4 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
ארכיון
(צילום: עיריית חולון)
אחרי שבית הדין לעבודה הקפיא פעמיים את פיטורי עובדי "תוכנית קרב", הסתדרות המעו"ף הודיעה הערב (א') שתכריז על סכסוך עבודה של תומכי מערך החינוך, בהם סייעות, אבות בית ומזכירות - ואלו לא יפתחו את שנת הלימודים בעוד כשבועיים. זאת, כחלק מהמאבק למניעת פיטוריהם של כ-4,000 עובדי תוכנית קרב, בשל היעדר תקצוב ממשלתי.
בינתיים, עובדי התוכנית נמצאים בחל"ת שלא ידוע מתי ואיך תסתיים, ורבים מהם נקלעו לקשיים כלכליים ולמצב נפשי מעורער לאור חוסר הוודאות לגבי עתידם.

תוכנית קרב היא תוכנית חינוכית שפועלת למעלה מ-25 שנה ומספקת שיעורי העשרה, במהלך יום הלימודים, למאות אלפי תלמידים בבתי ספר ובגני ילדים ב-125 רשויות בארץ, בעיקר בפריפריה - בין היתר שיעורי אמנות, מוזיקה, איכות הסביבה, מדע, טכנולוגיה, קולנוע, תיאטרון ומיומנויות חיים.
נועה בכר, מורה בתוכנית קרב באשדוד, מספרת שמאז שהוצאה לחל"ת נקלעה לקשיים כלכליים שמדירים שינה מעיניה. "אין אוכל במקרר. פשוטו כמשמעו. פעמיים קיבלתי אריזת מזון מבית הכנסת שאני מתפללת בו. שם אני מקבלת את הנחמה ואת הכוח", סיפרה. "אני כל הזמן דואגת מה יהיה, בסופר אני קונה בצמצום. גם אם אני הולכת עם רשימה אני מסתכלת, משווה מחירים ולפעמים מוצאת את עצמי בסופר אחד קונה כמה דברים ובסופר אחר משלימה, ויש הרבה דברים שאני מוותרת עליהם".
4 צפייה בגלריה
נועה בכר מורה בתכנית קרב
נועה בכר מורה בתכנית קרב
"קונה בסופר בצמצום". נועה בכר
בכר, גרושה ואם לחמישה ילדים, חשה שהמדינה שכחה אותה. "החל"ת הראשון היה מחודש מרץ, ואז קיבלתי מקדמה של 2,000 שקל שחילקו לכולם ואחר כך עוד 1,500 שקל השלמה. זה מה שקיבלתי במשך חודשיים". בתחילת יולי בכר הוצאה שוב לחל"ת, ומאז לא קיבלה סיוע כלל. "כל בוקר אני מנסה להשיג את ביטוח לאומי כדי שיגידו לי מתי אקבל את הכסף. בכל בוקר פותחת את חשבון הבנק עם תקווה שאולי מישהו יכניס כסף - ושום דבר", סיפרה בכאב.
אדגר זיידל, מורה לחינוך גופני בתוכנית קרב, עובד עם תלמידים בחינוך המיוחד בבאר שבע. "זה הכיף הכי גדול שלי", הוא מספר. "זו הפרנסה שלי. נתתי את הנשמה בשביל הילדים. אנשים כמוני בגיל 57, לאן אנחנו נלך? מה אנחנו נעשה? רוצים להוסיף עוד 3,800 מובטלים ככה בקלות?"
4 צפייה בגלריה
אדגר זיידל, מורה לחינוך גופני בתכנית קרב
אדגר זיידל, מורה לחינוך גופני בתכנית קרב
"נתתי את הנשמה בשביל הילדים". אדגר זיידל
לדבריו, אם יהיה מובטל הוא ואשתו לא יוכלו לשלם שכירות. "זורקים אותי לרחוב כי בסופו של דבר, אם לא תהיה לי פרנסה אנחנו לא יכולים להתקיים ממה שאשתי מרוויחה. כל עוד אנחנו עובדים הכול טוב. אבל אם אני לא אעבוד, מה יהיה? מי ייתן לי עבודה בגיל שלי? אף אחד לא ירצה אותי".
זיידל סיפר על בנו, לוחם בצה"ל: "אני לא יודע מה יהיה עם הבן שלי כשיחזור הביתה, מה אני יכול לתת לו? הוא משרת את המדינה וזה מה שהמדינה מחזירה לי? אני לא חושב שזה מגיע לנו. לא יכול להיות שזורקים אותנו לרחוב בגלל הוויכוחים הפוליטיים ביניהם. משרד החינוך צריך להתבייש שמגייסים עוזרי הוראה בזמן שאותנו מפטרים".
מירית ינאי, רכזת יישובית בתוכנית קרב באזור חוף כרמל, חדרה ועמק המעיינות, נשואה ואם לשלושה ילדים. בעלה של ינאי הוא די.ג'יי ומוזיקאי, ובתקופה זו גם הוא לא עובד. "אנחנו חיים מהיד לפה", סיפרה. "התחלתי לעבוד בפברואר השנה במשרה מלאה. אני באה מהתחום של אמנות. עשיתי בחירה מושכלת שאני הולכת לעבוד במשהו יותר יציב, להכניס משהו הביתה, ובסוף זה בא לנו בהפוכה", אמרה.
4 צפייה בגלריה
מירית ינאי, רכזת יישובית בתכנית קרב
מירית ינאי, רכזת יישובית בתכנית קרב
"זה בא לנו בהפוכה". מירית ינאי
בחודש מרץ הוצאה מירית לחל"ת, ומכיוון שהיא עובדת בתוכנית פחות משנה, לא הייתה זכאית לדמי אבטלה וכעת היא מבינה שאולי לא תוכל לשוב לעבוד שם. "זה משחק פוליטי נטו על חשבון הגב של הרבה אנשים, בלי לראות את האנשים. ביום אחד זורקים לפח תוכניות של שנים רבות. כל כך הזוי שאפילו קשה לי להאמין שזה קורה".
ג', מורה בתוכנית "השף הצעיר" בחינוך המיוחד למעלה מ-16 שנים, סיפרה שלא ציפתה שתוכנית קרב תהיה בסכנת סגירה. "מאוד עצוב לי. הייתי בשוק. תוכנית קרב היא הבית השני שלי", אמרה בכאב. כעת היא מנסה לחשוב איך לשרוד כלכלית עם שמונה ילדים בבית והכנסה כספית זעומה. "אנחנו בהישרדות. בעלי עצמאי שעובד כנהג הסעות אבל אין עבודה. כיום כמעט אין הסעות לבר מצווה, חתונות וטיולים, אבל גם בשגרה המשכורת שלי מתוכנית קרב היא קריטית לקיום המשפחה.
"היום הייתי בבנק, הפקידה אמרה לי שאין לי משכורת ולכן לא יכולים לעזור לי. אני כמעט 17 שנה בתוכנית קרב, מפטרים אותנו ושולחים אותנו לאבטלה. יש למדינה כסף לשלם את האבטלה הזאת ולא להשאיר אותנו בעבודה? מחפשים מורים כדי למלא את השעות החסרות של בתי הספר? את יודעת כמה משפחות הולכות להתרסק כלכלית בגלל זה? זה ממש מקומם".
במכתב שהעביר הערב יו"ר הסתדרות המעו"ף עו"ד גיל בר טל ליו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, כתב בר טל: "אטימות הדרג המנהלי במשרדי החינוך והאוצר זועקת לשמיים. במידה ולא ייפתר משבר עובדי תוכנית קרב, עובדי מערך החינוך, הכוללים סייעות, אבות בית, מזכירות ותומכי חינוך, לא יפתחו את שנת הלימודים התשפ"א".
עוד כתב יו"ר הסתדרות המעו"ף: "עובדי תוכנית קרב להעשרה תקועים במאבק פוליטי על אישור תקציב המדינה. מנכ"ל משרד החינוך ומנכ"לית משרד האוצר אינם סבורים כי 4,000 עובדים ועובדות, אשר פעילותם נדרשת לתלמידי הפריפריה, הם נושא חשוב דיו על מנת שיוכלו להקדיש מזמנם ולמצוא פתרון יצירתי, למרות החלטות והפצרות כבוד השופט בבית הדין לעבודה".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי בשל אי-אישור תקציב מדינה לשנת 2020 מנוהל תקציב המדינה בהתאם לסעיף 3א' לחוק משק המדינה, כך שהממשלה רשאית להוציא מדי חודש סכום השווה לחלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת הצמדה למדד המחירים. "תקציבים אלו ייועדו ראשית לקיום התחייבויות המדינה מכוח חוק החוזים והתחייבויות שכר, ולאחר מכן למימון תוכניות ופרויקטים אחרים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד רואה בתוכניות המשלימות את נשמת אפה של מערכת החינוך. המשרד עושה מאמץ גדול כדי שהתוכניות החשובות והמשמעותיות הללו, ובכלל זה תוכנית קרב, תמשכנה לפעול".