נשיא ארצות הברית הנבחר, ג'ו ביידן, צפו לאייש בימים הקרובים שתי עמדות מפתח בחזית מול מגפת הקורונה. הלילה (בין ראשון לשני) דווח בארצות הברית כי ביידן צפוי להכריז על זהותו של שר הבריאות ושירותי האנוש בממשל החדש - התובע הכללי של קליפורניה, חוויאר בקרה.
כמו כן, לפי הדיווחים, ביידן צפוי למנות את רושל וולנסקי, ראש היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס שנמצא בבוסטון, לעמוד בראש המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).
3 צפייה בגלריה
חוויאר בקרה
חוויאר בקרה
חוויאר בקרה
(צילום: AP)
לפי גורם המעורה בפרטים, ההכרזה על מינויו של בקרה עשויה להתקיים כבר במהלך יום שני. בקרה, בן 62, צפוי להיות הלטינו-אמריקני הראשון בתפקיד. כתובע כללי, בקרה הוביל את קואליציות המדינות הדמוקרטיות שהגנו על תוכנית הבריאות של הנשיא הקודם, ברק אובמה, שנקראה על שמו - "אובמה-קר", כשהנשיא דונלד טראמפ ניסה לבטלה. גם בשנותיו בקונגרס בקרה שימש בתפקיד מפתח בהעברת הרפורמה של אובמה.
רוברט גרסיה, ראש העיר לונג ביץ' בקליפורניה, התייחס למינוי הצפוי ואמר כי "ביידן עומד בהבטחה שלו להרכיב צוות שישקף את מגוון האוכלוסיות במדינה". גרסיה אמר כי לבקרה "יש לו ניסיון מוכח בתחום הבריאות, אבל לדעתי זה יותר מזה. הנשיא המיועד בחר אדם בעל יושרה ואינטלקט גבוה".
המינוי של וולנסקי, המכהנת גם כמרצה בבית הספר לרפואה בהארוורד, לראש המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, מגיע כחלק מהניסיון של ביידן לשנות את המגמה של קודמו ולתת למומחים את קדמת הבמה. בין היתר, המטרה היא גם להעניק ל-CDC תפקיד מרכזי יותר במלחמה בנגיף. במסגרת זו צפויים להתחדש תדרוכי מומחים לתקשורת.
3 צפייה בגלריה
המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן ארצות הברית
המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן ארצות הברית
המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן ארצות הברית
(צילום: MCT)
3 צפייה בגלריה
תמונות השנה בעולם של רויטרס דונלד טראמפ אנתוני פאוצ'י
תמונות השנה בעולם של רויטרס דונלד טראמפ אנתוני פאוצ'י
פאוצ'י וטראמפ. ביידן שואף להחזיר את המומחים לקדמת הבמה
(צילום: רויטרס)
ביום שישי, המרכזים המליצו לראשונה על עטיית מסכה בכל זמן שנמצאים בו מחוץ לבית. ההנחיה החדשה הזו מהדהדת את הקריאה של ביידן לעטות מסכות, צעד שטראמפ המשיך להתנגד לו בתוקף. ככל הנראה, המרכזים ישחקו תפקיד חשוב גם בניהול הפצת החיסון לקורונה - תהליך שצפוי להיות מורכב ביותר ויהפוך לאחד ממבצעי החיסון הנרחבים בהיסטוריה של המדינה.
בסוף השבוע אישר ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ המיוחד של הבית הלבן למלחמה בקורונה, כי קיבל את הצעתו של ביידן לשמש כיועץ רפואי בצוותו המתגבש. שמו של פאוצ'י, מנהל המכון האמריקני הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות, עלה לכותרות בין היתר בשל מתקפות של הנשיא טראמפ שכוונתו אליו. בשיא ההתבטאויות טראמפ כינה את פאוצ'י "אסון" ואמר כי לאנשים נמאס לשמוע מהמומחה ו"משאר האידיוטים האלה". על רקע מחלוקות אלה פאוצ'י סיפר כי נדרש לשכור את שירותיהם של מאבטחים בעקבות איומים על חייו ועל חיי משפחתו.
בתוך כך, המגפה ממשיכה להשתולל בארצות הברית, כשמדי יום מאובחנים קרוב ל-200 אלף נדבקים מאומתים חדשים. בראש רשימת המדינות שבהן היכה הנגיף עומדות קליפורניה, טקסס ופלורידה. גם מניין מקרי המוות כתוצאה מהנגיף בשבוע האחרון התקרב בשיאו לכמעט 3,000 מקרים ביום. ביום ראשון נרשמו 1,275 מתים כתוצאה מסיבוכי הנגיף. בסך הכול, מפרוץ המגפה במדינה, נדבקו יותר -15 מיליון בני אדם ומתו 288,906 חולים.