מחסומים רק בשעות הערב, עומסים כמעט רגילים בכבישים, ראשי ערים שלא מתכוונים לתת קנסות לעסקים, וטייק אוויי שעובד מתחת לרדאר: כך נראה הסגר השלישי בישראל - הפתוח ביותר מבין הסגרים הקודמים.
היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet הודה סגן שר הבריאות יואב קיש כי הוא "לא יודע אם הסגר יוריד את התחלואה", ושר האוצר ישראל כץ אמר כי הוא מאמין שהטייק אוויי (איסוף עצמי) יוכל לפעול בקרוב. ראשי העיר של ראשון לציון, רמת גן, קריית אונו ואחרים הודיעו שלא יחלקו קנסות לעסקים שיפעלו במתכונת זו.
5 צפייה בגלריה
סגר שלישי בנתניה ותל אביב ללא אכיפה
סגר שלישי בנתניה ותל אביב ללא אכיפה
סגר שלישי בנתניה ותל אביב - ללא אכיפה
(צילום: שמוליק דודפור, רענן בן צור)

5 צפייה בגלריה
לעומת הסגר השני, הפעם אין בירושלים מחסום
לעומת הסגר השני, הפעם אין בירושלים מחסום
לעומת הסגר השני, הפעם אין בירושלים מחסום
(צילום: גיל יוחנן)

האכיפה - משעות הערב

בשונה מהסגרים באפריל ובספטמבר, אכיפת המשטרה בסגר השלישי מתמקדת בעיקר סביב ההתקהלויות הבלתי-חוקיות, עסקים שלא מורשים לפתוח ומפרי בידוד - ופחות בחסימת כבישים וצירי תנועה. בסגרים הקודמים, באפריל ובספטמבר, הציבה המשטרה עשרות מחסומים בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ במהלך היום. לעומתם, בסגר הנוכחי המחסומים מוצבים רק בשעות הערב, לאחר שעות העבודה.
380 המחסומים הסטטיים בכבישים הבינעירוניים והעירוניים מוצבים החל מהשעה 18:30, עד חצות. במהלך היום פועלות ניידות משטרה בשיטה של "מחסומים מדלגים", ועורכות לנהגים בדיקות אקראיות. אף שנוסעי הרכבים נשאלים על סיבת יציאתם מעבר לקילומטר מהבתים, ואם הם מצויים בבידוד, במשטרה הסיקו מסקנות משני הסגרים הקודמים - והם לא רוצים לייצר עומס מיותר בכבישים.
5 צפייה בגלריה
לעומת הסגר השני, הפעם אין בכניסה לשדרות מחסום
לעומת הסגר השני, הפעם אין בכניסה לשדרות מחסום
הכניסה לשדרות בסגר הקודם לעומת הנוכחי
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
לעומת הסגר השני, הפעם אין בירושלים מחסום
לעומת הסגר השני, הפעם אין בירושלים מחסום
הכניסה לירושלים, פתוחה לרווחה
(צילום: גיל יוחנן)


למעשה, המצב בכבישים מתקרב לימים שלפני הסגר. על פי נתוני חברת פלאפון, בשעות 06:00-10:00 חלה ירידה ממוצעת של 16% בלבד בשימוש באפליקציית Waze לעומת אותן השעות בשבוע שעבר. הכבישים היום עמוסים יותר מאתמול אז נרשמה בשעות אלו ירידה של 18% בלבד לעומת אותן השעות בשני שעבר.
לשם השוואה בימים הראשונים של הסגר הראשון שחל בחודש במרץ חלה ירידה של כ-50%-60% ובסגר השני שהחל בספטמבר חלה ירידה של כ-30%-40% בשימוש באפליקציה.
ביממה האחרונה חילקה המשטרה 3,144 דו"חות בגין ההפרות השונות. בשונה מהחודשים האחרונים, מרביתם ניתנו בגין יציאה ממקום מגורים למטרה או פעולה שאינה מוכרת - 1,441. ההפרה השנייה שבגינה נרשמו דו"חות היא אי עטיית מסיכה - 1,431 דו"חות ביממה החולפת. 49 דו"חות בגין הפרות חובת הבידוד, 84 דו״חות בגין הפרות שונות של בתי עסק, וכן 121 דו"חות בגין שהייה במקום ציבורי שפעילותו נאסרה.

ראש העיר קריית אונו: "עוד מהגל הראשון אני לא אוכף"

ראש העיר קריית אונו ישראל גל מתנגד לסגר השלישי. הוא הודה בריאיון לאולפן ynet: "אני בכלל לא אוכף, עוד מתחילת הגל הראשון, השני והשלישי, אנחנו לא מחלקים דו"חות קורונה". עם זאת, הוא אמר כי אם המשטרה תיתן את הקנס - "אז היא תבוא, אני לא אחראי".
גל הטיל את האחריות לאכיפה על המשטרה. "כולנו צריכים להיות אחראים, וגם המשטרה. לפעמים אנחנו יודעים בדיוק מה היא צריכה לעשות, ושם היא לא נוגעת. כשאנחנו רוצים להפנות אותם לנקודות של אלימות, של מפגעים, שם הם לא עוסקים".
עמדות דומות השמיע ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך. "אמרתי ואני אומר כל פעם - תנו לראשי הרשויות לנהל זאת נכון, תנו לנו לסגור בשכונות אדומות. אנחנו נבצע את הסגר. תנו לנו לפתוח בשכונות ירוקות ולאפשר לאנשים להמשיך לנשום ולחיות. לאן הגענו שצריך לקנות ב'שושו'? הרי זה לא הגיוני, כולם יודעים שזה קורה. כולם יודעים שכולם עובדים".
בנוגע לאכיפה הוא סיפר: "אנחנו אוכפים אך ורק מי שעובר על התו הסגול, לא מאפשרים התקהלויות של אנשים והפקרות. אבל להגיד שמי שעושה טייק אווי אני הולך לסגור אותו? התשובה היא לא".


"יש קפה, רק בשושו"

קלוד, שגר ברחוב פרישמן בתל אביב, שהה היום בכיכר דיזנגוף. "יושבים קצת בשמש", הוא סיפר ל-ynet. "יש קפה, אבל בשושו. זה נחמד". הוא ציין כי ההנחיות לא ברורות לו עד הסוף - "אבל צריך להיות חיוביים אחרת המצב יהיה ממש מבאס".
לדבריו, בזמן שהיה במקום הוא לא הבחין כלל בשוטרים.