מדגמי הטלוויזיה חזו בתחילת הערב ניצחון לגוש הימין שאותו מוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו עם 61 מנדטים, אולם בהמשך הערב אותם מדגמים עדכנו והעניקו לנתניהו (עם בנט) 59-60 מנדטים. בכל מקרה, יש לזכור כי אף שהם משקללים את אחוזי ההצבעה הסופיים - בניגוד לסקרים שלא מגלמים אותם - יש עדיין הרבה מאוד נעלמים ובראשם כמות גדולה של מעטפות כפולות. לא מדובר רק בחיילים וצוותים רפואיים, אלא גם בקלפיות של המאומתים לקורונה והמבודדים - ובמינימום יש שם חמישה מנדטים ואפילו יותר.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
יש לו ממשלה, אך זו לא הממשלה שהוא רוצה. נתניהו ובן גביר
(צילום: עמית שאבי, הדר יואביאן)
לפי אחד המדגמים, לגוש נתניהו (כולל בנט) רק 59 מנדטים. כנסת שלנתניהו לא יהיה רוב בה תהיה בעייתיות עבורו בשני היבטים עיקריים: האפשרות להחלפת יו"ר הכנסת, וקידום חקיקה נגד ראש ממשלה עם כתבי אישום. אלו החששות המרכזיים של נתניהו. בנט וסער אמנם לא הביעו עד כה נכונות בקידום הצעה שתמנע מנאשם בפלילים להקים ממשלה, אבל הדבר בכל מקרה מעורר חשש ממשי בליכוד.
בכל מקרה, גם אם נתניהו ישיג את 61 המנדטים זו לא תהיה ממשלת החלומות שלו, אף שזו הממשלה שעליה הוא דיבר בקמפיין. ממשלה שנשענת על בצלאל סמורטיץ', יו"ר נעם שנלחמת בלהט"ב וגם איתמר בן גביר, שנתניהו אמר עליו בקמפיין ש"הוא יכול לרצות הרבה דברים, אבל לא יהיה חבר בממשלה" - היא ממשלה לא טובה לנתניהו. גם לא בטוח שזו ממשלה שיש לה מנדט לבצע מהלכים עמוקים ורפורמות מרחיקות לכת, במערכת המשפט ובכלל.
בכל מקרה, הפער בין הגושים עדיין מאוד מאוד קטן. צריך לזכור את המדגם הקודם של מערכת הבחירות האחרונה, שנתן לגוש נתניהו בין 60 ל-61 מנדטים, ואחרי ספירה סופית של הקולות זה נגמר ב-58 ועלה ל-59 עם הצטרפות אורלי לוי. הכול תלוי כעת באחוזי ההצבעה בהתפלגות לפי ערים - מה קרה בערים ליכודיות ומה קרה באזורים אחרים?
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
לשון המאזניים. בנט
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
קרס ודימם מנדטים. סער
קרס ודימם מנדטים. סער
קרס ודימם מנדטים. סער
(צילום: קובי קואנקס)
כך או כך, בנט הוא לשון מאזניים. הוא האיש שמחזיק במפתח לשלטון, והוא הרי התחייב שלא תהיה מערכת בחירות חמישית.
מי שהתמודד כמעט ראש בראש מול בנט על אותו קהל מצביעים הוא גדעון סער - אך ברגע האמת מסתמן שהוא קרס. גוש המרכז-שמאל ברח ממנו ברגע האחרון, כשהבין שמפלגות המחנה נמצאות בסכנה. לפי המדגמים, נראה שהוא דימם מנדטים לטובת כחול לבן ומפלגת העבודה.
4 צפייה בגלריה
הפתעת הבחירות. גנץ
הפתעת הבחירות. גנץ
הפתעת הבחירות. גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
ובאופן מפתיע, הפתעת הבחירות הוא דווקא בני גנץ - עם קמפיין ממוקד שעבד. עד לא מזמן דיברנו עליו כמי שמגרד את אחוז החסימה, ומערכת הבחירות כולה לוותה בקריאות שיפרוש. הוא למעשה לא רק התרומם מסכנת אחוז החסימה, אלא גם עבר אותו באופן יציב. אם במקרה ישתנו הנתונים ולא תקום ממשלה - גנץ שחקן רלוונטי לדרוש בדין את מימוש חוק הרוטציה.