יממה אחרי שברשת אל-ג'זירה פורסמה הקלטה עם קולו של מי שהוצג כ"שבוי ישראלי" אצל חמאס, במערכת הביטחון מתחזקת הערב (שני) ההערכה כי ההקלטה מזויפת ופורסמה כדי ליצור מניפולציה רגשית. בתוך כך, בישראל ממשיכים לבדוק את הקלטת - אך מניתוח ראשוני עולה, כפי שצוין, כי מדובר כככל הנראה בפברוק. עם זאת, יש מי שעדיין לא משוכנע לגמרי שמדובר בזיוף ואומר שקשה להגיד זאת באופן חד-משמעי.
אחת הסיבות לאותה הערכה היא שבין השאר נשמע הדובר מבטא את המילה "משפחה" כ"משבחה" - טעות הגייה שמאפיינת בדרך כלל דוברי ערבית שמדברים עברית. הדובר אומר גם "בועמת בלבי" ולא "פועמת בלבי". גם הדרך שבה הוא אומר "בחיק המשפחה" מעוררת חשד. הדובר אף מסיים את דבריו במילים "נא הצילו" ולא "אנא הצילו".

6 צפייה בגלריה
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
(צילום: אלבום פרטי)
גורם ישראלי בכיר אומר כי אין מדובר בקולו של מנגיסטו וכי לנוכח מצבו הנפשי של הצעיר שנמצא בשבי חמאס - ספק אם ניתן היה להקליט אותו מדבר ככה. "זה מאוד בולט שמדובר בפברוק", אמר הגורם הבכיר, "אבל אנחנו ממשיכים לבדוק את זה לעומק".
6 צפייה בגלריה
מרוואן עיסא ב ראיון לאלג'זירה
מרוואן עיסא ב ראיון לאלג'זירה
מרוואן עיסא בריאיון ל"אל-ג'זירה"
מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום פרסם אתמול הודעה שבה אמר כי "חמאס נמצא במצוקה לאחר המכות הקשות שספג במבצע "'שומר החומות' ועושה כאן ניסיון למניפולציה זולה ושקופה. ישראל מודעת היטב למצבם של הבנים הדר גולדין ואורון שאול זכרם לברכה, ושל שני האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד שחצו את הגבול בעודם בחיים. מדינת ישראל תמשיך לפעול בנחישות ובאחריות להשבת הבנים והאזרחים".
6 צפייה בגלריה
גלעד שליט בשבי בעזה
גלעד שליט בשבי בעזה
מתוך התיעוד של גלעד שליט בשבי
6 צפייה בגלריה
גלעד שליט בשבי בעזה
גלעד שליט בשבי בעזה
גלעד שליט בשבי בעזה
חמאס, שמחזיק על-פי הידוע בגופות שני החיילים אורון שאול והדר גולדין , נוהג לכנות גם את אברה מנגיסטו והישאם א-סייד חיילים, על אף שהיו אזרחים שחצו את הגדר ונחטפו. חמאס לא אמר בהקלטה של מי מהנעדרים הישראלים מדובר, וייתכן גם כי מדובר בשקר שמטרתו לשרת את התעמולה של הארגון ואת הלוחמה הפסיכולוגית מול ישראל. בהקלטה המדוברת מגדיר את עצמו הישראלי שמדבר, כביכול, כחייל צה"ל.
משפחת מנגיסטו הבהירה כי הקול בהקלטה לא נשמע כמו קולו של אברה. משפחת א-סייד לא התייחסה עד כה להקלטה. בהקלטה נשמעת הדמות, שמדברת בעברית קלוקלת, אומרת (הטעויות במקור): "אני חייל ישראלי, הנתון בשבי של גדודי עז א-דין אל-קסאם. אני תוהה ומקווה שמדינת ישראל עדיין קיימת. אם כן אני תוהה בשנית האם מנהיגי המדינה חושבים על החיילים השבויים, דואגים להם ואמונים על שחרורם. הנני מת כל יום מחדש. חיים אינני, מרגיש שהתקווה להיות בקרוב בחיק המשפחה פועמת בלבי, נא הצילו". ההקלטה פורסמה כחלק מתוכנית על סקירת המו"מ להשגת עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס. בתוכנית הוצגו גם סרטונים חדשים של גלעד שליט מהשבי.
בתוכנית התראיין בפעם הראשונה סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מרוואן עיסא, כשפניו מוצללות. הוא התייחס למגעים לעסקת שבויים: "יש לנו כרגע את האמצעים להוציא לפועל עסקת חילופי שבוים חדשה. הסוגיה הזו נמצאת בראש סדר העדיפויות של חמאס. אנו מזכירים לאסירינו כי נפעל לשחרר את כל האסירים בבתי הכלא בישראל". עיסא ציין גם כי הפעילים ביחידת הצללים של חמאס שמחזיקים את השבויים הישראלים פועלים כדי לשמור עליהם. בהתייחסו למערכה האחרונה בין ישראל לחמאס, אמר עיסא כי "הוכחנו שיש התנגדות בתוך פלסטין, שיכולה להילחם בישראל. המערכה הזו הייתה לטובת ירושלים. היא הייתה שונה, ויש עוד מאיפה שהגיעה. במהלך המערכה ניסינו להעצים את הכוח שיש לנו בסוגיית שחרור האסירים בבתי הכלא בישראל". מבצע "שומר החומות" הסתיימה בהפסקת אש ללא תנאים מוקדמים, והמשא ומתן להסדרה ולשיקום רצועת עזה שמתנהל בתיווך מצרי עדיין נמשך. עד כה ישראל התעקשה שסוגיית השבויים והנעדרים תיכלל בהסכם, בעוד חמאס מתעקש להפריד בינה לבין ההסדרה - ודורש לשחרר אסירים פלסטינים בתמורת להשבת הנעדרים הישראלים. בשבוע שעבר אמר גורם בכיר כי "גברו הסיכויים לעסקת שבויים עם חמאס, אך לא נשחרר רוצחים".