יו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ רם שפע מכחול לבן, טען הבוקר (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי "מערכת החינוך לא משפיעה על התחלואה". דבריו מגיעים לאחר שאתמול אישרה הוועדה שהוא עומד בראשה את קיום הלימודים בבתי הספר לתלמידי כיתות ה'-י' ביישובים ירוקים וצהובים עד 15 בינואר 2021, בניגוד להחלטת הממשלה.
שפע הגיב לדבריו של סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש, שאמר קודם ל-ynet כי "יושב יו"ר שהעתיד הפוליטי שלו לא רלוונטי, לוקח החלטות שפותחות את החינוך, והם מבסוטים", ואמר כי "אם סגן השר בוחר לתקוף אותי, כנראה שאני עושה משהו טוב".
4 צפייה בגלריה
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
"באופן עקבי, כבר כמה חודשים, אנחנו אמרנו בוועדת החינוך - ואני מוביל את הקו לאורך כל הדרך – שלא סוגרים את מערכת החינוך גם בסגר", אמר שפע, "שר החינוך היה צריך לזעוק איתי את זעקת התלמידים בישראל, שלא משנה באיזו סיטואציה, לא סוגרים. ברגע ששופטים כל דבר בישראל אך ורק לפי נתונים של מה זה ייעשה, ומתייחסים למערכת החינוך כמו שאר האספקטים בחיים, אפשר להתווכח על זה".
- על סמך מה אתה מבסס את הדברים? מדינות באירופה שהשאירו את מערכת החינוך פתוחה בסגר עלו בתחלואה. "קודם כל, אתה מבסס את מה שאתה אומר על שלוש או ארבע מדינות. כמובן שנוח לנו להצביע על המדינות הגדולות, כשזה מסתדר לנו, אבל בטוח שיש פחות מ-15 מדינות בעולם שסגרו את מערכת החינוך שלהן לגמרי. זה אומר שברובן המוחלט לא סוגרים. הקורונה גרמה לכל העולם לקבל החלטות - מה יותר חשוב, מסחר או חינוך, מתווכחים על טייק אווי".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט באולפן ynet
יואב גלנט באולפן ynet
"שר החינוך היה צריך לזעוק איתי את זעקת התלמידים בישראל"
(צילום: אבי מועלם)
- אבל האם כשלקחתם את ההחלטות התבססתם על נתונים? "בהחלט. כנבחר ציבור ובטח כיו"ר ועדת החינוך, כאב, כאיש חינוך, אני צריך לקבל את ההחלטה שלי משני נתונים שמשתלבים יחד - הנתונים הבריאותיים והצורך החינוכי. הסתכלתי היטב על השקף הראשון במשרד הבריאות, שאומר דבר מאוד פשוט: מערכת החינוך לאורך כל הדרך לא מורידה ולא מעלה את התחלואה במדינת ישראל בשאר האוכלוסייה. גם כשאין וגם שיש סגר".
- אז למה לא נלחמתם שבבתי הספר יקבלו חיסונים? דנו קודם על מערב פרוע, קיש מאיים שיפסיק לתת חיסונים אם בקופות ובבתי החולים יעשו מה שרוצים. "אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים. בנושא הזה, לצערי, אין לי את המנדט. אני לא יכול להחליט מי מתחסן. אתמול שיגרנו מכתב לפרויקטור נחמן אש ואני מקווה לשינוי בנושא הזה. אחד, לאפשר לכיתות י"א-י"ב, שעכשיו ניגשים לבגרויות, ללמוד גם בערים האדומות. זו החלטה שהייתה קודם גם בממשלה, אני לא משנה את המדיניות שלה בהקשר הזה. אני מצפה מהם להביא זאת אליי כבר מחר ולאפשר זאת. הדבר השני הוא לחסן כמה שיותר מהר את צוותי ההוראה".
4 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
"לחסן כמה שיותר מהר צוותי הוראה, זה לא תלוי בנו"
(צילום: בראל אפרים)
- אנחנו יודעים שקבוצות גילים בוגרות מדביקות ונדבקות יותר, בטח כשהמורים לא מחוסנים. זה לא נכנס לשיקולים שלכם? "גם כשמאפשרים מסחר או טייק אווי מבינים שיש לזה השפעה. גם כשיש תחבורה ציבורית יש השפעה. אז עושים דברים במידתיות ומקבלים החלטות מה לפתוח. נגיד את האמת, במשך חודשים ארוכים ילדי ישראל משלמים מחיר ששנים נצטרך להתמודד איתו".
- איך ממשלה יכולה למשול כאשר אתם הופכים כל החלטה שמגיעה אליכם מהכנסת? "אם אתה שואל אותי, ככה הדמוקרטיה שלנו צריכה להתנהל. תפקיד הממשלה הוא לקבל החלטות ותפקיד הכנסת הוא לפקח עליה.
"כשוועדת החינוך מקבלת החלטות שונות מהממשלה, אז קוראים לנו 'מורדים'. לאורך חודשים אמרנו שזו העמדה שלנו, להשאיר את המערכת פתוחה. כשוועדת החינוך בכנסת משנה את החלטת הממשלה כריבון - זה תפקידה. זה לא קורה כל יומיים. וכן, ככה המדינה מתנהלת, יש כל מיני רשויות שמתווכחות ביניהן מה לעשות".
- מערכת החינוך הייתה פתוחה ברובה, ואתם אמרתם לפתוח גם את ה'-ו'. למה? מה הייתה הלוגיקה בהחלטה שלכם? "אני כאבא, כיו"ר וועדת חינוך, חושב שלא צריך הבדל בין ילד בכיתה ד' לבין ילד בכית ה'. הרי לפני שלושה חודשים הוא היה בכיתה ד'".
- תסכים שילד בכיתה י' מדביק יותר מילד בכיתה ב'. זה הנתון. אז אתה לוקח פה סיכון, מהמר. "אסביר את הפער ולמה אני בכלל לא מהמר. היות שמשרד הבריאות בעצמו אומר שהוא לא מצליח להוכיח שאם הילדים נמצאים בבתי הספר הם נדבקים ומדביקים יותר מאשר בבית, מכיוון שאנחנו יודעים שכשהם בבית הם פוגשים את ההורים שלהם, יוצאים לשחק ועוד, ועדיין לאורך כל החודשים האחרונים אין שינוי בתחלואה".
- למה לא נלחמתם על החיסונים במערכת החינוך? "זה לא בשליטתי, אין לי מנדט לגרום לממשלה להחליט את מי היא תחסן. הלוואי והיה לי. את זה שר החינוך יכול לקבל, הצעתי להם את המודל בוועדה, שלחנו אתמול מכתב. חשוב לי להגיד, המדינה צריכה להחליט החלטות לפי כל הפרמטרים - הבריאותי, לצד החינוכי. נאמר את האמת, אחת הסיבות שאנחנו במצב הזה היא גם כי לראש הממשלה נוח כל הזמן לסגור את המערכת".
- מה הוא מרוויח מזה? הוא מקריס אלפי עסקים, מעצבן את כל הציבור, מה הרווח? "רה"מ במשך שנים, כמו עכשיו, לא מתייחס לעסקים קורסים. לא מעניינת אותו המיקרו-כלכלה. כל מה שמעניין אותו הוא המאקרו של מה הנתונים יגידו עלינו ב-OECD או עוד גופים שבודקים. זה פשוט לא מעניין אותו. הנה עובדה, המענקים שחולקו לא באמת חולקו כמו שצריך, זה הכי פופוליסטי".
- אותו דבר אפשר להגיד עליכם. אתה סיימת עם הפוליטיקה, אני מניח. השר קיש אמר שהקריירה הפוליטית שלך הסתיימה. "אני לא אתווכח עם סגן השר על פוליטיקה. אני יודע שאני מסתכל על עצמי במראה אני הגון עם עצמי, והוא תומך בכל השיקולים של נתניהו. בימים הקרובים אגיד מה אני צריך לעשות, בארבע עיניים".
- עוד לא ישבת? השניים לפנייך כבר קיבלו כרטיס החוצה. "השניים לפניי לא קיבלו כרטיס החוצה, זו הייתה החלטה משותפת. גם של מיקי חיימוביץ' וגם של אסף זמיר שיוצאים מכחול לבן".
- אתה במגעים עם מפלגה אחרת? כחול לבן כנראה לא על הפרק? "כולם מדברים עם כולם, לא צריכים להיות מופתעים מהעובדה הזאת. אבל חשובה לי ההגינות בפוליטיקה הישראלית, ועד שלא אשב עם גנץ בארבע עיניים לא אגיד לאן דרכי".
- לכחול לבן יש עתיד? אני חושב שאם גנץ יקבל החלטה כאדם ישר והגון שהוא ממשיך בפוליטיקה הישראלית, הרבה דברים יכולים לקרות".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"אני מבין ממנו שהוא רוצה להמשיך"
- יש ספק? ייתכן שהוא יגיד שהוא פורש והספיק לו? "אני מבין ממנו שהוא רוצה להמשיך. ואני רוצה להגיד משהו משמעותי - יש לי הרבה מאוד מחלוקות עם איך שהמפלגה התנהלה בחודשים האחרונים, וגם גנץ יודע זאת. אבל האיש הזה הוא ישר, לאורך כל החודשים האלה, גם כשנתניהו ניסה לסחוט אותו, הוא נשאר הגון לצרכים הלאומיים. הוא לא ניסה להכפיש את נתניהו עם המידע שיש לו, ראיתי כמוכם 'עובדה'. אז בעיניי מדינת ישראל צריכה להגיד שאלו האנשים שהיא רוצה שייצגו אותה - ליברלים, דמוקרטים, לא שמרנים-רפובליקנים שרוצים שנהיה מדינה בלי זכויות לקהילה גאה, בלי לגליזציה או תחבורה ציבורית בשבת".
- אז אל תנטוש אותו, תעזור לו ללכת הלאה. תגיד לו שאתה רוצה להישאר. "כמו בכל דבר, גם פה יש מכלול של שיקולים. היחסים בינינו טובים, למרות כל הדבר הזה. השורה התחתונה היא שאני מכבד אותו, הוא אותי, וקיבלתי החלטה על פי צו מצפוני".

הבוקר, אף שקבינט הקורונה אישר את מפת הערים לפי תוכנית הרמזור, הגיעו תלמידי בתי הספר ללימודים בהתאם למפה הישנה. המשמעות היא שלא מתקיימים לימודים בכיתות ה' עד י"ב ברשויות שהיו אדומות וכתומות לפי מפת הרמזור מ-17 בדצמבר.
נזכיר כי בשבוע שעבר הממשלה קבעה כי רק תלמידי כיתות א'-ד', י"א ו-י"ב יחזרו לכיתות גם ביישובים כתומים ואדומים, אך ועדת החינוך לא אישרה את התקנות ולכן הלמידה תימשך כפי שהייתה עד עכשיו. כלומר, ביישובים הכתומים והאדומים מתקיימים לימודים בכיתות רק לתלמידי א'-ד', והשאר לומדים מרחוק.
ח"כ שפע פנה במכתב לפרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בדרישה לפתיחת הלימודים בכיתות י"א-י"ב בכל הארץ, גם בערים אדומות וכתומות, ולאפשר להם להתכונן לבחינות הבגרות. "50% מהיישובים הם אדומים וכתומים, כלומר 50% מהתלמידים לא יהיו מוכנים לבגרות", אמר שפע. במכתב ששלח הוסיף: "אני קורא לכם לפעול בדחיפות למען התלמידים וצוותי החינוך ולהבטיח את פעילותה השלמה של מערכת החינוך בעת הזו". לקריאת המכתב המלא לפרויקטור הקורונה לחצו כאן.
שפע אמר אתמול כי יש לאפשר לכלל התלמידים לשוב לכיתות - ועורר את זעם נציגת משרד הבריאות, שתקפה: "הילדים יכולים להדביק את ההורים והסבים שלהם, ואתה פשוט מתעלם מזה".