2 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
לקראת החזרה של כיתות ז'-י' לבתי הספר בערים ירוקות וצהובות בשבוע הבא, רוב ראשי הרשויות חתמו על מכתב שבו קראו לא לאפשר לאנשי הוראה ולמבוגרים אחרים שלא התחסנו להיכנס לבית הספר. במכתב, שנשלח לראש הממשלה, שר החינוך ושר הבריאות, כתבו ראשי הרשויות כי "לא ייתכן שהזכות לפרטיות תגבר על זכותם של התלמידים, המורים והעובדים לא להידבק בנגיף הקורונה ולמות בגללו".
את המכתב כתבו יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר השלטון האזורי שי חג'ג', שדרשו כי עובדי חינוך שאינם מחוסנים יידרשו לעבור בדיקות קורונה בתדירות גבוהה - אחרת לא יוכלו להיכנס לבתי הספר. נכון להיום, ילדים עד גיל 16 לא מתחסנים - וראשי הרשויות חוששים שמורים לא מחוסנים יידבקו ויובילו לבידודים המוניים וכפועל יוצא מכך לסגירת כיתות ומוסדות חינוך.
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס שי חג'ג'
חיים ביבס שי חג'ג'
"הילדים לא יכולים להתחסן ונשארים חשופים בצריח". חיים ביבס ושי חג'ג'
(צילום: מוטי קמחי, הרצל יוסף)
על המכתב חתומים יותר מ-150 ראשי רשויות, שטענו כי "ככל שנוקפים הימים אנחנו עדים למקרים הולכים וגדלים של כיתות שבהן היה חולה מאומת. כל מקרה כזה גורם לבידוד של 30 תלמידים לפחות, חברי צוות ועשרות משפחות שנאלצות לעצור את חייהן ולהסתגר על לא עוול בכפן בדלת אמותיהן בבידוד, שלא לדבר חלילה על תחלואה".
"לא יעלה על הדעת שהזכות לפרטיות תגבר על זכותם של התלמידים, המורים, עובדי המנהלה בבית הספר ובני משפחותיהם שלא להידבק בנגיף הקורונה, לחלות בקורונה ולמות חס וחלילה מקורונה"" כתבו. "לילדים מתחת לגיל 16 אין את הזכות לבחור אם להתחסן או לא. חשיפתם לאדם שבחר לא להתחסן, מסיבותיו הוא, וייתכן שחולה בקורונה, משאירה אותם 'חשופים בצריח'".

בסיום המכתב טענו ראשי הרשויות: "לאף אדם אין זכות לסכן חיי אחר, ועל כך כבר עמד המחוקק הישראלי זה מכבר בשורה של חוקים דוגמת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, איסור על נהיגה בשכרות ואף בחוק לא תעמוד על דם רעך". הם דרשו פתרון שיגן על הצוותים, הילדים ומשפחותיהם. אגב, הסוגיה הזו תגיע לשולחן היועץ המשפטי לממשלה לא בפעם הראשונה, ונראה שנדרשת חקיקה בנושא.
בשבוע הבא בית הדין לעבודה בבת ים יכריע בסוגיה שכזו במועצה האזורית כוכב יאיר צור יגאל. לפני שבוע התייצב ראש המועצה יובל ארד מול סייעת מהמועצה שמלמדת בחינוך המיוחד, שנאסר עליה להגיע לבית הספר עד אשר תתחסן או שתעשה בדיקת קורונה אחת לשבוע. הסייעת, שלא הייתה מוכנה להסכים לתנאים אלה, נמצאת בבית כבר כשבועיים - אך תנאי ההעסקה שלה לא נפגעו. מאחר ועדיין אין חקיקה בנושא, השופטת מירב קליימן ביקשה את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה ואמרה כי "תפקידנו לאזן בין החופש של העובדים לבחור לבין הבחירה של הילדים וההורים בחיים".