ניצב משנה יגאל עזרא, ראש מחלקת (רמ"ח) סיכול פשיעה במשטרה, העריך היום (חמישי) בהערכה גסה כי במגזר הערבי מסתובבים כעשרת אלפים כלי נשק לא-חוקיים. הוא דיבר בישיבה של הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית, שהתכנסה בכנסת.
הוועדה דנה בין היתר במבצע "חוק וסדר" של המשטרה, שמטרתו להביא לדין את המתפרעים ברחבי הארץ בשבועות האחרונים, בעיקר בפרעות שהתרחשו במהלך מבצע "שומר החומות" של צה"ל בעזה.
6 צפייה בגלריה
מהומות בלוד
מהומות בלוד
רכב שהוצת בזמן המהומות בלוד
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
יו"ר הוועדה מנסור עבאס
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הוועדה התכנסה גם לפני מפגן מחאה של החברה הערבית שאמור להתרחש מחר בלוד, שבה פרצו עימותים קשים ביותר של אזרחים ערבים בפרעות שהתרחשו בישראל בעת ימי הלחימה בעזה. ניצב משנה עזרא התייחס לפרעות הללו. "האירועים מאוד מצערים ואנחנו נמצאים שם עם צוותי החקירה כדי לראות ולשקף את המציאות ובסופו של דבר להוציא את הצדק לאור ולבוא חשבון עם אותם עבריינים", אמר עזרא. הוא הודה כי "זו מכת מדינה ואנחנו באמת עושים מאמצים גדולים כדי להוריד את עקומת הפשיעה".
6 צפייה בגלריה
ניצב משנה יגאל עזרא, רמ"ח סיכול פשיעה
ניצב משנה יגאל עזרא, רמ"ח סיכול פשיעה
"נמצאים כדי לבוא חשבון עם העבריינים ולהוציא את הצדק לאור". ניצב משנה יגאל עזרא
(צילום: ערוץ כנסת)
6 צפייה בגלריה
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ביפו
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ביפו
מבצע "חוק וסדר" של משטרת ישראל ביפו
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ביפו
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ביפו
(צילום: דוברות המשטרה)
עזרא התייחס לתופעת כלי הנשק הלא חוקיים במגזר הערבי, "זה לא שאנחנו מסתובבים עם עגלה ולוקחים מכל בית נשק. העבודה סביב כלי הנשק היא קשה מאוד. היכולת שלנו להפעיל את המודיעין הנכון, להוביל לכוחות אופרטיביים שיתפסו את כלי הנשק ובסופו של דבר, גם לגבש תשתית ראייתית. אז נכון, עדיף שנשק יהיה אצלנו מאשר אצל העבריין, אבל הרצון שלנו גם לגרום לעבריין להיות מאחורי סורג ובריח כדי שלא תהיה לו הנגישות לאותו הנשק".
ניצב משנה עזרא העריך כי במגזר הערבי מסתובבים כ-10,000-8,000 כלי נשק לא חוקיים. "זו הערכה גסה שלי. אבל כשאני רואה קישורי זירה ושאותו נשק ירה במספר זירות, סימן שלא בכל משפחה יש נשק, אלא אותו נשק מסתובב בין משפחות שונות ובאירועים אלימים שונים. משטרת ישראל כפי שאתם יודעים נמצאת בסד"כ של 2.7 שוטרים לכל אלף נפש ולא היינו יכולים להיות לצערי בכל נקודה ובכל זמן כאשר האירועים האלה קרו, אבל התפרסנו בצורה רחבה כמה שיותר".
לדבריו, "תוספת של כ-3,000 שוטרים תהיה בקלות שובר השוויון ותהווה ערך מוסף בהתמודדות עם הפשיעה. אני מזכיר לכם שזה לא רק אותו שוטר שנמצא ברחוב ומשפיע, אלא גם אותו שוטר שנמצא מאחור, החוקר, היומנאי, התביעות, כל המערכים האלה שהם מערכים תומכים של כל הכוחות האופרטיביים שנמצאים בשטח".

6 צפייה בגלריה
מעצרים של מתפרעים בלוד
מעצרים של מתפרעים בלוד
מעצרים של מתפרעים בלוד
(צילום: AFP)
לסיום ביקש עזרא להדגיש כי רק מיעוט מקרב האזרחים הערבים השתתף בפרעות: "אני עובד אל מול החברה הערבית. יש הרבה אנשים מצוינים שם שהולכים איתנו יד ביד כדי להחזיר את השקט, גם לערים המעורבות ובכלל. הרגיעה הזאת לא באה סתם, נכון שהיא באה גם בפעילות אופרטיבית ומעצרים ונמשיך לעשות זאת, אבל גם בגלל אחריות שגילו אנשים משני צידי המתרס, גם יהודים וגם ערבים, שהסתובבו ברחובות, דיברו, הרגיעו והובילו בסופו של דבר לשקט הזה. אחוז קטן היה פורע חוק, אחוז גדול הם אנשים שרוצים לשמור על השקט, למען העתיד של הילדים שלנו".
רינת בלוך, תושבת רמת אשכול בלוד, סיפרה בוועדה: "ביום שני יצאו מפגינים מהמסגד והחלו לשרוף מכוניות של יהודים והורידו דגלי ישראל. איך אפשר לקרוא לניסיון רצח שלנו הפגנה? חילצנו חברים בזמן שזרקו עליהם בקבוקי תבערה. אנחנו גרים ביחד, ואנחנו נמצאים בשלב שהשכנים ניסו להרוג אותנו. כל מה שאני שומעת פה זה מתן לגיטימציה".

השבוע פתחה המשטרה במבצע "חוק וסדר", שנועד להביא לדין את המתפרעים ברחבי הארץ בשבועות האחרונים, ובמסגרתו נפתחו כבר מאות תיקים פליליים לחשודים. פשיטות המשטרה מתמקדות בשורת יישובים בארץ – מהצפון, דרך המרכז וירושלים - ועד הנגב, שם נרשמו התפרעויות קשות של תושבים בדואים. מנגד, בחברה הערבית זועמים על המבצע – ומאיימים בהמשך יציאה להפגנות.
היום הגישה הפרקליטות לבית משפט השלום בנצרת כתב אישום נגד השייח כמאל חטיב (59) מכפר כנא, ששימש כסגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, בגין שלוש עבירות של הסתה לאלימות, שתי עבירות של "פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה או הזדהות" ועבירה של הזדהות עם ארגון טרור באפריל-מאי, על רקע גל ההתפרעויות האלימות ברחבי הארץ על רקע לאומני. כתב האישום הוגש באישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. במקביל, מבקשת הפרקליטות לעצור את חטיב עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.
ראש העיר אום אל-פחם סמיר מחאמיד אמר היום כי תושבים רבים חשים חוסר ביטחון להסתובב ברחובות. שלושה בני אדם נרצחו בעיר בתוך חמישה ימים, ומחאמיד אמר שהוא מוכן להרחיק לכת ולהכריז על מצב חירום אזרחי כדי לטפל בפשיעה. בריאיון לאולפן ynet הוא הוסיף כי לא יתנגד לתגבור כוחות משטרה ומג"ב. "תעשו את העבודה שלכם, אנחנו ניתן לכם כתף", אמר ראש העיר.