יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינה הבוקר (שישי) את הפיגוע בתל אביב שבו נרצחו שני צעירים ישראלים - אך קשר בין הפיגוע לבין "הסכנה שבהמשך הפלישות לאל-אקצה". בהודעה בשפה הערבית מסר אבו מאזן כי "הרג אזרחים פלסטינים וישראלים רק יוסיף להידרדרות המצב, כאשר כולנו שואפים להשיג יציבות במיוחד במהלך חודש רמדאן".
אבו מאזן הדגיש בהודעת הגינוי גם את "הסכנה שבהמשך הפלישות החוזרות ונשנות למסגד אל-אקצה ואת הפעולות הפרובוקטיביות של מתנחלים קיצונים בכל מקום". כמו כן, הוא הזהיר מפני ניצול הפיגוע "כדי לבצע תוקפנות נגד העם הפלסטיני על ידי המתנחלים".
בדרג המדיני בישראל נדהמו מתגובת אבו מאזן, אך לא צפויים לתקוף אותו כדי שלא להעצים את השפעתה.
1 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס
מחמוד עבאס
זירת הפיגוע אתמול ברחוב דיזנגוף בת"א ואבו מאזן
(צילום: AP, EPA)
הודעת יו"ר הרשות דומה לזו שפרסם באופן חריג אחרי הפיגוע בשבוע שעבר בבני ברק, שבו נרצחו חמישה בני אדם. היא קושרה ללחץ מצד ארה"ב וישראל על הפלסטינים להרגיע את השטח ולמנוע התפשטות של גל הטרור.
את הפיגוע אמש בתל אביב - שבו נרצחו תומר מורד ואיתי מגיני, בני 27 מכפר סבא - ביצע רעד חאזם (29) ממחנה הפליטים ג'נין. אף שלפי שב"כ הוא לא השתייך לארגון טרור מוכר, הוא נחשב מזוהה עם גדודי חללי אל-אקצה. באזור ג'נין מתקשה הרשות הפלסטינית להשליט מרות, וגם המחבל מבני ברק יצא מהאזור.
פתחי חאזם, אביו של המחבל, הוא פעיל מרכזי בפתח ובעבר היה קצין במנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אחרי שנודע לו כי בנו נהרג, אמר האב לאנשים הרבים שהתגודדו ליד בית המשפחה: "אתם תראו את הניצחון בעזרת אללה. בשנים הקרובות, בימים הקרובים העיניים שלכם יראו את הניצחון. העיניים שלכם יראו את השינוי. אתם תקבלו חירות ועצמאות. מתפלל שאללה ישחרר את מסגד אל-אקצה מהכובשים הטמאים".
אביו של המחבל אמר עוד: "לאחר הפיגוע שעשה אחיכם, אמרו שלא תהיה רגיעה ולא יהיו יותר הקלות. העם שלנו לא מחפש הקלות, העם שלנו מחפש חירות ועצמאות. עמנו מחפש את מסגד אל-אקצה, מחפש להתפלל במסגד בלי לחשוש. העם שלנו מחפש חירות לילדיו ופרנסה, ולא אישור כניסה כדי לקבל משכורת טמאה".
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה התקשר לאביו של המחבל, שיבח את בנו ואמר לו כי "המעשה שלו הוא ניצחון למסגד אל-אקצה ולשהידים של פלסטין".
אחרי חיסול המחבל הבוקר, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים הערכת מצב ובסיומה נמסר כי הוא "הנחה לבדוק את המעורבות של סביבתו הקרובה של המחבל באירוע, ולפעול בהתאם כלפי כל מי שסייע או ידע על כוונותיו האלימות".
עוד הוחלט להותיר את מעבר גלבוע (ג׳למה) סגור בשלב זה עד להודעה חדשה, "במטרה לבודד אפשרויות תנועה מהעיר ג׳נין ואליה". בינתיים לא בוטלו הקלות התנועה לרגל חודש הרמדאן, והמעבר לתפילות בירושלים, למרות המתח הרב ביום השישי הראשון של החודש הרגיש. נראה שבישראל ממתינים כדי לא לתת דלק לקיצונים, ומנסים להמשיך במדיניות הבידול בין המעורבים בטרור לבין יתר האוכלוסייה.
לגבי סגירת הפרצות בגדר ההפרדה - משרד הביטחון מגבש תוכנית והיא טרם הוצגה לשר בני גנץ. נראה שכעת המהלכים בנושא יואצו.