התנהלותו של רוטשטיין "בריונית", ולא רק מול הדירקטוריון. "הוא מתנהג בצורה בריונית לרופאים, לעובדים, לכולם", אמר הגורם הבכיר, "הדירקטורים ועוד אישים בכירים ניסו לשבת ולדבר איתו, לגרום לו לשנות את ההתנהגות שלו. הם קראו לו לשתף פעולה אבל הוא המשיך בשלו. בלית ברירה הם נאלצו לשלוח לו מכתב שימוע לפני פיטורים, שיביאו סופית לסיום העסקתו. האם הוא יעשה תרגילים בדרך? אני מניח שכן. זה לא ייגמר בזה. הוא נלחם ואין לדעת איך זה יסתיים. אני אתפלא אם הוא בכלל יתייצב לשימוע".
"דירקטוריון הדסה החליט פה אחד לזמן את פרופ' רוטשטיין לשימוע על מנת לשקול את סיום העסקתו בהדסה", נמסר בהודעת הדירקטורים, "מפאת כבודו של רוטשטיין וחיסיון ההליך לא נוכל לפרט מעבר לכך".
גורמים בהדסה מספרים כי רוטשטיין מתנהל באופן לעומתי, ומתעלם באופן מופגן מהנחיות הדירקטוריון - באופן שפוגע ממש בהתנהלות התקינה של בית החולים.
כאמור, זו לא פעם ראשונה ששמו של הפרופסור עולה לכותרות בנסיבות שנויות במחלוקת. בחול המועד סוכות שעבר, בזמן שישראל הייתה נתונה בסגר ונאבקה בקורונה, רוטשטיין טס לחופשה משפחתית ביוון. לפי הנחיות משרד הבריאות דאז, אנשי הצוותים הרפואיים לא היו יכולים לטוס לחו"ל אלא במקרים חריגים ובאישור מנהלי בתי החולים.
מכיוון שיוון הוגדרה כמדינה ירוקה, רוטשטיין לא נדרש לשהות בבידוד בן שבועיים לאחר שובו לארץ. רוטשטיין עצמו אישר את הפרטים ואמר: "נסעתי באישור מנכ"ל משרד הבריאות ואני לא חושב שיש עם זה בעיה, מה גם שהייתי בקשר עם בית החולים. גם אני נוהג לאשר חופשות לחברי הצוותים הרפואיים שלי כדי לשמור עליהם רעננים לקראת העבודה הקשה שעדיין מחכה לנו גם בחורף".
נסיעתו לחו"ל עוררה ביקורת בהדסה ומחוץ לבית החולים. "רוטשטיין טס לחו"ל כאילו הוא מלך בהדסה", אמר אז רופא בכיר במרכז הרפואי, "זה חלק מחוסר הרגישות שמאפיין אותו. בית החולים מלא בחולי קורונה, אנחנו פותחים עוד ועוד מחלקות, והמנהל הגדול אפילו לא נמצא פה. זה מביש".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים
בית החולים הדסה עין כרם
(צילום: גיל יוחנן)
מנכ"ל המשרד, פרופ' חזי לוי, אמר בתגובה שאכן אישר את חופשתו של רוטשטיין, אך לדבריו הוא לא ידע שמדובר בנסיעה לחו"ל. "ביקשנו שאנשי הצוותים הרפואיים לא יטוסו לחו"ל, אבל בחוזר המנכ"ל כתוב שאישור היציאה לחופשה יהיה בסמכות מנהל בית החולים לאנשיו", אמר לוי, "באופן עקרוני, מותר למנהל להפעיל שיקול דעת. במקרה הזה אני חתמתי כשראיתי את בקשתו של רוטשטיין, אבל לא ידעתי שזו חופשה בחוץ לארץ אלא הנחתי שהוא יושב בבית".
בנוסף, בשנת 2019 פרופ' רוטשטיין נחקר באזהרה במשרד האוצר יחד עם בכירים נוספים במרכז הרפואי. זאת על רקע טענות לתשלום שכר גבוה באופן חריג לרופאים שגויסו לעבודה במחלקת המטו-אונקולוגיה ילדים בשנת 2017.
לפי החשד, השכר שנקבע לרופאים של המחלקה ההמטו-אונקולוגית חרג מהמקובל בבתי חולים ממשלתיים בישראל. חקירת הבכירים התמקדה בעיקר בשכר ובתנאי ההעסקה של ד"ר יוסי לאבר, מומחה להשתלות מח עצם בילדים מניו יורק, שכיום כבר אינו עובד בבית החולים. את החקירה באזהרה ניהלה היחידה לחקירות שכר, שהוקמה בשנת 2009 ומטרתה היא בירור בנושאי חריגות שכר של עובדי מדינה. ליחידה סמכות לדרוש החזרים כספיים ממקבלי השכר, ואף מהמנהלים שאישרו אותו, ולהטיל עונשים משמעתיים.
בפברואר 2016 רוטשטיין החל את כהונתו כמנכ"ל הדסה, לאחר שבשנת 2015 שר הבריאות דאז ליצמן פעל למען מינויו כמנהל המרכז הרפואי בירושלים, שנקלע למשבר כספי. תהליך המינוי נתקל בקשיים עקב העמדתו של רוטשטיין לדין משמעתי על עידוד רופאים לעבוד ברפואה פרטית במקום חובתם לרפואה הציבורית, דיון שבו לימים יצא זכאי - בנימוק שלא הוכח כי רוטשטיין עבר על הנהלים במכוון.
מטעמו של פרופ' רוטשטיין לא נמסרה תגובה.