בעקבות האסון בנמל בביירות פרצו אמש (חמישי) עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון בעיר. המפגינים, שזועמים על השחיתות ומאשימים את הממשלה במחדל שהוביל לאסון, ניסו לפרוץ לבניין הפרלמנט. המפגינים קראו "מהפכה, מהפכה" וניסו להסיר את המחסומים שמקיפים את הבניין.

28 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים ליד ה פרלמנט ב לבנון ביירות
הפגנה מפגינים ליד ה פרלמנט ב לבנון ביירות
הפגנה סמוך לפרלמנט בביירות
(צילום: רויטרס)
28 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים ליד ה פרלמנט ב לבנון ביירות
הפגנה מפגינים ליד ה פרלמנט ב לבנון ביירות
(צילום: רויטרס)
28 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים ליד ה פרלמנט ב לבנון ביירות חיילים
הפגנה מפגינים ליד ה פרלמנט ב לבנון ביירות חיילים
חיילים באזור ההפגנות
(צילום: רויטרס)
28 צפייה בגלריה
מפגין ליד ה פרלמנט ב ביירות לבנון הפגנה מחאה
מפגין ליד ה פרלמנט ב ביירות לבנון הפגנה מחאה
(צילום: רויטרס)
28 צפייה בגלריה
מפגינים מנסים לפרוץ לתוך בניין הפרלמנט הלבנוני בביירות
מפגינים מנסים לפרוץ לתוך בניין הפרלמנט הלבנוני בביירות
מפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט
לפני תחילת העימותים הודיעה לבנון ש-16 בני אדם נעצרו בעקבות הפיצוץ שבו נהרגו יותר מ-130 איש, ואלפים נפצעו. לפי דיווחים במדינה אחד העצורים הוא מנהל הנמל. עד כה נחקרו 18 איש על אחריותם האפשרית למחדל שהביא לאסון.
העצורים הם עובדי נמל, אנשי רשות המכס וגורמים שאחראים על התחזוקה בהאנגר מספר 12, שבו נשמרו במשך שש שנים 2,750 טונות של אמוניום חנקתי. "16 אנשים נלקחו למעצר כחלק מהחקירה", אמר פאדי אקיקי, נציג הממשלה בבית המשפט הצבאי. הוא לא מסר את שמות העצורים, והוסיף שחקירת האסון נמשכת.
לפי כל ההערכות האסון בביירות הוא תוצאה של רשלנות קשה, והתעלמות ממושכת מהימצאותו של חומר מסוכן במחסנים בנמל. ראש הממשלה חסאן דיאב והנשיא מישל עאון הבטיחו שהאשמים באסון יהיו מאחורי סורג ובריח. אך האמון במוסדות המדינה נמצא בשפל, וברחובות ביירות רק מעטים מאמינים שהחקירה תהיה הוגנת.
"המנהיגים שלנו נוכלים ושקרנים. אני לא מאמין לשום חקירה שהם יעשו. הם הרסו את המדינה וממשיכים לשקר לאנשים. על מי הם עובדים?", אמר ז'אן, עובד נמל לשעבר בן 80. ביתו נפגע באסון ובתו והנכדה שלו נפצעו. נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהגיע לביירות אחרי האסון, אמר שיש להקים חקירה בינלאומית שקופה כדי שהאמת תצא לאור.
עבור אזרחים רבים, האסון הוא "הקש ששבר את גב הגמל" אחרי שנים של שחיתות פוליטית ורשלנות של הנהגת המדינה. נזכיר שמלבד ההרוגים ואלפי הפצועים יותר מ-300 אלף לבנונים איבדו את בתיהם בעקבות הפיצוץ האדיר בנמל.
28 צפייה בגלריה
ביירות לבנון חילוץ פצוע מההריסות אחרי ה פיצוץ
ביירות לבנון חילוץ פצוע מההריסות אחרי ה פיצוץ
חילוץ פצוע מההריסות בביירות
(צילום: AP)
28 צפייה בגלריה
(צילום: Getty Images)
"אנחנו לא יכולים לסבול את זה יותר. די. כל המערכת צריכה ללכת", אמר מוחמד בן ה-30. הזעם ברשתות החברתיות מלמד שהאסון עשוי לחדש את המחאה חוצת המגזרים שהייתה באוקטובר, אך דעכה על רקע המשבר הכלכלי ומגפת הקורונה.
בדרי דאהר, ראש רשות המכס הלבנונית, אמר ל-AP שמועצת המדינה (אחת מסוכנויות הביטחון המרכזיות של לבנון) פתחה בשנה שעברה בחקירת אחסון האמוניום החנקתי, שהוחרם מספינה רוסית שעגנה בביירות בספטמבר 2013. במהלך החקירה הסוכנות שלחה דיווחים לקבינט, לתובע הכללי ולמוסדות מדינה אחרים על הסכנה שבאחסון הכימיקל המסוכן. ייתכן שמדובר בעדות ראשונה לכך שבכירים לבנונים היו מודעים להימצאותו של החומר קרוב כל כך לבנייני מגורים.
דאהר אישר שהא שלח כבר ב-2017 מכתב לשופט והזהיר מאסון. הוא ביקש הנחיות שיסבירו לו מה לעשות עם החומר המסוכן. לדבריו הוא וקודמו בתפקיד שלחו שישה מכתבים ולא קיבלו תשובה.
28 צפייה בגלריה
(צילום: Getty Images)
עוד לפני ההפגנה ניתן היה לראות את התסכול והזעם של הלבנונים במהלך ביקורו של עמנואל מקרון בביירות. הלבנונים קראו למקרון "לשחרר" את המדינה מהשלטון המושחת, וגם מארגון חיזבאללה. מקרון אמר לתושבים שדרוש "שינוי פוליטי" במדינה, והבטיח שכספי הסיוע שתקבל לבנון לא יגיעו לידי המושחתים. "הפיצוץ הזה צריך להיות תחילתו של עידן חדש", הוא אמר.
מקרון הוסיף שבימים הקרובים תיזום צרפת ועידה בינלאומית שנועדה לגייס כספים למזון, לתרופות, לדיור ולצרכים הומניטריים אחרים בלבנון. תושבים שהקיפו אותו באזור האסון קראו "מהפכה" ו"העם רוצה להפיל את המשטר" – קריאה המזוהה עם ימי המהפכות של "האביב הערבי" של תחילת העשור הקודם, ושהושמעה גם בימי מחאת ההמונים נגד הממשלה בלבנון בשנה שעברה.
28 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
מקרון בביקור בביירות
(צילום: AFP)
מקרון קרא למפגינים לדבר עם המנהיגים שלהם. "אתה יושב עם מצביאים. הם עושים עלינו מניפולציות כבר שנה", צעקה לעברו אישה זועמת באזור האסון. "אני לא כאן כדי לעזור להם, אני כאן כדי לעזור לכם", השיב לה מקרון. אז השניים התחבקו. "אני אוהב אותך לבנון", כתב בערבית נשיא צרפת בטוויטר אחרי הביקור באזור האסון.
במקביל פתחו לבנונים מיואשים בקמפיין רשת שקורא להחזיר לצרפת את המנדט על לבנון: צרפת, נזכיר, הייתה השליטה הקולוניאלית של לבנון בתחילת המאה שעברה. קמפיין המחאה צבר עד כה יותר מ-54,000 חתימות.

שעות אחרי שמקרון עזב את אזור האסון ניסתה להגיע לאזור שרת המשפטים מארי קלוד נאג'ם. היא רצתה להיות הנציגה הראשונה של הממשלה שמבקרת באזור – אך מפגינים השליכו לעברה בקבוקי מים וגירשו אותה. "תתפטרי, פושעת!", קרא אחד המפגינים. כשהשרה עמדה להשיב למפגינים הם התיזו עליה מים, והשרה ברחה מהמקום לרקע קריאות "תתפטרי" ו"מהפכה".
בערב נפגש מקרון עם נשיא לבנון עאון וראש הממשלה דיאב. הם שוחחו על הדרכים לסייע למדינה, שנמצאת בשיאו של משבר כלכלי אדיר. לפני המשבר הקהילה הבינלאומית לא מיהרה לעזור ללבנון בעקבות השחיתות השלטונית והממשלה הבלתי מתפקדת שלה. מושל ביירות, מרוואן עבוד, העריך שהנזק הכלכלי בעקבות הפיצוץ הוא בין 10 ל-15 מיליארד דולר.
האסון גם עלול להחמיר את התפרצות הקורונה בלבנון, אחרי שאלפים נהרו לבתי החולים. עשרות אלפי לבנונים שבתיהם נפגעו בפיצוץ עברו לגור בצפיפות עם קרובי משפחה, מה שמחריף את סכנת ההידבקות. אתמול דיווחה לבנון על 255 נדבקים חדשים בקורונה – הנתון היומי הגבוה ביותר עד כה. מתחילת ההתפרצות נדבקו במדינה 5,672 איש.
כשהלבנונים ממשיכים לחפש ניצולים בהריסות, מדינות בעולם נערכות להעברת סיוע למדינה. ארה"ב החלה להעביר סיוע הומניטרי ללבנון הקורסת, למרות חשש כבד שאין ביכולתם של הגורמים במדינה לוודא שהסיוע אכן יגיע לנזקקים – ולא לידי חיזבאללה. מטוס תובלה ראשון מסוג C-17 הגיע מקטאר עם מזון, מים וציוד רפואי. עוד שני מטוסים צפויים להגיע ביממה הקרובה.

לפי האמריקנים הסיוע ההומניטרי מועבר בדרך שנועדה להפחית ככל שניתן את הסיכוי שיגיע לארגון חיזבאללה. מדובר במשימה קשה במיוחד בנסיבות הנוכחיות: מעבר לעובדה שהעברת סיוע לאזור מוכה אסון זו משימה מורכבת, ארגון חיזבאללה קיבל לידיו בשנה שעברה את תיק הבריאות.
"אנחנו מודעים היטב לדאגות ומבטיחים שהסיוע יגיע ללבנונים שזקוקים לו", אמר דובר הפנטגון ג'ונתן הופמן. הוא אמר שמשרד ההגנה משתף פעולה עם מחלקת המדינה כדי לוודא שהסיוע יגיע לידיים הנכונות. גנרל פרנק מקנזי, המפקד הבכיר של הצבא האמריקני במזרח התיכון, אמר בהצהרה היום: "אנחנו משתפים פעולה עם הכוחות החמושים של לבנון ומצפים להמשיך לספק סיוע נוסף".
פורסם לראשונה: 23:51, 06.08.20