קבינט הקורונה צפוי להתכנס הערב (יום ג') כדי לאשר חזרה חלקית של מערכת החינוך ביום חמישי בבוקר. המתווה הזהיר, שנכון לעכשיו כולל רק את הגיל הרך והשכבות הנמוכות, מעורר תרעומת בקרב ראשי הרשויות המקומיות. "תנו לנו אפשרות להחזיר את הלימודים לכלל השכבות, אנחנו יודעים לקחת על זה אחריות", אמרה לאולפן ynet ראש מועצת ירוחם טל אוחנה.
במסגרת המתווה המקוצץ שיובא להכרעת שרי הקבינט, ייפתחו פעוטונים, גני ילדים וכיתות א'-ד' ביישובים ירוקים וצהובים בלבד. נכון לאמש, מדובר בכ-20% בלבד מהיישובים והערים בישראל. שכבות י"א-י"ב שמתמודדות עם בחינות הבגרות לא נכללות במתווה והתלמידים בהן ימשיכו ללמוד בזום. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להיערך לפתיחת מערכת החינוך על ידי החלת מנגנון חדש שייקרא "רמזור משולב", שישלב את נתוני התחלואה ושיעור המתחסנים.
2 צפייה בגלריה
טל אוחנה רן קוניק רז קינסטליך
טל אוחנה רן קוניק רז קינסטליך
אוחנה, קינסטליך וקוניק
(צילום: אלעד מלכה)
ראש מועצת ירוחם אוחנה סיפרה כי ביישובה התחסנו כבר יותר מ-75% מהתושבים בגיל 60 ומעלה וכמעט 50% בגילים הצעירים יותר. "בעת הזו, בלי אמצעים אכיפתיים כל מיני ממריצי התנהגות, אנחנו לא נוכל להבטיח חזרה לשגרה. אני צריכה שהמדינה תאפשר לי לא להכניס לגן ילד שההורים שלו לא התחסנו. יש פה היגיון בריא, בריאות הציבור היא מכל לכול ואני לא מתכוונת להתנצל על זה".
"הילדים שלנו צריכים ללמוד, אין סיבה שבערים ירוקות וצהובות כמו אצלנו לא יחזרו ללמוד. אין סיבה לא לחזור לחיים תקינים. עשינו את זה אחרי הסגרים הקודמים, אפשר להחזיר את כל השכבות ללימודים במתכונת מלאה, תנו לנו לקיים את זה. צריך פה שותפות בין ארגוני המורים, משרד החינוך והרשויות המקומיות. רק יחד נצליח בזה. הילדים צריכים לחזור למתכונת של למידה, בואו נאפשר להם את זה".

"להכניס את אחוז המתחסנים כפקטור"

רן קוניק, ראש העיר גבעתיים, מעיד כי קרוב ל-95% מהתושבים המבוגרים בעירו כבר התחסנו. "אנחנו בין הערים הבודדות שעדיין צהובות, אבל לדעתי עם יום חמישי אנחנו נהיה כתומים. זאת ההזדמנות מבחינתי לחזור על מה שאני אומר כבר חודשים לגבי הרמזור, שזה חארטה. אני הולך להפוך להיות כתום, ולא אוכל לפתוח את מוסדות החינוך. חייבים להכניס את אחוז המתחסנים כפקטור מאוד קריטי קריא בצבעים".
- מה יש לך לומר על ההתנהלות בממשלה? "כבר אמרתי לא פעם אחת שמה שקורה שם זה קרקס, שכל ההחלטות הן החלטות שנלקחות מתוך שיקולים פוליטיים, שלא העבירו את הסמכויות לרשויות המקומיות".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בהוד השרון
חיסון קורונה בהוד השרון
שיעורי המתחסנים יקבעו את החזרה לשגרה
(צילום: AFP)
ראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה בישראל, מוגדרת כתומה. לפי המתווה הזהיר, תלמידי העיר ימשיכו ללמוד בזום. ראש העיר רז קינסטליך אומר כי בעירו ניתן לבצע סגר דיפרנציאלי לפי שכונות: "ראשון לציון כתומה ולצערי אנחנו עולים בציון הרמזור. יש אצלנו שכונות עצומות עם למעלה מ-20 אלף תושבים, אין שום סיבה לא לפתוח שכונה צהובה.
"אפשר לתת לתושבים להבין שהשכונה ליד ירוקה או צהובה ובזכות זה מערכת החינוך פועלת. זה יגרום להם הרבה יותר להישמע ולהישמר ולשמור. חייבים לתת לנו את זה. בעיר שלי יש כמעט 300 אלף תושבים, אי אפשר לסגור עיר שלמה. הרמזור זה בלוף אחד גדול ולא משקף. יש שכונות שמקפידות, יש תושבים שמקפידים. תנו לנו לנהל את זה גם לפי מי התחסן ומי לא. הממשלה לא מסכימה לתת לנו סמכויות".
קוניק הוסיף: "הם לא משחררים את הסמכות, לא נותנים לנו להחליט החלטות כאלו. למה אני אומר שזה חארטה? כי לא מקיימים את זה. גם כשהיינו ירוקים והרבה ערים אחרות היו אדומות, סגרו את כל המדינה. אז בשביל מה הרמזור הזה? בשביל מה כל המשחקים האלה?".