ההצעה שעלתה בימים האחרונים לקיום בחירות ישירות לראשות הממשלה, אותה הזכיר אמש (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו, טומנת בחובה שתי משוכות מרכזיות. הראשונה שבהן היא חוקיות שינוי שיטת המשטר בזמן שישראל נמצאת במשבר פוליטי ו"תוך כדי משחק", והשנייה היא העובדה ששינוי כזה דורש רוב של 61 חברי כנסת לפחות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד נפתלי בנט
בנימין נתניהו יאיר לפיד נפתלי בנט
נתניהו, לפיד ובנט. בחירות ישירות?
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן )
לפי שעה, לא ברור אם נתניהו והגוש התומך בו יוכלו לגייס רוב כזה, כיוון שגם בהינתן שמפלגת ימינה של נפתלי בנט תתמוך בקיום בחירות ישירות לראשות הממשלה, הגוש של נתניהו מחזיק ב-59 קולות בלבד בכנסת. בגוש שמתנגד לנתניהו לפי שעה לא השמיעו תמיכה בהצעה. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר הערב כי "אלה לא בחירות ישירות, זה מסלול עוקף למריחת זמן על חשבון הציבור". עמדתו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס בנושא לא ידועה לפי שעה.
אולם גם במקרה שהחוק לקיום בחירות ישירות לראשות הממשלה יעבור את משוכת הכנסת, ההערכה הוודאית היא שמיד לאחר מכן יוגשו עתירות לבג"ץ בטענה ששינוי השיטה בתקופת ממשלת מעבר אינו חוקתי, בעיקר משום שמדובר בשינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק, בזמן שהכנסת החדשה נבחרה על-פי כללים ישנים.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאת הכנסת
מנסור עבאס במליאת הכנסת
עמדתו לא ידועה כרגע. עבאס
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
משפטנים, עם זאת, טוענים כי קשה להעריך אם בג"ץ יתערב בהחלטה שהתקבלה ברוב של 61 חברי כנסת. זאת בין היתר לאור המתח הקשה ביחסי הכנסת ובית המשפט העליון.
"סביר שיש כאן מקום להתערבות של בג"ץ לפי הדוקטרינה של התיקון החוקתי שאיננו חוקתי", מסביר ד"ר עמיר פוקס, חוקר בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה. "מדובר בפגיעה ברצון הבוחר שבחר מפלגות לכנסת, שנועד להרכבת ממשלה על בסיס השיטה הקואליציונית הקיימת. כעת הבוחר מוצא את הבחירה שלו במפלגות שירכיבו את הממשלה הבאה מדוללת בדיעבד, באמצעות הליך בחירה אחר".
3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
אם הכנסת תאשר, קשה להעריך אם בג"ץ יתערב בעתירות שיובאו לפתחו
(צילום: EPA)
בהצהרה שמסר הערב, חזר נתניהו על תמיכתו בקיום בחירות ישירות לראשות הממשלה – והצהיר כי הוא לא צריך את מפלגת רע"מ של מנסור עבאס כדי להרכיב ממשלה. "לא צריך לפזר את הכנסת. אני אקבל כל תוצאה ומקווה שכך יתנהלו מתמודדים אחרים", אמר נתניהו. "יש פתרון לפלונטר והוא בחירה ישירה לראשות הממשלה לתת לציבור להחליט מי יוביל את המדינה".
בהמשך התחמק נתניהו מדבריו של עבאס, שאמר אתמול באולפן ynet כי התאכזב מכך שראש הממשלה לא גינה את המתקפות של חברי הציונות הדתית נגד חברי מפלגתו. "אני מבקש פתרון שלא יתבסס על תמיכה כזו או אחרת. ניתן לציבור לבחור, עושים את זה בהרבה מדינות. תמיד אומרים שזה משאל עם על נתניהו – תעשו".
ראש הממשלה תקף גם את נפתלי בנט, בעקבות הצבעת סיעת ימינה אמש בוועדה המסדרת יחד עם מתנגדי נתניהו, בהצבעה על מספר סגני יו"ר הכנסת. "השיא היה שהוא חבר לשמאל", טען נתניהו. "אם בנט רוצה ממשלת ימין שיודיע הערב שהוא תומך בבחירות ישירות. לא צריך לפזר את הכנסת, צריך לעשות משאל עם מהיר. אני אקבל כל תוצאה ומקווה שכך יתנהלו מתמודדים אחרים".

בליכוד תוקפים כעת את בנט בעקבות החלטת ימינה להתנגד להצעתו למנות רק שני סגנים ליו"ר הכנסת - אחד לגוש השינוי ואחד לגוש נתניהו - דבר שיחד עם היו"ר הקבוע יריב לוין היה מעניק יתרון מספרי לליכוד. בגוש השינוי הציעו מתווה חלופי: חמישה סגנים על פי היחס המספרי של סיעות הבית, כך שלגוש נתניהו יהיה את יו"ר הכנסת לוין וסגן נוסף, ולגוש מתנגדי נתניהו יהיו שלושה סגני שרים וכך למעשה הם ייהנו מרוב.
יו"ר הוועדה המסדרת מיקי זוהר, שמכהן בתפקיד בשל העובדה שנתניהו קיבל את המנדט להרכבת ממשלה, העלה את ההצעה של הליכוד להצבעה, אך זו נפלה. בהמשך הוא סירב להעלות את ההצעה של מתנגדי נתניהו והישיבה פוזרה. כעת מסרב זוהר לכנס את הוועדה מחדש, מה שאומר שהכנסת החדשה תמשיך להיות משותקת, ולא ניתן יהיה להקים את הוועדות הקריטיות של החוץ והביטחון והכספים.
המחלוקת על מינוי סגני יו"ר הכנסת הגיעה אמש כמה שעות לאחר הדרמה במליאה, שבה נפלה הצעת הליכוד להרכב הוועדה המסדרת והתקבלה במקום זאת הצעת גוש מתנגדי נתניהו לקביעת הרכב הוועדה, באופן שמעניק לימינה לבדה את הקול המכריע בוועדה. מנגד, ההצעה של גוש תומכי נתניהו, שנתן את לשון המאזניים גם לימינה וגם לרע"מ - נחלה הפסד לאחר שחברי הכנסת מרע"מ התנגדו והפילו אותה, למרות סיכום ראשוני עם הליכוד.
בריאיון שהעניק אתמול לאולפן ynet הבהיר עבאס כי ההצבעה של רע"מ יחד עם גוש מתנגדי נתניהו הייתה "נקודתית בלבד", תוך שהוא מדגיש את האכזבה שלו מכך שנתניהו לא גינה את ההתקפות מצד "הציונות הדתית" של סמוטריץ' על מפלגתו. "אנחנו לא בכיס של אף אחד, לא בימין ולא בשמאל, כל האופציות עדיין מונחות על השולחן לשלב הבא של ניסיון להרכיב את הממשלה ולעצב את התקופה הקרובה גם בכנסת וגם בממשלה", אמר עבאס.
פורסם לראשונה: 20:21, 20.04.21