הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' נחמן אש, אומר הבוקר (א') בריאיון לאולפן ynet כי הוא מעריך שלא יהיו הדבקות בחוץ גם לאחר ביטול חובת עטיית המסכות בשטח פתוח החל מהיום, אך דואג מהשלכות הצעד: "אני חושש שלא יקפידו על מסכות בתוך מבנים, זה עלול להביא להדבקות".
אולי זו הפעם האחרונה שאתה מוריד את המסכה הזו הבוקר? "לא לא, אני בתוך מבנה. אני אמשיך להוריד אותה בשידורים כל עוד לא נצטלם בחוץ. אולי נעבור להצטלם בחוץ".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש
(צילום: הדר יואביאן)
אתם מורידים את המסכות היום לעם ישראל במרחב הפתוח, עד כמה אתה מודאג או עם חצי לב במהלך הזה? "אנחנו רוצים ללוות כל צעד שאנחנו עושים במעקב ולראות אם הוא לא גורם לעלייה בתחלואה, אבל אני חושב שהצעד הזה הוא בטוח. אין לי חשש מזה שיהיו הדבקות בחוץ כשאנשים ילכו בלי מסכות. אנחנו כן רוצים לראות שאנשים לוקחים איתם את המסכות כשנכנסים למבנה או משתמשים בתחבורה ציבורית. מזה אני חושש. אם לא ישתמשו במסכות בתוך המבנים אז בהחלט יכולות להיות הדבקות".
יכול להיות שבמהלך הזה יותר הגבתם מאשר הובלתם? אנחנו רואים בשבועות האחרונים שאנשים כבר לא הולכים עם מסכות בחוץ. "העיתוי לעשות את זה היה מחושב. רצינו לעבור את יום העצמאות כאשר שם יש הרבה התקהלויות שנעשות בחוץ. אני מודע למציאות ואני ראיתי גם ברחובות שפחות ופחות הולכים עם מסכות, אבל אני מעריך שחלק גדול מקיים את ההנחיה שלנו. חלק אולי לא, ואנחנו מרוויחים מאלה שמקיימים. אני שמח שזה העיתוי ושהגענו ליום הזה, ואני מקווה שנמשיך להתקדם בעניין".
יש הערכת זמן לגבי מתי נוכל להסיר את המסכות בחללים סגורים? "כרגע אנחנו עדיין לא עוסקים בכך. נצטרך לעקוב אחרי נתונים שבודקים את העניין הזה של ההדבקות בקרב מחוסנים גם בתוך חללים. כשנראה את הנתונים אז אולי נוכל לשקול את זה מחדש".
זה ייקח שבועות? חודש? "אני לא רוצה לשים מסגרת זמן כי אני גם לא יודע מהי מסגרת הזמן. אני לא רוצה לייצר ציפיות לא מבוססות. אנחנו בהחלט מסתכלים על הדברים האלה וככל שנוכל להתיר יותר, נעשה זאת".
3 צפייה בגלריה
אנשים בלי מסיכות בקו 852 מפרדס חנה לתל אביב
אנשים בלי מסיכות בקו 852 מפרדס חנה לתל אביב
נוסעים באוטובוס. אש: "רוצה לראות שאנשים משתמשים במסכות בתחבורה הציבורית"

"הווריאנט ההודי מדאיג אותנו"

אש התייחס גם לווריאנט ההודי החדש: "כל יום צצים וריאנטים חדשים. אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה בעולם ובמיוחד עוקבים אחרי מה שמגיע אלינו. אנחנו רוצים לזהות את אותם וריאנטים שיש להם משמעות, כי וריאנטים יש בלי סוף. המשמעותיים הם אלה שמידבקים יותר או כאלה שידביקו אנשים מחוסנים. לכן הווריאנט ההודי הזה, שיש לו כמה מאפיינים שיכולים להעיד על כך שהוא יכול להדביק מחוסנים, מדאיג אותנו. אנחנו עדיין לא יודעים את זה. נצטרך לבדוק את זה ולשמוע מהעולם. לכן בשלב הזה אנחנו עסוקים בלמנוע את כניסתו, לאתר אותו גם באלה שמגיעים מחו"ל ולראות את כל המגעים שנעשו בארץ".
בתודעה שלנו כבר יצאנו מתוך המשבר הזה. האם היית ממליץ לאנשים לצאת לנסוע לחו"ל לחופשה או רק אם חייבים? "אני עדיין חושב שבנסיעה לחו"ל יש סיכון. למדינות מסוימות זה סיכון גדול, למשל ברזיל. לאחרות אולי יותר קטן, אבל עדיין כל ההסתובבות בשדות התעופה ובמדינות יכולה לגרום להדבקות, ולכן אני הייתי ממליץ למי שחייב ולמי שלא יכול להתאפק לעשות את זה בזהירות. כשנוסעים לחו"ל יש להקפיד על ריחוק ומסכות במקומות שצריך. היית דוחה נסיעות לא הכרחיות".
מה לגבי חובת בידוד לילדים? משפחות שמעוניינות לטוס במהלך חודשי הקיץ או בזמן הקרוב - מה עליהן לעשות? "כל מי שחוזר מחו"ל ואיננו מחוסן או מחלים צריך להיכנס לבידוד של עשרה ימים עם בדיקות לקיצור בידוד. אני לא מעריך שנעשה שינוי בדבר הזה, כי הסיכון של הכניסה מחו"ל של וריאנטים הוא מאוד גדול. להיפך, אנחנו רק מחפשים דרכים לחסום יותר טוב את העניין הזה, לאכוף את הבידוד בצורה יותר טובה".
מה בנוגע לחיסונים לבני 12 עד 15? אנחנו רואים שהאישור של ה-FDA עדיין לא מגיע. "אנחנו מחכים עדיין לאישור. לא נעשה שום צעד לפני שיתקבל האישור הזה. אני מבין שפייזר הגישו כבר את החומרים לאישור, כך שאני לא חושב שיהיה עיכוב גדול, ואני חושב שעדיין צריך להתכוונן לכך שבמאי נוכל לחסן ילדים".
3 צפייה בגלריה
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נתב"ג. אש: "עסוקים בלמנוע את כניסת הווריאנט ההודי"
(צילום: AFP)
מה לגבי החיסונים באופן כללי? אנחנו צריכים להיות מוטרדים מהאפשרות שלא יהיו חיסונים כאן יותר בעוד כמה חודשים, למרות הקצב האיטי של המתחסנים כרגע? "אנחנו מדברים על הסבבים הבאים של החיסונים ככל שנידרש לכך, ואנחנו מעריכים שנידרש. אנחנו חייבים מבחינתנו להבטיח את ההסכמים עם החברות לסבבים הבאים של החיסונים. אני יודע שראש הממשלה פועל בעניין הזה, ומקווה שזה ייסגר מהר מאוד. זה סיכון גדול מאוד אם לא יהיו לנו הסכמים כאלה להמשך".
יש לך אולי מסר לפוליטיקאים שלנו, לשים בצד את המאבקים ולאשר תקציב לחיסונים? "אני בהחלט קורא לכולם לשים את זה בראש סדר העדיפויות שלהם. התקציב לחיסונים נדרש ונדרש עכשיו כדי לחתום על ההסכמים מול החברות, ואני חושב שצריך לעזוב הכול בצד ולעסוק בזה".
יש עוד הקלה בדרך? "כרגע עדיין לא. אנחנו חושבים על ההקלות. אנחנו מחפשים את הדרכים לפתוח את התחום של פעילויות לילדים במבנים סגורים, עם בדיקות או בדרכים אחרות. יש לנו את האירועים הגדולים שאנחנו עדיין לא מאשרים אותם. אנחנו עובדים על זה, ונראה מתי יהיה אפשר לפתוח עוד".