נציב הביקורת על מערך התביעה, השופט בדימוס דוד רוזן, יאפשר לפרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד להשמיע בפניו את טענותיה, כשלוש שנים וחצי לאחר שפרסם ביקורת חריפה ביותר כלפי החלטתה לסגור בתוך ארבעה ימים בלבד תיק מורכב ועב כרס הנוגע לשחיתות לכאורה ברשות המיסים. כך הסכימו היום (א') שני הצדדים, במהלך דיון בערעור שהגישה דוד לבג"ץ נגד ההחלטה של רוזן. רות מחתה על כך שלא זכתה להשמיע את טענותיה בפני הנציב, וטענה כי סגרה את התיק לאחר שליוותה אותו במשך זמן רב.
4 צפייה בגלריה
רות דוד בבית המשפט העליון
רות דוד בבית המשפט העליון
רות דוד בבית המשפט העליון, הבוקר. "שמי הפך שלא בצדק לדוגמה לשחיתות"
(צילום: רפי קוץ)
דוד שירתה בפרקליטות עד שנת 2011, אז פרשה משירות המדינה, וב-2015 נעצרה במסגרת "פרשת רונאל פישר", וכיום היא עומדת לדין בגין שיבוש הליכי משפט. הפרשה הזו לא נוגעת לתקופה שבה כיהנה בפרקליטות, וכלל לא קשורה לדיון שהתנהל כיום בבג"ץ.
הפרקליטה לשעבר עתרה לבג"ץ בדרישה לשנות ביקורת שפרסם ב-2017 השופט רוזן, בה מתח ביקורת על החלטתה לסגור תיק חקירה שנפתחה בתחילת שנות ה-2000, בעקבות תלונה של חושף השחיתויות רפי רותם. רותם העביר אז למשטרה מידע שהוביל לחקירה רחבת היקף בחשד לשחיתות ברשות המיסים.
לאחר סיום החקירה, ביולי 2004 העביר הפרקליט המלווה דאז מנחם מזרחי חוות דעת עמוסה בת 160 דפים שבה המליץ לגנוז את התיק. בתוך ארבעה ימים שכללו גם סוף שבוע, החליטה דוד, כפרקליטת מחוז מרכז דאז, לסגור את התיק.
4 צפייה בגלריה
תמונת דוד רוזן
תמונת דוד רוזן
השופט בדימוס דוד רוזן. "איך סגרו מגה-תיק מהר כל כך?"
(צילום: שאול גולן)
חושף השחיתויות רותם, שהיה חוקר ברשות המיסים, זעם על ההחלטה ועד היום מנהל מאבק כנגדה. הוא פנה לרוזן – שמצא את תלונתו מוצדקת. הוא הביע תמיהה כיצד ניתן היה לסגור את התיק הזה, אותו כינה "מגה-תיק", בפרק זמן כה קצר – מבלי להתייעץ עם אנשי פרקליטות המדינה.
השופט בדימוס הביע גם תמיהה על ההחלטה "לבער" את התיק, כלומר להשמידו – כך שלא ניתן לבחון את ההליך, כמו גם את עצם ההחלטה להשמיד את התיק. "אין הדעת סובלת מצב דברים זה", כתב הנציב בהחלטתו.
דוד ערערה על הקביעות שלו, וטענה כאמור בעתירתה לבג"ץ כי רוזן לא פנה אליה לשמוע את עמדתה בסוגיה. בנוסף, טענה דוד כי באותה תקופה פרקליט מחוז לא היה מחויב להתייעץ עם פרקליט המדינה לפני סגירת תיק בסדר גודל כזה. בעניין השמדת התיק טענה שהיה על רוזן לציין מפורשות שלא היה לה באופן אישי כל קשר לכך, שכן התיק "בוער" שנים אחרי שכבר עזבה את הפרקליטות.
4 צפייה בגלריה
דוד. טוענת שהתיק בוער, כלומר הושמד, שנים אחרי שכבר עזבה את הפרקליטות
דוד. טוענת שהתיק בוער, כלומר הושמד, שנים אחרי שכבר עזבה את הפרקליטות
דוד. טוענת שהתיק בוער, כלומר הושמד, שנים אחרי שכבר עזבה את הפרקליטות
(צילום: יואב דודקביץ')
בעתירה שלה, שנידונה בפני הרכב השופטים עוזי פוגלמן, יעל וילנר ועופר גרוסקפף, טענה דוד כי רוזן "מוסיף שמן למדורה תוך קביעת עובדות שגויות ומופרכות".
בנוגע לסגירה המהירה של התיק המורכב, טענתה של דוד היא שהיא הייתה מעורה היטב בפרטי החקירה עוד מראשיתה. היא צירפה לעתירה תצהיר של סגן-ניצב (בדימוס) אריה אידלמן, שהיה ראש הצוות שחקר את פרשת רשות המיסים. בתצהיר אמר אידלמן כי "מתחילת החקירה התיק לווה על ידי פרקליטות מחוז תל אביב, על ידי פרקליטת המחוז דוד, שמינתה את עו"ד מנחם מזרחי לליווי התיק באופן שוטף ורצוף". אידלמן אף מעיד כי גם עדויות העדים והחשודים בתיק הועברו לפרקליטות בזמן אמת, לצד קיומן של ישיבות עדכון במשרדי הפרקליטות. "מסיבה זו לדעתי היה מקום לגניזת התיק מיד עם העברתו לפרקליטות".
דוד התלוננה בעתירה על היחס הציבורי שהיא סופגת מאז חשיפת פרשת רונאל פישר. "במשך כל השנים האחרונות הפך שמי דוגמה לשחיתות. בכל השנים הללו נעשה לי עוול אישי קשה מנשוא לגבי תפקודי כפרקליטת מחוז, ואני נושאת עוול זה על גבי, שלא בצדק. נכון, אני עומדת לדין בבית המשפט המחוזי בירושלים, אולם שלושת האישומים המיוחסים לי בכתב האישום אירעו כארבע שנים לאחר פרישתי מהפרקליטות. לצערי, ציבורית, לא עומדת לי חזקת החפות, וגם לא העובדה שאחרי חקירה משטרתית בקשר עם תפקידי כפרקליטת מחוז, לא הוגש נגדי כתב אישום".
4 צפייה בגלריה
עו"ד יוסי בנקל
עו"ד יוסי בנקל
עו"ד יוסי בנקל, נציגו של הנציב רוזן, בדיון בבג"ץ
(צילום: רפי קוץ)
בתגובתו לבג"ץ הסביר השופט רוזן, באמצעות עו"ד יוסי בנקל מטעם משרד שבלת ליטיגציה, כי דברי הביקורת שלו כוונו לפרקליטות באופן כללי ולא לדוד עצמה. "השופט רוזן בהחלטתו התכוון לביקורת מוסדית לפרקליטות, לא ספציפית לדוד, ולכן סבר שהיא לא עלולה להיפגע מכך", אמר פרקליטו בנקל.
עורכת דינה של דוד, הלה פלג ממשרד עו"ד אגמון ושות', תהתה בתגובה מדוע נכתב שמה בהחלטתו של רוזן, ומדוע לא זומנה להשמיע את טענותיה בפניו לפני פרסום ההחלטה. בנוסף הציגה עו"ד פלג ציטוט ממוסף "שבעה ימים" של "ידיעות אחרונות", בו התראיין רוזן ואמר בנושא כי "פרשת רות דוד היא הפרשה המחפירה והפוגענית ביותר, החצים הארסיים ביותר שנורו לכיוון הפרקליטות. הפרקליטות רואה היום ברות דוד אויבת. היא הייתה רוצה לעשות ככל אשר לאל ידה על מנת לחרב את שמה. אבל לטעמי מזמן היו צריכים לעשות הרבה יותר נגדה".
לאחר שהשופטים יצאו להתייעצות קצרה, המליץ השופט פוגלמן לנציגיו של השופט רוזן לאפשר לעותרת להשמיע בפניו את טענותיה. נציגיו של רוזן ביקשו כמה דקות להתייעץ. לאחר ההתייעצות, רוזן באמצעות עורכי דינו קיבל את המלצת פוגלמן לאפשר לדוד להשמיע בפניו את טענותיה. זו, בתגובה, משכה את הערעור שהגישה לבג"ץ.