8 צפייה בגלריה
בית קפה אולם חתונות
בית קפה אולם חתונות
הפעימה השלישית יוצאת לדרך
(צילום: צל החורש, עיריית תל אביב, אביהו שפירא)
חטיבות הביניים, מסעדות, אולמות וגני אירועים, בתי מלון - מרבית ענפי הפנאי ייפתחו מחדש בכפוף לתו הירוק והסגול שבועיים לפני הבחירות, לאחר שהממשלה אישרה אמש (שני) את הפעימה השלישית של תוכנית היציאה מהסגר. פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הזהיר את שרי הממשלה מהעלייה התלולה שצפויה במקדם ההדבקה בימים הקרובים והמליץ שלא להקדים את מתווה היציאה, אך לבסוף התיישר עם דרישותיהם של השרים. מי יוכל להיכנס למסעדות ומה מגבלת ההתקהלות החדשה? ynet עושה סדר.

מי יכול להיכנס למסעדה ואיפה יתחדשו הלימודים?

מה הן מגבלות ההתקהלות החדשות? בערים ירוקות, צהובות וכתומות, 20 בני אדם יוכלו להתכנס בחלל סגור, ו-50 בני אדם בשטח פתוח. בערים אדומות מגבלת ההתקהלות תישאר לעשרה בני אדם בחלל סגור, ו-20 בני אדם בשטח פתוח.
8 צפייה בגלריה
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין
מסעדה בתל אביב
(צילום: עיריית תל אביב)
8 צפייה בגלריה
מסעדה תל אביב
מסעדה תל אביב
יושבים בבית קפה, אחרי הסגר הראשון
(צילום: AFP)
מה נפתח ביום ראשון הקרוב? כיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות וגם בערים הכתומות שבהן 70% מחוסנים. כמו כן ייפתחו המסעדות, המלונות וגני האירועים. ניתן יהיה לפתוח אטרקציות ולקיים כנסים.
8 צפייה בגלריה
חתונה אחרונה
חתונה אחרונה
אולם אירועים בקיץ האחרון
(צילום: צל החורש)

מי יוכל לשבת במסעדה או בבית קפה? מחוסנים ומחלימים יוכלו לשבת בתוך המסעדה, לפי התו הירוק. הישיבה בחוץ תתאפשר לפי התו הסגול.
מה חדש לגבי נתב"ג? שרת התחבורה מירי רגב הציעה מתווה להחזרת ישראלים לארץ לקראת הבחירות אך זה טרם אושר, וככל הנראה יתקיים לגביו דיון היום בהרכב מצומצם.
לפי המתווה שהוצע, ועדת החריגים צפויה להתבטל ובכל יום תתאפשר חזרתם של 3,000 בני אדם. זאת, בכפוף לבדיקת קורונה שלילית שתתבצע 72 שעות לפני הטיסה וחובת בידוד במלונית עם ההגעה ארצה.
במקביל, אתמול החל פיילוט הבידוד הביתי בפיקוח אלקטרוני. עם זאת, כדי להרחיבו נדרשת חקיקה.
8 צפייה בגלריה
גבי
גבי
אחת ממשתתפות הפיילוט הראשונות בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
ומה קורה עם מבצע החיסונים?
מבצע החיסונים ממשיך לאוכלוסיה הכללית, ובמקביל משרד הבריאות עדכן כי ייפתח גם עבור מחלימים מקורונה. מי שהחלים עד לפני שלושה חודשים יקבל זימון מקופות החולים למנה אחת של חיסון. מחלימים שלא יתחסנו - לא יישלל מהם הדרכון הירוק.

פרופ' אש הזהיר, השרים התנגדו

בשלב מוקדם יותר של הדיון, פרויקטור הקורונה הזהיר את השרים מפני עלייה אפשרית במקדם ההדבקה ואיתו עלייה במספר החולים במצב קשה. לדבריו, אירועי פורים עלולים להביא לעלייה נוספת במקדם ההדבקה, ולדעתו מוטב היה להמתין ולעקוב אחרי הנתונים עד יום רביעי לפני קבלת ההחלטה על הפעימה השלישית.
8 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
הפרויקטור בביקור בנתב"ג לקראת תחילת פיילוט האזיק
(צילום: מוטי קמחי)
כמו כן, פרופ' אש ציין כי הירידה במספר החולים הקשים היא איטית יותר מהמצופה - וכי התחזית הייתה אופטימית. "אנחנו לא יודעים להסביר מדוע הירידה של החולים הקשים יותר איטית, וזה מדאיג אותנו", אמר הפרויקטור.
לדברי פרופ' אש, מספר החולים במצב קשה הוא המפתח למדידת הפתיחה של המשק. "צריך לזכור שאם מספר המאומתים יעלה למספר גבוה מאוד - ויש אפשרות כזאת אם נפתח את כל המשק - גם מספר החולים קשה יעלה", ציין הפרויקטור. "אם זה עולה למספרים מסוכנים צריך לדעת לעצור. זאת לא הנקודה עכשיו אבל אני לא רוצה שתהיה תחושה שאפשר להתנהג כרגיל והתחלואה לא תעלה. זה לא כך".
שרי הממשלה התנגדו לדבריו של הפרויקטור. השרים אריה דרעי ואופיר אקוניס אמרו כי לדעתם חייבים להמשיך עם פתיחת ההגבלות כמתוכנן. גם שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי הוא מציע להתקדם ביום ראשון בהתאם להצעה המקורית. לדבריו, "אנחנו מסכימים שהמצב פחות מדאיג ממה שהיה לפני החיסונים".
8 צפייה בגלריה
שר הבריאות אדלשטיין
שר הבריאות אדלשטיין
אדלשטיין. אפשר להתקדם עם הפתיחה
(צילום: שחר גולדשטיין)
אדלשטיין הוסיף: "מסעדנים - בהתחלה חשבנו שמסעדות גדולות עם תו ירוק וקטנות בלי תו ירוק. הם באו והציעו שבפנים ישבו רק מחוסנים ומחלימים ובחוץ עם מרחק ולפי התו הסגול. אנחנו מקבלים את זה כדי להגיע להבנה עם כל הגורמים. אנחנו רואים הקפדה על התו הירוק בחדרי הכושר, בבתי מלון ומה שנפתח". ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בהצעתו של אדלשטיין להמשיך בפעימות כמתוכנן.
השר ליצמן תקף את אדלשטיין. "האם אתם מתכננים שוב סגר בפסח?", שאל ליצמן אך אדלשטיין התנגד. "אתמול עשיתם קטסטרופה בירושלים", הטיח בו ליצמן. אדלשטיין ענה: "אם לא היינו עושים זאת - הייתה קטסטרופה". ליצמן השיב: "נשמע שאתם הולכים לסגר בפסח".
8 צפייה בגלריה
גלנט
גלנט
"מוסדות החינוך אינם מקור להדבקה". גלנט
(צילום: אלכס גמבורג)
השרה אורית פרקש הכהן ביקשה מאדלשטיין להבהיר: "אתה בעצם אומר שאתה דבק בתוכנית". שר הבריאות השיב: "הבנת אותי מצוין. אני דבק בתכנית שהחליטה ממשלת ישראל. אנחנו כרגע בזהירות ובדאגה. לא בשמחה וריקודים. אפשר להתקדם עם הפתיחה".
שר החינוך יואב גלנט התייחס למוטציה הבריטית של נגיף הקורונה ואמר כי "נתוני התחלואה בכיתות הנמצאות בבתי הספר, כמו כיתות ד', וכיתות שאינן נמצאות בבתי הספר, כמו כיתות ז' - זהים לחלוטין, ומוכיחים, כמו בעבר, שמוסדות החינוך אינם מוקד התחלואה. להפך. המוטציה הבריטית - לפי משרד החינוך הבריטי אין עדות להדבקה או סכנה מיוחדת בילדים. הסיכון לילדים מהמחלה נמוך, הסיכונים לצוותי חינוך דומים לרוב המקצועות האחרים, שיעורי ההדבקה במוסדות החינוך משקפים את מה שקורה בקהילה".
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס ענתה לגלנט כי דווקא יש עלייה מדאיגה בתחלואה בקרב ילדים עד גיל תשע. זאת, פחות מחודש אחרי פתיחת הלימודים.
פורסם לראשונה: 23:21, 01.03.21