ביום שישי לפני שבועיים עצרה מונית בפינת הרחובות בוגרשוב וקינג ג'ורג בתל־אביב והורידה נוסעת מבוגרת באמצע הדרך. נהג המונית, כמו עשרות ומאות מכוניות שנתקעו בפקקים הנוראיים של מרכז העיר, סירב להמשיך בדרכו. שני עוברי אורח נחמדים שראו את האישה המבוגרת אובדת עצות אחזו בה והובילו אותה לביתה.
כן, תושבי תל־אביב כבר אינם יכולים לחזור לביתם כמו כל תושב בעיר נורמלית. תל־אביב עוברת שינויים דרמטיים שהופכים את החיים עבור רבים מתושבי העיר לסיוט אחד מתמשך: סגירת כבישים, הפקעת מקומות חניה (חלקם לטובת מיזמים פרטיים ואחרים לפרויקטים נדל"ניים), חסימות וצפירות בכל שעות היממה. רחובות שקטים וקטנים הופכים לצירי תנועה מרכזיים, כולל משאיות תקועות.
1 צפייה בגלריה
אחד מאתרי עבודות הרכבת הקלה. תחושת טירוף
אחד מאתרי עבודות הרכבת הקלה. תחושת טירוף
אחד מאתרי עבודות הרכבת הקלה. תחושת טירוף
"הרסו לנו את העיר", "מישהו השתגע בעירייה" - הן התגובות השכיחות ששומעים ברחובות העיר ההפוכה וברשתות החברתיות. גם לאחר שהעירייה מסיימת פרויקט מסוים – התושבים משפשפים עיניים בהשתאות: המצב "החדש" רע בהשוואה למצב "הישן". אז נכון, אנשים אוהבים להתרפק על הנוסטלגיה, ושינויים דרמטיים הם לפעמים מטלטלים מדי וקשים לעיכול, אבל תחושת "הטירוף" להזיז כל אבן, לקרצף כל כביש ולשנות במכת גרזן סדרי בראשית – היא מקוממת. הצורך בשינויים כתוצאה מהצפיפות, עומס כלי הרכב וזיהום האוויר הוא נכון. אבל הביצוע, שאלוהים ישמור.
תושבי תל־אביב גאים בעיר שלהם. שנים חיים כאן בהרמוניה כולם עם כולם. עיר חופשית ופתוחה. זה היה סוד קסמה של ת”א. אבל ת”א היפה והישנה איבדה את הקסם. היום היא עיר רועשת, מפחידה, חיה בתוך בלגן, כעס ואי־סדר. ראש עיריית ת”א רון חולדאי מהנדס את העיר מחדש. חולדאי מכהן כבר 22 שנה ברציפות וקורה לו מה שקורה למנהיגים שמחזיקים יותר מדי זמן בהגה השלטון: הוא לא רואה את האזרח הקטן.
שבילי אופניים וקורקינטים חשמליים זכו לעדיפות עליונה (בצדק), אבל הפכו את חייהם של הולכי הרגל לסכנה של ממש. אין סדר ואין אכיפה. מעברי חצייה עוברים בתוך מסלולי החשמליים שמסכנים את הולכי הרגל. עיריית ת”א נתנה את הגזר לרוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים, אבל את המקל לתושבי ת”א האחרים. היא לא אוכפת רכיבה על מדרכות, או נסיעה פרועה כנגד כיוון התנועה. היא לא דואגת לסדר במקומות נקודתיים שבהם התנועה תקועה או חסומה. למה? כי הרבה יותר קל לפקחי העירייה להתמודד עם רכב חונה ולתת דוחות חניה (חלקם מתוך רשעות) כדי להעשיר את קופת העירייה.
חולדאי רוצה כמה שפחות מכוניות ברחובות ת”א וגורע באופן מכוון מקומות חניה מתושבי העיר. בבקשה, תתחיל עם המכוניות שמגיעות מחוץ לעיר. אפשר, לדוגמה, להטיל אגרת גודש על מבקרים שנכנסים למרכז העיר עם הרכב הפרטי שלהם כפי שנהוג בכמה מדינות באירופה. תושבי עירך קודמים. ואפשר, אדוני ראש העיר, לתת דוגמה אישית ויחד עם בכירי העירייה לוותר על מכונית השרד והחניה הצמודה שיש לכם. תנסו פעם אחת לנהוג בעצמכם הביתה ולחפש מקום חניה. והכי חשוב: לא ניתן לבצע רפורמה כל כך דרמטית בלי להציע פתרונות תחבורה אלטרנטיביים. מה לעשות, לא כל תושב יכול לעלות על קורקינט או אופניים חשמליים.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com