יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס אמר הבוקר (יום ג') כי הוא ציפה שראש הממשלה בנימין נתניהו יעמוד מול ההטחות שהושמעו כלפיו וכלפי מפלגתו מצד הציונות הדתית של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "זה מה שהיה נכון לעשות", אמר ח"כ עבאס בריאיון לאולפן ynet. "לא שמעתי קול ברור בגוש הימין של הליכוד ומפלגות שאיתו נגד ההסתה שהייתה נגד רע"מ ונגדי".
המפלגה של עבאס עם ארבעת המנדטים שלה הפכה לאחר הבחירות ללשון מאזניים לקראת אפשרות של הקמת ממשלה חדשה. אחרי שסומן כמי שעשוי לתמוך מבחוץ בנתניהו, החליט אתמול עבאס לתמוך דווקא ב"גוש השינוי" של מתנגדי נתניהו בהצבעה הדרמטית לקביעת הרכב הוועדה המסדרת של הכנסת.
"אין ספק שהמהלך שאנחנו מנסים להוביל זה למצות את הפוטנציאל שלנו ככוח פוליטי, לא בימין או בשמאל, שמנסה להשפיע על הסוגיות הבוערות בחברה הערבית", הסביר הבוקר ח"כ עבאס. "הנושא של הוועדה המסדרת הוא מעין שלב ראשון במערכה הזאת. לאורך השבועות והימים האחרונים היינו תחת מתקפה לא צודקת, האשמות שווא, אפילו עלילות דם כאילו רע"מ הפכה לארגון טרור".
- כרגע זה נראה שאתם לא בצד של נתניהו. "לא בחרנו צד. הייתה החלטה נקודתית לגבי הוועדה המסדרת. אני מדגיש את העמדה שלנו: אנחנו לא בכיס של אף אחד, לא בימין ולא בשמאל, כל האופציות עדיין מונחות על השולחן לשלב הבא של ניסיון להרכיב את הממשלה ולעצב את התקופה הקרובה גם בכנסת וגם בממשלה. רע"מ נשארת באותה עמדה, היא מוכנה וזמינה לכל מגע.
"אין ספק שאנחנו מאוכזבים מההתנהלות בתקופה האחרונה. לא יכול להיות שאני אתמוך בגוש מסוים או במפלגה מסוימת שתזכה אחר כך לשררה ולמעמד משפיע בממשלה והם מנהלים נגדנו קמפיין אגרסיבי ומאשימים אותנו בהאשמות קשות. אני מוכן לעמוד בפני שופטים בבית המשפט, שיקבעו אם אנחנו אזרחים צודקים הגונים שרוצים את טובת כל האזרחים, במיוחד אזרחי ישראל הערבים".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מנסור עבאס ויאיר לפיד
בנימין נתניהו, מנסור עבאס ויאיר לפיד
נתניהו, עבאס ולפיד
(צילום: רויטרס, עידו ארז, AP)
- אבל כן היו מגעים עם הליכוד, חשבנו שאוטוטו אתה אצל נתניהו בקואליציה, ולפי מה שאתה אומר על סמוטריץ' וחבריו אתה לא יכול לשבת שם. "כשנאמתי בנצרת בתחילת החודש, דיברתי עם כל אזרחי ישראל, יהודים, ערבים, ימין ושמאל. אבל מבחינת מה שאתה אומר, אלו תחושות אצלכם במשך חודשים. אתם חושבים שאני בכיס של נתניהו, ואני כל הזמן אמרתי שאנחנו לא בכיס של אף. אנחנו מוכנים לבוא במגע עם כל הצדדים. אנחנו לא פוסלים אף אחד, רק מי שפוסל אותנו - נפסול אותו. הגעתי למצב שאני מאוים פיזית, זה לא יכול להיות השיח".
- אנחנו שבועיים לפני סוף המנדט לנתניהו, ואז כנראה לפיד ובנט ינסו לקבל את המנדט. מבחינת הסיכומים, קיבלתם מה שרציתם מלפיד? "ההחלטה שקיבלנו היא החלטה של מערכת של שיקולים, זה לא רק מה שהיה עם לפיד והשיחות שהיו עם לפיד והסיכומים סביב הוועדה המסדרת. אני מדגיש שוב, אין קשר למה שהיה בוועדה המסדרת למה שיהיה אחרי כל זה. כל האופציות עדיין על השולחן, אנחנו לא מעוניינים בבחירות חמישיות.
"אנחנו לא מעוניינים בבחירות חמישיות, אנחנו כן מעוניינים בממשלה שתשרת את כל המגזרים וכל אזרחי ישראל, וכמובן שאנחנו מייצגים חברה ערבית שיש לה סוגיות בוערות בתחום של פשיעה ואלימות עם מצוקה של דיור ויישובים לא מוכרים בנגב. יש מספר סוגיות שמצריכות טיפול מקיף ועמוק, ולכן אנחנו בעד ממשלה יציבה להימנע ממערכת בחירות חמישית שלא תיטיב עם אף אחד".