וושינגטון די.סי לא נראתה אתמול (ו') כמי שנערכת ליום בחירות היסטורי, אלא בעיקר לאלימות שעלולה לפרוץ לאחריו. ברחבי הבירה האמריקנית בעלי העסקים, בעיקר עסקי יוקרה, מיגנו את חלונות הראווה שלהם בלוחות עץ ענקיים. בסניף "טסלה" אמנם לא עשו זאת, אך רכבי היוקרה החשמליים נעלמו ממנו.
בעלי העסקים, כך נראה, חוששים מביזה וניפוץ חלונות על ידי מפגינים, שאולי יגיעו בליל הבחירות כדי למחות על תוצאותיהן, אם יהיו כאלו עד אז. רבים מטילים בכך ספק, לאור הספירה האיטית הצפויה של מיליוני הקולות הנשלחים בדואר בשל מגפת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
מיגון חנויות בארה"ב
מיגון חנויות בארה"ב
מיגון חנויות בארה"ב
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מיגון חנויות בארה"ב
מיגון חנויות בארה"ב
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מיגון חנויות בארה"ב
מיגון חנויות בארה"ב
(צילום: רויטרס)
זה אולי נשמע מוזר, אך רק לפני כמה חודשים המוני מפגינים יצאו לרחובות ברחבי ארה"ב במחאה על רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד. בשולי ההפגנות ההן אירעו גם מהומות אלימות ואירועי ביזה. למרות זאת חלק מהתושבים כאן סבורים שמדובר בצעד מוגזם מדי. "אני חושבת שזה פשוט מגוחך. אלה הולכות להיות הפגנות שקטות, למה שנזדקק לביצורים הללו?", סיפרה לשליחנו תושבת אחת, לורה.
כמו בבחירות הקודמות לפני ארבע שנים, גם הפעם מסרב הנשיא דונלד טראמפ להכריז כי יקבל מראש את תוצאות הבחירות, ומטיל ספק בשיטת ההצבעה בדואר. לטענתו – אותה הוא אינו מגבה בראיות כלשהן – הצבעה בדואר תוביל לזיופים של המוני קולות. הוא אמר גם שיש להכריז על המנצח כבר בליל הבחירות, אף שכאמור הסיכוי לכך נמוך עקב התעכבות הספירה. הנשיא אף העלה את האפשרות שהבחירות יגיעו בסופו של דבר להכרעה בבית המשפט העליון, ומשום כך הדגיש את חשיבות המינוי של השופטת איימי קוני בארט לבית המשפט הזה, מינוי שמחזק עוד יותר את הרוב השמרני בעליון (6 שופטים מול 3 ליברלים).

כריסטינה, עיתונאית מפלורידה שעמה דיבר שליחנו לוושינגטון הבירה, הביעה תדהמה ממיגון החנויות, והשוותה את זה למיגון חנויות לפני הוריקנים הפוגעים במדינתה. "איפה האחדות של המדינה הזאת?", אמרה. "זה מייצג את הקרע במדינה והקרע הזה נובע מהמנהיג שעומד בראשה".
כריסטינה סיפרה שהיגרה לארה"ב מבלארוס, כדי למצוא מחסה מהמתרחש בארצה. "אני נדהמת לראות את מה שקורה בארה"ב עכשיו. זו לא המדינה שתוארה לי בילדותי, שהייתה מושא הקנאה עבור כל מי שעבר לכאן. אני לא חושבת שמישהו רוצה לעבור לכאן".
לורה, אותה תושבת העיר שטענה שמיגון החנויות הוא צעד מוגזם מדי, העריכה שאם יהיו מתפרעים בליל הבחירות או לאחריו, אלו יהיו דווקא מהשמאל הקיצוני. "הם יהיו אפילו יותר קיצוניים, אבל אי-אפשר לתת להם להטיל מורא. הם מתנהגים בצורה בריונית, ואנחנו לא יכולים לתת להם לאיים על אחרים".
שליחנו שוחח גם עם תושב אחר בעיר, ריק, שהביע הבנה לצעדי המנע שננקטו היום ברחובות וושינגטון. "זה רק אמצעי ביטחון. עלות תיקון הנזקים עצומה, ואנחנו אלה שבסופו של דבר צריכים לשלם אותה". כמו המוני אמריקנים המתנגדים לנשיא, ריק הביע חשש רב מהאפשרות שיזכה. "אם לפנינו עוד ארבע שנים של טראמפ כנשיא, המצב הולך להיות גרוע יותר".
החשש של האמריקנים מאלימות ביום הבחירות או לאחריו אינו קיים רק בוושינגטון. בסקר של סוכנות הידיעות AP שפורסם החודש השיבו כ-70% מהנשאלים שהם חשים חרדה לגבי הבחירות. התומכים של ג'ו ביידן חרדים מעט יותר מתומכיו של טראמפ – 72% מול 61%. חלקם לא חוששים רק מהתוצאות עצמן, אלא ממה שיקרה בבחירות, בגלל הפילוג הגדול בחברה האמריקנית – עימותים בקלפיות, מחאות על התוצאות ומחאות במקרה שלא תושג הכרעה.
פורסם לראשונה: 22:52, 30.10.20