מומחים רבים מטילים ספק ביעילות הסגר הלילי, שעליו החליט אתמול קבינט הקורונה, אך פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא וחבר הצוות המקצועי המייעץ לקבינט הקורונה, מביע תמיכה במהלך. "הגיוני לנסות סגר לילי. אני חושש שזה לא יעזור, אבל לפחות נוכיח לעצמנו שניסינו", הוא אמר הבוקר (שלישי) בריאיון לאולפן ynet.
- פרופ' אפק, הסגר הכללי הוא מהלך נכון? "בסוף אנחנו מנסים לאזן בין כל הגורמים - מצד אחד הבריאות, ומצד שני הכלכלה ואורח החיים של האנשים. ראינו שבתקופות של חגים התקהלויות גורמות לקפיצה בתחלואה. בפעמים הקודמות פעלנו באמצעות סגר, שהוא מאוד יעיל אבל הנזק שלו גדול מאוד. הפעם הממשלה מנסה בכל זאת לראות האם אפשר יהיה להסתפק בסגר לילי שימנע את אותן התקהלויות. אנו לא יודעים אם זה יעזור או לא, אף אחד לא יודע, אבל אפשר לנסות לעשות את זה, מכיוון שאמנם סגר כללי הוא אפקטיבי אבל יש לו נזקים מאוד כבדים. מנסים למנוע סגר באמצעות מניעת התקהלויות בלילה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
פרופ' ארנון אפק
פרופ' ארנון אפק
פרופ' ארנון אפק
(צילום: עידו ארז)
עוד אמר פרופ' אפק, המכהן כמשנה למנהל בית החולים שיבא בתל השומר: "אני חושב שזה הגיוני לנסות סגר לילי. האם לדעתי זה יצליח? אני חושש שלא. יכול להיות שנגיע לסגר מלא, אבל לפחות נוכיח לכל אותם אנשים שניזוקים מדי סגר שעשינו כל מאמץ".
- היית מחריג דברים מסוימים במהלך הלילה? אני רוצה לצאת לרוץ בתשע בערב, אני יכול? "התשובה היא כן. פעילות יחידנית, כמו שעשינו בסגר הגדול, בעיניי היא מאוד חשובה, כל עוד עושים זאת קרוב לבית. אני אישית מאוד תומך, שמירה על בריאות הציבור היא קריטית".

פרופ' אפק התייחס גם לסוגיית החשש מפני חיסוני הקורונה והודה כי גם הוא עצמו חושש מפני החיסון. "האם אני חושש? בוודאי שאני חושש. אנחנו לא יודעים מה ההשפעות ארוכות הטווח, אבל אני בטוח שהמערכת הרגולטורית המערבית עשתה ככל יכולתה לייצר לנו חיסון בטוח, אני סומך עליה. יש דבר אחד הרבה הרבה יותר גרוע מהחיסון, שזה הקורונה".
- מדברים על זה במסדרונות בית החולים? בוודאי, אנשים חוששים, וזה טבעי והגיוני. אבל אנו אנשי רפואה ומדע, קוראים את הנתונים שפורסמו, אנו סומכים על ה-FDA (מינהל המזון והתרופות של ארה"ב), על הרשויות בבריטניה ועל הרשויות במדינת ישראל ומאמינים שהם ימשיכו לפעול באותה שקיפות שהם פעלו עד כה".
קבינט הקורונה החליט אמש להטיל סגר לילי מיום רביעי הקרוב ועד 2 בינואר, בעקבות העלייה בתחלואה בישראל. הסגר יכלול מגבלות תנועה, אולם טרם נקבע באילו שעות הוא יהיה בתוקף. במל"ל הסבירו כי מטרת הסגר היא למנוע התקהלויות בחנוכה, בחג המולד ובערב השנה החדשה הלועזית. הממשלה תתכנס הערב לישיבה שבה ייקבעו זמני הסגר והמרחק המותר לתנועה בשעות הסגר הלילי.