3 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
מחפשים חלופות לסגר הלילי. ארכיון
(צילום: EPA)
קבינט הקורונה החליט על סגר לילי, אבל קשיים משפטיים צפויים להורידו מסדר היום: ישיבת הממשלה שתוכננה להיערך הערב (יום ג') בסוגיית תקנות הסגר הלילי נדחתה למחר. בעקבות קשיים משפטיים שהתעוררו באישור הגבלות ליליות, נבדקות כעת חלופות שיאפשרו מניעת התקהלויות בחנוכה ולקראת סוף השנה האזרחית.
בקבינט הקורונה מעריכים כי הסגר הלילי ירד סופית מהפרק לאחר שמשרד הבריאות התנגד בתוקף להמליץ עליו כחלופה המועדפת. כעת תחזור האפשרות שהציע משרד הבריאות ל"ריסון מהודק", אך מדובר בהצעה של המל"ל ליום שבו הנתונים יצביעו על 3,500 מאומתים ביום או למקדם הדבקה 1.35 (שעומד כיום על 1.24). עם זאת, שרי הממשלה צפויים לאשר הערב במשאל טלפוני את פתיחת הקניונים והמשך פיילוט השווקים לבקשת שר האוצר ישראל כץ. לדברי השר, הקניונים כבר נערכו לפתיחה מחר ואין צורך לעכב אותם בגלל הדחייה בהכרעה על הסגר.

משרד הבריאות מציע להתחיל ביישום מיידי של ריסון מהודק או מרף של אלפיים חולים מאומתים ביום. בינתיים יביאו בפני הממשלה רעיונות למגבלות תנועה בחנוכה ובחג המולד - שימנעו התקהלויות והתכנסויות בחג.
רק אתמול החליט קבינט הקורונה כי הסגר הלילי יתחיל מחר בערב ויסתיים ב-2 בינואר. בעקבות כך הייתה אמורה הממשלה לדון הערב בשאלות כמו באיזו שעה יתחיל הסגר בכל ערב, מתי הוא יוסר למחרת בבוקר וגם לאיזה מרחק ניתן יהיה לצאת מהבתים בשעת הטלת ההגבלות.
3 צפייה בגלריה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה. ארכיון
(צילום: קובי גדעון , לע"מ)
ואולם, כשעה וחצי לפני תחילת ישיבת הממשלה נמסרה הודעה שלפיה משרד הבריאות ממשיך לעבוד על ניסוח הצעת החלטה בנושא ההגבלות ובשל כך נדחתה הישיבה ביממה.
מוקדם יותר התברר כי ההחלטה על הטלת סגר לילי נתקלה בקשיים משפטיים, בין היתר בכל הנוגע למתווה "האיים הירוקים", שמאפשר כניסה של נופשים עם בדיקת קורונה שלילית לאילת ולאזור מלונות ים המלח. בממשלה בחנו דרכים משפטיות להחרגת אזורים מסוימים מהתקנות על מנת לאפשר את המשך המתווה.
3 צפייה בגלריה
במרינה באילת נערכים לסערה בחורף
במרינה באילת נערכים לסערה בחורף
אחד הקשיים - ה"איים הירוקים" באילת ובים המלח
(צילום: מאיר אוחיון)


במקביל, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע חשש כי בשל עמדת משרד הבריאות נגד החלת סגר לילי, יהיה קשה להגן בבג"ץ על החלטה בעד ההגבלה הלילית.
החשש של מנדלבליט מתבסס בין היתר על דבריה של ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שהביעה הסתייגות מהסגר הלילי יחד עם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש. השניים אמרו שצעד כזה אינו אפקטיבי, ולא יוריד את מקדם ההדבקה בצורה משמעותית.


אלרעי פרייס ואש תומכים מנגד בתוכנית הריסון המהודק של משרד הבריאות, הכוללת בין היתר סגירת עסקים. "המספרים כעת לא קטסטרופליים ולכן ריסון מהודק יכול להוריד לאלף חולים ביום", אמרה אלרעי פרייס בדיון אמש בקבינט הקורונה.
אל עמדת מומחי הבריאות הצטרף ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, שהזהיר את השרים כי המשטרה לא תוכל לאכוף באופן מלא את הסגר הלילי מפאת חוסר בכוח אדם. "אם אני מסתכל על האפקטיביות של סגר לילי מול התוצאה ההמלצה היא לא להטיל סגר לילי", אמר אתמול כהן בקבינט הקורונה.