6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מייק פומפאו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו מייק פומפאו ג'ו ביידן
מייק פומפאו עם בנימין נתניהו בירושלים ולצדם ג'ו ביידן
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ, AP)
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, שהגיע לישראל לביקור פרידה, יצא מגדרו כדי להרעיף "מתנות" על ישראל – חודשיים בלבד לפני סיום ממשל טראמפ והשבעת הממשל הדמוקרטי של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. יש הרואים בכך ניסיון של פומפאו, אוונגליסט שתומך בישראל בלהט רב, לסמן את כוונתו להתמודד על נשיאות ארה"ב ב-2024 – וכבר עתה לצייר עצמו כידידה הטוב ביותר של ישראל.

פומפאו, שהפך היום עם ביקורו ביקב פסגות שבשער בנימין למזכיר המדינה האמריקני הראשון שמבקר בהתנחלות כלשהי, הכריז כי ארצות הברית תכריז על תנועת ה-BDS הקוראת לחרם על ישראל כאנטישמית, וכי מעתה היא תסווג את מוצרי ההתנחלויות כ"תוצרת ישראל".
יצוין כי מדובר, לפי שעה, רק בהצהרות. בנוסף, כבר כיום מדיניות המכס האמריקנית לא יושמה בפועל ולמתנחלים לא הייתה כל בעיה לייצא מוצרים לארה"ב תחת הסימון "ישראל", אף שפורמלית הם היו מחויבים לסמנם כ"תוצרת הגדה המערבית". מבחינת פומפאו מדובר בסוג של תיקון עוול, אך מעבר לכך יש כאן מעין הכרה דה-פקטו בריבונות של ישראל על ההתנחלויות.
מדובר, כך נראה, בניסיון של פומפאו והממשל היוצא "לסנדל" את ממשל ביידן ולכפות עליו מדיניות שהוא מתנגד לה, ואם ינסה לשנות אותה ולהחזיר את הגלגל לאחור – הוא עשוי להיתפס כאנטי-ישראלי. גורם ישראלי אמר שמדובר ב"חיבוק דב" שעלול להביך את ממשל ביידן ולאלץ אותו לנקוט צעדים אקטיביים כדי להחזיר את הגלגל אחורנית. ביידן כבר הודיע, למשל, שלא יחזיר את השגרירות האמריקנית מירושלים לתל אביב. אולם צעדים כאלה, שמכירים דה-פקטו בהתנחלויות, עלולים לגרום לו לבצע צעדי תיקון.
6 צפייה בגלריה
יין על שם מייק פומפאו
יין על שם מייק פומפאו
גם הוא קיבל מתנות. היין על שם פומפאו ביקב פסגות
(צילום: AFP)
על "המתנה" הראשונה, בנוגע למאבק ב-BDS, הכריז פומפאו בהצהרה המשותפת שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום פגישתם הבוקר במלון "המלך דוד" בירושלים. הוא הודיע שמחלקת המדינה לא רק תגדיר את תנועת החרם כאנטישמית, אלא תנקוט נגדה צעדים מיידיים, בכלל זה מניעת תמיכה פיננסית אמריקנית בארגונים שמעורבים בפעילות תנועת החרם.
"היום אני רוצה להצהיר על החלטת מחלקת המדינה שתקבע כי קמפיין ה-BDS הגלובלי הוא אנטישמי. אני יודע שזה נשמע פשוט עבורך", אמר פומפאו לנתניהו, "זה נשמע כמו הצהרה עובדתית, אבל ננקוט צעדים מיידים לזהות ארגונים שמעורבים בפעילות שנאה של ה-BDS ונמנע תמיכה של ארה"ב בארגונים כאלה. הזמן נכון לזה". פומפאו כינה בדבריו את תנועת ה-BDS "סרטן", והוסיף: "אנו נחושים להילחם בו".
בהצהרה שפרסם לאחר מכן מסר פומפאו כי המדיניות האמריקנית היא להילחם באנטישמיות בכל מקום בעולם והיכן שהיא מתרחשת, כולל כל צורותיה של האפליה והשנאה שנטועות באנטישמיות. "ארה"ב מתנגדת בחריפות לקמפיין ה-BDS והפרקטיקות שלו כגון תיוג מפלה ופרסום מאגרי מידע של חברות שפועלות בישראל או בשטחים בשליטת ישראל (הרשימה השחורה של מועצת האו"ם לזכויות אדם)", מסר.
6 צפייה בגלריה
המסוק של מייק פומפאו
המסוק של מייק פומפאו
מסוקו של פומפאו מעל פסגות. ביקור ראשון אי-פעם של מזכיר מדינה בהתנחלות
(צילום: AFP)
"כפי שאמרנו, אנטי-ציונות היא אנטישמיות. ארה"ב מחויבת לפיכך לראות בקמפיין ה-BDS הגלובלי כביטוי של אנטישמיות. כדי לקדם את המדיניות הזאת הנחתי את השליח המיוחד לפיקוח ומאבק באנטישמיות לזהות ארגונים שמעורבים או תומכים בקמפיין ה-BDS. בזיהוי ארגונים מסוג זה, לשכת השליח המיוחד תשקול אם ארגון עוסק בפעולות המונעות פוליטית ונועדו להעניש, או להגביל בדרך אחרת, יחסים מסחריים במיוחד עם ישראל או אנשים העושים עסקים בישראל או בכל שטח שנשלט על ידי ישראל".
עוד אמר פומפאו: "כדי להבטיח שכספי משרד החוץ האמריקני לא יושקעו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם מחויבות הממשל שלנו להילחם באנטישמיות, משרד החוץ יבדוק את השימוש בכספיו כדי לאשר שהם אינם תומכים בקמפיין ה-BDS העולמי. יתר על כן, משרד החוץ יערוך בחינה של אפשרויות העולות בקנה אחד עם החוק החל כדי להבטיח כי מימון הסיוע הזר שלו לא יינתן לארגונים זרים העוסקים בפעילות אנטישמית של BDS. ארה"ב קוראת לממשלות ברחבי העולם לנקוט צעדים מתאימים בכדי להבטיח שהכספים שלהן לא מועברים במישרין או בעקיפין לארגונים העוסקים בפעילות BDS אנטישמית".
כאמור, ההכרזה השנייה של פומפאו הייתה על שינוי מדיניות הממשל האמריקני בנוגע לסימון מוצרים וסחורות מההתנחלויות. פומפאו הודיע כי על פי המדיניות החדשה של מחלקת המדינה, יצרנים מההתנחלויות יוכלו לסמן מוצרים שלהם שנמכרים בארה"ב כ"תוצרת ישראל".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
פומפאו עם נתניהו. ביקור פרידה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
מייק פומפאו וגבי אשכנזי במסוק
מייק פומפאו וגבי אשכנזי במסוק
מייק פומפאו וגבי אשכנזי במסוק בדרך לרמת הגולן
עד היום קבעה מדיניות המכס האמריקנית כי סחורות שמגיעות משטחי הגדה המערבית או עזה צריכות להיות מסומנות ככאלו שמגיעות מ"הגדה המערבית", "עזה" או שילוב ביניהן. על פי המדיניות הרשמית ששונתה כעת, חל איסור לסמן מוצרים שמגיעים מההתנחלויות כ"ישראל", "תוצרת ישראל", "שטחים כבושים-ישראל" או כל גרסה דומה.
"היום מחלקת המדינה יוזמת הנחיות חדשות כדי להבטיח שסימון ארץ המוצא של המוצרים עבור סחורות ישראליות ופלסטיניות יעמדו בקנה אחד עם גישת מדיניות החוץ מבוססת המציאות שלנו. בהתאם להודעה זו, כל היצרנים בשטחים שבהם ישראל מפעילה את סמכותה – בעיקר אזור C במסגרת הסכמי אוסלו – יידרשו לסמן את המוצרים שלהם כ'ישראל' או 'תוצרת ישראל' או 'מיוצר בישראל', כאשר הם מייצאים אותם לארה"ב. הגישה הזו מכירה בכך שיצרנים משטחי C פועלים במסגרת המסגרת הכלכלית והאדמיניסטרטיבית של ישראל ויש להתייחס למוצריהם בהתאם. עדכון זה יביא לביטול הבלבול בכך שהוא מכיר בכך שיצרנים בחלקים אחרים של הגדה המערבית לכל מטרה מעשית הם נפרדים מנהלית וכי הסחורה שלהם צריכה להיות מתויגת בהתאם", נכתב בהצהרת פומפאו.
על פי ההכרזה, סחורות מאזורים בגדה המערבית שבהם הרשות הפלסטינית מפעילה את סמכותה הרלוונטית צריכים להיות מסומנים כ"תוצרת הגדה המערבית" וסחורות שמיוצרות בעזה יסומנו כ"תוצרת עזה".
6 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב בישראל דייויד פרידמן עם מייק פומפאו ב נתב"ג
שגריר ארה"ב בישראל דייויד פרידמן עם מייק פומפאו ב נתב"ג
פומפאו עם נחיתתו בישראל, אתמול
(צילום: AFP)
"תחת הגישה החדשה, לא נקבל עוד סימון של 'הגדה המערבית\עזה' או סימנים דומים מתוך הכרה כי עזה והגדה הן נפרדות פוליטית ומנהלית ויש להתייחס אליהן בהתאם. אנו נותרים מחויבים לשלום מתמשך ובר קיימא כמתואר בחזון השלום של הנשיא טראמפ. נמשיך להתנגד לאותן מדינות ומוסדות בינלאומיים אשר יוצרים דה-לגיטימציה או מענישים את ישראל ואת היצרנים הישראלים בגדה המערבית באמצעות צעדים זדוניים שלא מצליחים להכיר במציאות בשטח".
על שינוי המדיניות האמריקנית בנוגע לסימון מוצרים מההתנחלויות הכריז פומפאו בתום ביקור ביקב פסגות באזור התעשייה שער בנימין. היה זה כאמור הביקור הראשון אי-פעם של מזכיר מדינה בהתנחלות כלשהי.
פומפאו דחה את הביקורת שהוטחה בו בשל הביקור שם. "לרוע המזל, יקב פסגות ועסקים אחרים נפגעו בעקבות מאמצי סימון מזיקים של האיחוד האירופי, אשר מאפשרים את החרם על חברות ישראליות", מסר פומפאו. "ארה"ב עומדת לצד ישראל ולא תסבול שום צורה של דה-לגיטימציה".

יקב פסגות, שמנהל מאבקים באירופה נגד סימון מוצרי ההתנחלויות, ייצר לכבודו סדרת יינות עם השם "פומפאו" כמחווה להכרזתו שההתנחלויות אינן בלתי-חוקיות. מארחיו נתנו לו גם מטבע עתיק שנמצא במערות גידול יין ועליו כתב עברי קדום. כמו כן ניתנו לו העתקים של ההצהרות החשובות בהיסטוריה של העם היהודי: הצהרת כורש, הצהרת בלפור וההצהרה של פומפאו עצמו על עמדת הממשל האמריקני בעניין ההתנחלויות. ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ אמר: "אנחנו מודים לממשל על עמידתו לצד טובתה של מדינת ישראל, העם היהודי וארץ הקודש".
פעילי תנועת "שלום עכשיו" הפגינו מחוץ ליקב בזמן ביקור מזכיר המדינה. "הצהרת פומפאו על הכוונה להגדיר מוצרים מההתנחלויות תוצרת ישראל משחקת לידי ה-BDS ומתדלקת את שונאינו בעולם. ניסיון פתטי נוסף של ממשל לא לגיטימי שהובס בבחירות לחבל בסיכוי לשלום. ההתנחלויות אינן לגיטימיות, והתמיכה בהן מרחיקה אותנו משלום", נמסר מהתנועה.
שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות, בירך הערב על הכרזתו של פומפאו בנוגע לסימון מוצרים מההתנחלויות. "עצם הביקור של מזכיר המדינה ביהודה ושומרון וכמובן, ההכרזה הזאת, שבים ומוכיחים את השינוי במדיניות ארה"ב כלפי ישראל ואת תמיכתה בנו. האישור לסמן מוצרים כתוצרת ישראל, יש בו משום הכרה של ארה"ב בריבונותה של ישראל ביהודה ושומרון ואת ההכרה בכך שהיישובים מעבר לקו הירוק הם חלק בלתי נפרד מישראל. בשטחי המועצות האזוריות ביו"ש ישנם אלפי חקלאים ותעשיינים, שקמפיין הסימון איים על עסקיהם. ההכרה תשפיע על הכלכלה המקומית ותחזק את החקלאות", מסר חג'ג'.
מזכיר המדינה האמריקני ביקר היום גם ברמת הגולן, שממשל טראמפ כבר הכיר בריבונות ישראל בה. הוא קיבל סקירה על האתגרים הביטחוניים והמדיניים בגבולות סוריה ולבנון וקיים תצפית מבנטל לעבר השטח הסורי והלבנוני. בנוסף קיבל פומפאו סקירה מאביגדור קהלני על קרב עמק הבכא במלחמת יום כיפור.
שר החוץ אשכנזי הודה לממשל האמריקני על תמיכתו בביטחון מדינת ישראל לאורך השנים וההכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. בצל התקיפה הישראלית בסוריה, הדגיש אשכנזי כי ישראל רואה במשטר הסורי ובממשל אסד כנושא באחריות על כל הנעשה משטחו, בשטחו ובחסותו כולל פעילות איראנית ובחסות איראנית. "לא נאפשר את עצימת העין של המשטר הסורי על המתרחש", מסר אשכנזי.