לוד בוערת: תושבי העיר המעורבת בשפלה עדיין מתקשים להכיל את מאורעות הלילה, שכללו הפרות סדר קשות, פגיעה במכינה צבאית ובבית כנסת, וירי למוות בתושב ערבי.
"הרגשתי פחד כפי שמעולם לא חוויתי", שחזר יואל פרנקבורג, תושב שכונת נווה נוף. "ראיתי טלוויזיה ובסביבות 00:20 התחילו להגיע הודעות על ערבים שמתקבצים ליד השכונה". פרנקבורג וחבריו החליטו לצאת לרחוב לאחר שזכרו כי כמה חודשים קודם לכן היו הפרות סדר שבהן הושחתו והוצתו מכוניות. "רצינו להגן על הבית. ירדתי למטה עם סכין יפנית ירדנו למטה ובסביבות השעה 01:00 ראינו המון זועם של עשרות אנשים שחלקם זרקו סלעים ובקבוקי תבערה", סיפר ל-ynet.

החגיגות הפכו למהומות - כתבות נוספות

"הם התקרבו אלינו וכמה חבר'ה שהיה להם אקדח ברישיון ירו באוויר כשהסתערו עלינו. ניסו להרוג אותנו", אמר. "זה היה ממש כדי להציל חיים. התקשרנו למשטרה אבל הם היו עסוקים בפרעות אחרות ברחבי העיר, במכינה הצבאית, בבניין העירייה ובשאר ההצתות. רק אחרי 45 דקות הגיעו ניידות למקום. ב-01:05 ראינו שאחד המחבלים נפל, ואז המשטרה הגיעה ולקחה פיקוד על האירוע". פרנקבורג סיפר כי הוא מכיר את תושב העיר שנעצר בחשד למעורבות ברצח ואמר: "אנחנו מתעוררים בבוקר ואומרים שאנחנו מואשמים ברצח? הגנו על החיים שלנו. עכשיו הכי חשוב לחבק את הילדים".


4 צפייה בגלריה
הפרות סדר נרחבות בעיר לוד
הפרות סדר נרחבות בעיר לוד
"המשטרה ענתה שאין מה לעשות"
4 צפייה בגלריה
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
(צילום: אריק צונץ)

תמר טיברגר, תושבת העיר, סיפרה לאולפן ynet כי הכל התחיל בסביבות 20:30. "המונים יצאו מהמסגד והתחילו בקריאות, הצתת דגלים והנפת דגלי אש"ף. לא מדובר בעשרות, אלא במאות מתפרעים שהציתו פחים ומכוניות. אנשים לא יכלו ללכת אתמול ברחוב". טיברגר, שמתגוררת בכפר הסטודנטים, סיפרה כי המשטרה פינתה את כל הצעירים למתנ"ס וליוותה אותם בהמשך בחזרה לביתם.
"אנשים הלכו לחלץ ספרי תורה כי כוחות הכיבוי לא הצליחו לעמוד בכמות השריפות שהיו פה. אבנים נזרקו לעבר החלונות, רעולי פנים רדפו אחרי אישה הביתה. לא מדובר במשהו קטן ומזערי, אלא ממש בהתפרעויות", אמרה.

טיברגר הודתה שבשלוש השנים שהיא מתגוררת בעיר לא היה שקט לגמרי, אך האלימות מעולם לא הופנתה כלפי הציבור היהודי. "יש עבריינות וחוסר משילות של המשטרה, האכיפה פה לא מספיקה גם ביומיום בנושאי אלימות, אבל היא לא הייתה לאומנית, עכשיו היא כן", אמרה. "אנחנו מתקשרים למשטרה והיא מנתקת. 'אנחנו יודעים, אין מה לעשות', אמרו. מתקשרים לכיבוי אומרים לנו שהם לא יכולים להגיע בגלל החסימות בכבישים. זה היה מזעזע, פיצוצים לאורך כל הלילה".
גם טיברגר וגם פרנקבורג הדגישו כי בחיי היומיום ההתנהלות עם השכנים הערבים היא טובה. "אנחנו גרים בשכונה מעורבת עם שכנים שאנחנו מאוד אוהבים, האירוע אתמול לא דומה לשום דבר שאנחנו מכירים", אמרה. פרנקבורג הוסיף כי "חיינו טוב עם הערבים, אבל לא יכול להיות שברגע הזה אין 50 מחבלים עצורים. אני לא מכיר סיטואציה שהיהודים צריכים להיכנס לבתי כנסת באישון לילה ולהגניב ספרי תורה החוצה. רק בזכות התושיה של האנשים פה אנחנו עוד חיים".
4 צפייה בגלריה
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
תלמוד תורה שהושחת בעיר
(צילום: אריק צונץ)

טיברגר הוסיפה כי תושבי העיר שהתעוררו הבוקר לא ידעו אם רכבם נשרף במהלך הלילה או לא. "הפחים פה הוצתו, היה פה ונדליזם שאין לתאר, אלימות קיצונית ביותר. קמתי כשכל הגוף שלי עוד רועד, אני לא מרגישה רגועה בבית שלי", אמרה. "הממשלה צריכה להתעורר על עצמה. לא יכול להיות שזו המציאות שאני חיה בה במרכז המדינה. זה לא עניין של דו-קיום, זה מצב לאומני שישראל וכל הגורמים הבכירים - נתניהו, אוחנה, גנץ וכל השרים - צריכים להתכנס ולחשוב איך מונעים עוד ערב כזה".

התפרעויות גם בבית החולים

ההתפרעויות זלגו גם לבית החולים אסף הרופא, אליו פונו פצועים מהפרות הסדר בלוד וברמלה השכנה. בית החולים מסר כי עשרות מתפרעים התקבצו ברחבת המיון, החלו להשתולל, זרקו אבנים, השחיתו ציוד ואיימו על הצוותים הרפואיים שהסתתרו מחשש לחייהם, בהם גם עובדים ערבים שהותקפו. כוחות משטרה ויס"מ הוזעקו למקום ופיזרו את המתפרעים ברימוני הלם.

"המרכז הרפואי שמיר שעושה ימים ולילות לטיפול בכלל האוכלוסיה מכלל המגזרים ללא אפלייה רואה בחומרה רבה תקיפה ואיומים של צוותים רפואיים והשחתה של ציוד שנועד לשרת את מטופליו", אמרו בבית החולים. "אנו קוראים למנהיגי הקהילות באזור להרגיע את הרוחות ולעשות הכל על מנת למנוע מקרים כאלו שוב בעתיד".

ראש העיר: "נחצה קו אדום"

ראש העיר לוד, יאיר רביבו, כתב הבוקר כי "70 שנות דו-קיום וחיים משותפים נרמסו במחי יד על-ידי צעירים פורעים ערבים". רביבו כתב כי במהלך הלילה אירע "רצף אירועי פוגרום, השחתה, ונדליזם, פגיעה בסמלי שלטון, ניפוץ שמשות והשלכת בקבוקי תבערה לעבר בית העירייה החדש שרק בשבוע שעבר נכנסנו אליו. נזקים אדירים במוזיאון הפסיפס שבו הושקעו עשרות מיליוני שקלים, שריפת בתי כנסת, תלמוד תורה, עשרות רכבים, שריפת מכולות אשפה, השחתת דגלי ישראל וחמור מכך הורדת דגל ישראל והנפת דגל פלסטין. ליל הפרעות הביא לפציעתם של שוטרים ותושבים שמצאו עצמם נצורים. אין ספק שנחצה קו אדום בעוד שכלל לא מובן מאיפה זה בא בכלל, לא היה דבר שהצדיק מעשי שנאה כה חמורים".
4 צפייה בגלריה
דגלי פלסטין שנתלו בלוד
דגלי פלסטין שנתלו בלוד
דגלי פלסטין שנתלו בלוד
(צילום: רועי רובינשטיין)
רביבו הזכיר במשפט כי "לצערנו, בלהט האירועים נורה למוות צעיר תושב העיר והמשטרה בודקת את נסיבות המקרה. אנו שולחים את תנחומינו למשפחה". בהמשך שינה את ניסוח הפוסט בפייסבוק, וכתב: "מצער שהגענו למצב בו תושב חש מאוים על חייו ומשתמש בנשק חם בהיעדר מענה מהיר של כוחות הביטחון שלא הספיקו להגיע בגלל ריבוי זירות במקביל".
"העיר לוד נמצאת בשעות אלו באחד הרגעים המאתגרים שלה", הוסיף רביבו. הנחתי לסדר ולשקם את כל הנזקים שנגרמו כדי להעביר מסר ברור לפורעים הקיצוניים - לא נאפשר להם לשבש את חיינו. נמשיך בעשייה בנחישות, לא נוותר ולא נתייאש. הדרך שלנו במלחמה הזאת בפשיעה ובאלימות, היא בהמשך הבנייה והפיתוח בלוד, בהמשך דבקות בעקרונות וערכים, בהמשך בניית קהילה משגשגת, ובהמשך גינוי ומאבק עיקש בפשע והאלימות". הבוקר פעלו עובדי התעבורה בעיר אחרי הלילה הסוער, והסירו שני דגלי פלסטין שנתלו בלוד, וכרזה שתמכה במחאה של התושבים הערבים.