11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
מאמץ אחרון. טראמפ וביידן
(צילום: רויטרס, AP)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן ממשיכים במסע הדילוגים שלהם בין מדינות המפתח בבחירות, כשרק ארבעה ימים נותרו עד ל-3 בנובמבר. שניהם הגיעו הערב (ו') למדינות באזור המערב-התיכון שטראמפ ניצח בהן בפער זעום לפני ארבע שנים. ynet העביר את העצרות של המועמדים בשידור חי.
טראמפ, שמפגר בסקרים הארציים וסובל מפער משמעותי אך קטן יותר גם בסקרים במדינות המפתח, יערוך היום והלילה עצרות במישיגן, וויסקונסין ומינסוטה, בעוד ביידן יעצור בוויסקונסין מינסוטה וגם באייווה, ביום העמוס שלו ביותר עד כה בקמפיין.

11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ היום במישיגן
(צילום: רויטרס)
וויסוקנסין ומישיגן הן שתיהן מדינות שהצביעו עשרות שנים למועמדים דמוקרטיים, וניצחונו של טראמפ בהן ב-2016 היה הפתעה גמורה. שתיהן – יחד עם פנסילבניה שגם בה ניצח טראמפ את הילרי קלינטון בפער של פחות מאחוז אחד – הן חלק מאזור המכונה "חגורת החלודה", אזור שבו הייתה בעבר תעשייה משגשגת, אך תהליכים שונים, בהם הגלובליזציה, גרמו לדעיכתו הכלכלית ולעזיבה של רבים מתושביו.
ניצחון של ביידן בשלוש המדינות הללו – וויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה – יחסום את דרכו של טראמפ לעוד ארבע שנים בבית הלבן. לפני ניצחונו המדהים של טראמפ בהן ב-2016, הן כונו "החומה הכחולה". אותה חומה התפוררה אז אל מול עיניה של קלינטון, אך ביידן נהנה כעת מיתרון מוצק יותר במישיגן ובוויסקונסין, אם כי בפנסילבניה הקרב צמוד יותר. טראמפ זקוק נואשות לפנסילבניה, ויערוך בה מחר שלוש עצרות. גם ביידן ביקר רבות בפנסילבניה בשבועות האחרונים.
טראמפ עורך גם עצרת במינסוטה, מדינה שלא תמכה במועמד רפובליקני מאז 1972. זו אחת המדינות הבודדות שטראמפ מנסה להפוך הפעם מכחולה לאדומה. עיקר האסטרטגיה של טראמפ היא מגננה במדינות שבהן ניצח לפני ארבע שנים.
כחלק מניסיונו לנצח מחדש את מדינות "חגורת החלודה", טראמפ טוען שוב ושוב שהוא האיש אשר מייצג את קולם של "הגברים והנשים הנשכחים", ומדגיש שקידם מדיניות כלכלית שמטרתה החזרת העבודות במפעלים שהועתקו לחו"ל. ביידן טוען מנגד שהנשיא התעלם ממצוקתם ופעל להעשיר את עצמו ואת מקורביו בוול סטריט. ביידן מדגיש שוב ושוב שהוא נולד בסקרנטון בפנסילבניה, עיר של עובדי הצווארון הכחול, ומנסה למתג את המרוץ ככזה של "סקרנטון מול פארק אווניו".
11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
חדשות טובות על צמיחת הכלכלה. טראמפ
(צילום: AP)
חדשות טובות שאב אמש טראמפ מנתוני הצמיחה הכלכלית האמריקנית ברבעון שבין יולי לספטמבר, שהראו על זינוק של 33.1% - הצמיחה הרבעונית הגדולה בתולדות ארה"ב. זו מגיעה אחרי הצניחה ההיסטורית של הכלכלה באביב, עם סגירת המוני עסקים בשל התפרצות המגפה.
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
טראמפ מנשק את רעייתו מלניה, אתמול בפלורידה. נתוני הכלכלה מעודדים
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
עצרות המוניות, למרות גל שלישי של קורונה
(צילום: gettyimages)
"אני כל כלך שמח שנתוני התמ"ג פורסמו לפני 3 בנובמבר", צייץ טראמפ, שחזה שהצמיחה הזו תיעלם אם ביידן ייבחר. הכלכלנים, עם זאת, מזהירים שישנם כעת סימנים לכך שהכלכלה נחלשת מחדש, בצל הזינוק המחודש של נגיף הקורונה. "השיקום מאט, אם לא נעצר ממש", מסר אמש ביידן. "והשיקום שכן קורה עוזר לשכבה העליונה ומותיר מיליוני משפחות עובדות ועסקים קטנים מאחור".
למרות הנתונים הכלכליים המעודדים מצדו של טראמפ, לא נראה שהכלכלה עומדת כעת בראש סדר היום הציבורי. מגפת הקורונה פגעה קשות במעמדו של הנשיא: הסקרים מראים שרוב גדול של אמריקנים – כששני שלישים מהם – אינו שבע רצון מהאופן שבו ניהל את המשבר. ארה"ב חווה כעת גל שלישי של התפשטות, ורק הלילה חצתה את רף 9 מיליון הנדבקים המאומתים, עם שיא יומי חדש: יותר מ-91,000 נדבקים אובחנו בתוך 24 שעות. גם מניין המתים מתחיל לעלות בהדרגה, וביממה האחרונה מתו שם יותר מ-1,000 חולים.
אלא שחרף הנתונים הקשים הללו, טראמפ ואנשיו מתעקשים שארה"ב מנצחת במאבק בנגיף, ומבטיחים שהחיסון ממש מעבר לפינה. טראמפ מזלזל בהנחיות מומחי הבריאות של ממשלו שלו, ומקיים עצרות המוניות שבהן תומכיו לא עוטים בחלקם הגדל מסכות, גם כאשר מדובר במדינות שחוות כעת התפרצות משמעותית. במדינות אלו נמנים מדינות מפתח חשובות בבחירות: אוהיו, מישיגן, צפון קרוליינה, פנסילבניה וויסקונסין. ביידן עורך מצדו אירועים מצומצמים הרבה יותר, במתכונת "דרייב אין" שבה תומכיו מאזינים לו ממכוניותיהם.
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. "טראמפ הניף דגל לבן"
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
הלילה הצטרף לדיון סביב הנגיף בנו הבכור של הנשיא, וטען שארה"ב כבר ניצחה אותו למעשה. "המספר הוא כמעט כלום בגלל שהשגנו שליטה על הדבר הזה. אנחנו יודעים איך הוא עובד. יש להם טיפולים שיכולים להתמודד עם זה", אמר דונלד טראמפ ג'וניור ברשת פוקס ניוז. ביידן נוהג להכות במה שהוא רואה כנקודת התורפה המרכזית של טראמפ, יחסו לנגיף. "דונלד טראמפ הניף דגל לבן, נטש את משפחותינו ונכנע לנגיף", הכריז אתמול המועמד הדמוקרטי באירוע בטמפה שבפלורידה.
מגפת הקורונה היא גם אחת הסיבות לשיעורי ההשתתפות ההיסטוריים בהצבעה המוקדמת ברחבי ארה"ב, כאשר בוחרים רבים – בעיקר דמוקרטים – מעדיפים להצביע דרך הדואר או בקלפיות מיוחדות מחשש שיידבקו בנגיף בתורים הארוכים הצפויים ביום הבחירות. אלא שההערכה היא שגם התלהבות רבה – או חשש מצד הדמוקרטים – תורמים גם הם להסתערות על מוקדי ההצבעה ותיבות הדואר. מומחים כבר העריכו ששיעור ההצבעה במערכת הבחירות הנוכחית יהיה הגבוה ביותר זה כמאה שנים.
11 צפייה בגלריה
קלפיות בטקסס
קלפיות בטקסס
שיא בהצבעה המוקדמת בטקסס, וברחבי ארה"ב
(צילום: EPA)
עד כה הצביעו יותר מ-84 מיליון אמריקנים – 61.4% מכלל הקולות שנספרו ב-2016. במדינה אחת כבר הצביעו עד כה יותר בוחרים מאשר לפני ארבע שנים: מהנתונים המגיעים מטקסס מתברר שבה הצביעו כבר כ-9 מיליון איש. במדינה תימשך ההצבעה המוקדמת עד היום בערב.
טקסס היא מעוז רפובליקני שלא תמך במועמד דמוקרטי לנשיאות כבר 44 שנה, אך היא עוברת שינוי דמוגרפי איטי לאורך השנים, ועם אוכלוסייה מגוונת יותר ויותר מתחזקים בה הדמוקרטים. הללו מרוצים כעת מסקרים המנבאים מרוץ צמוד בין טראמפ לביידן בטקסס, אך לא משקיעים את מירב מאמציהם שם. ביידן מתמקד במקום זאת במעוזים רפובליקניים שבהם הוא סבור שמהפך דמוקרטי סביר יותר, כמו אריזונה וג'ורג'יה.