הפלגים הפלסטיניים מאיימים, אך ספק אם בחמאס באמת רוצים להיכנס כעת למערכה נוספת. בישראל נערכים לצעדות פלסטיניות כתשובה למצעדי הדגלים ברחבי הארץ - ונראה כי כעת האינטרס הוא משותף - לעבור את יום ראשון הקרוב, יום ירושלים, בשקט. גורם ברצועת עזה שהשתתף בפגישת הפלגים אמש (חמישי), שעסקה בעיקר בהיערכות למצעד הדגלים, אמר ל-ynet כי לפי שעה לא התקבלה החלטה על כניסה להסלמה ביטחונית ביום ראשון.
לדבריו, בשיחה ניכר היה שאין רצון בקרב חמאס לייצר הסלמה מרצועת עזה כל זמן שהאירועים בירושלים לא ייצאו מכלל שליטה. עם זאת הגורם לא שלל אפשרות שגורמים עצמאיים בארגונים אחרים כמו הג'יאהד האיסלאמי לא יקבלו החלטה על דעת עצמם לירות רקטות אל עבר ישראל, ולגרור את עזה למערכה.
6 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים צעדת הדגלים דגלים שער שכם העיר העתיקה ירושליםחאן יונס עזה גדודי עז אדין אל קסאם חמאס מפגן צבאי מצעד רקטות טילים
מצעד הדגלים צעדת הדגלים דגלים שער שכם העיר העתיקה ירושליםחאן יונס עזה גדודי עז אדין אל קסאם חמאס מפגן צבאי מצעד רקטות טילים
יום ירושלים יעבור בשקט? דריכות בישראל ובצד הפלסטיני
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
אזעקות באזור ירושלים
אזעקות באזור ירושלים
מחפשים מקלט. כך נגמר מצעד הדגלים בשנה שעברה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כלומר, לפחות בינתיים, בחמאס מעדיפים לעבור את אירועי יום ירושלים בלי התערבות מעזה, אך ייתכן שלב שבו הארגון לא יוכל ציבורית להכיל את האירוע וייאלץ להגיב בחוסר חשק למתרחש. בתום הפגישה הודיעו הפלגים כי המצעד הוא "חבית חומר נפץ שתפוצץ את האזור", וכי מבחינתם כל האפשרויות נמצאות על השולחן כדי להיאבק בפשעים של ישראל. עוד הודיעו הפלגים כי הם העלו את רמת הכוננות שלהם וקראו לפלסטינים להגיע בהמוניהם למסגד אל-אקצא כבר ביום שישי כדי להגן עליו.
בינתיים, גורמי הביטחון בישראל הזהירו בדיונים שעלולות להיות צעדות פלסטיניות מקבילות בירושלים, ייתכן שבכפרים סמוכים לבירה. בדיון שכינס שר החוץ יאיר לפיד ניתנה הוראה כי גם אם הצעדות הללו יתקיימו במרחק של קילומטר או פחות - לא תהיה התערבות ישראלית. דגלים פלסטיניים לא יורדו והכוחות בשטח יחתרו להפריד בין הצדדים. תגובה תגיע אם תורגש התקוממות של ממש. גורמים במשרד החוץ הזהירו שמצעד הדגלים עלול לגרום לישראל נזק מדיני, אחרי הנזק שכבר נגרם מהאירועים האלימים בהלווית עיתונאים אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה.
6 צפייה בגלריה
תומס ריצ'רד ניידס בשגרירות בירושלים
תומס ריצ'רד ניידס בשגרירות בירושלים
ניידס, פנה לבכירים ישראלים. "לבחון את שינוי תוואי המצעד"
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
"לא עניין של התרסה, זאת בירת ישראל". עמר בר-לב
(צילום: שאול גולן)
בימים האחרונים פנו גורמים בינלאומיים לישראל בבקשה לבחון מחדש את תוואי מצעד הדגלים, שכידוע צפוי לעבור בשער שכם. כך למשל שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס פנה לבכירים בישראל - בהם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שהשיב לו בשלילה. "קודם כן אני מבין את הדאגות שלכם", אמר בר-לב לשגריר, "אני עוקב מקרוב אחרי ההכנות ואנו עושים כל מה שאנו יכולים כדי למנוע חיכוך ופרובוקציות. המצעד הזה הוא מסורת של 30 שנה. אין לנו עניין של התרסה. זאת בירת ישראל".
בכיר ישראלי אמר: "אין סיבה לשנות את התוואי, זהו תוואי של 30 שנה". האמריקנים לא לבד. גם המצרים, האירופים וגורמים באו"ם פנו לישראל בבקשה לשקול מחדש את מסלול הצעידה. במהלך יום ירושלים בשנה שעברה, נזכיר, אירעו מהומות קשות וירי רקטי כבד לעבר הבירה ויתר חלקי הארץ. בקהילה הבינלאומית ישנו חשש כבד מהשלכות הצעדה השנה.
בדיונים שהתקיימו בימים האחרונים במערכת הביטחון ובמערכת המדינית, נמסר כי אין התרעות קונקרטיות להפרות סדר או לירי מצד החמאס, אבל לכולם הרגישות ברורה ומוכרת. גורמי המודיעין אומרים כי החמאס מזהיר מפני כניסה להר הבית ולא מדבר על עצם קיומו של מצעד הדגלים. ישראל מעבירה מסרים לקהילה הבינלאומית לפיהם המצעד לא מתקרב להר הבית וכי לא יפגע בחופש הפולחן על ההר.

לא רק בירושלים: בעוטף יצעדו בגבול, ביפו יניפו דגלים לצד מחאה יהודית-ערבית

תושבים מעוד ועוד ערים ברחבי הארץ הודיעו שכאות הזדהות עם ירושלים, יקיימו גם הם מצעדי דגלים ברחובות. כך לדוגמא ביום שלישי נערך בעכו מצעד בהשתתפות קהל רב. המצעד עבר ברחובותיה של העיר עכו לרחבת מתנ"ס בית היימן, שם נערך הפנינג משפחות לכבוד יום ירושלים. המצעד עבר ללא אירועים חריגים. ברחבת עיריית קריית אתא תתקיים פעילות חגיגית ביום ראשון הקרוב. בנשר ישתתפו תלמידי בית הספר "כנפי נשרים" בצעדת דגלים בליווי תושבים במלאת 55 שנים לשחרורה של ירושלים.
6 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)
6 צפייה בגלריה
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
המחאה באוניברסיטת בן גוריון
בראשון לציון יזמו תושבים מצעד דגלים בעקבות האירוע
(צילום: הרצל יוסף)
צעדות הדגלים יתקיימו גם בערים מעורבות כמו לוד ויפו. בלוד ייערך ריקוד הדגלים בהשתתפות תלמידים מבתי הספר השונים בעיר. המצעד יצא בשעה 11:00 ביום ראשון מכיכר הקטמנדו בעיר. המארגנים מספרים על מסלול שאורכו כשני קילומטרים ומצפים למאות משתתפים. נועם דרייפוס, אחד המארגנים, סיפר: "זה אירוע מסורתי בעיר לוד, כל שנה ותיקי העיר לצד תלמידים רוקדים עם דגלי ישראל בבתי ספר". בסיום הצעידה יישא דברים הרב הראשי לישראל, דוד לאו.
ביפו תתקיים צעדת דגלים לקראת השעה 18:00, שאותה מארגנת עמותת "מאירים ביפו", המפעילה ישיבה בעיר מדרשת נשים ושתי מכינות. במקביל יתקיים ביפו הפנינג מחאתי יהודי-ערבי, בקריאה להפסקת הוצאת צווי פינוי לכאלף משפחות, מרביתן ערביות, המתגוררות כבר עשורים במעמד של דייר מוגן בדירות נכסי נפקדים. באירוע שיתקיים בגן טולוז, יופיעו בין היתר אחינועם ניני, גיל דור, מירה עווד, סיסטם עאלי ואמל מורקוס.
גם אור יהודה תחגוג את יום ירושלים בריקוד דגלים ברחובות העיר והפעלות בפארקים. בשעה 18:30 תתקיים תהלוכת דגלים לנוער ולמשפחות שתצא מהמרכז המסחרי לכיוון חניית היכל התרבות. בראשון לציון מארגנים התושבים גם כן צעדה. אתי טל, אחת המארגנות, סיפרה כי הצעדה תתקיים ביום ראשון ב-17:30 מפארק ערים תאומות בעיר עד לסינמה סיטי. "זה נטו דגלים של ישראל. נטו דגלים, שירים וריקודים לחזק את עם ישראל ואת הדגל", אמרה. היא סיפרה כי החליטה ליזום את המצעד בעקבות ההפגנה באוניברסיטת בן גוריון במהלך השבוע האחרון. "זה נראה שיגיעו מאות, אני שמחה לגלות שהייתי הניצוץ. המון אנשים הודיעו שיגיעו".
בעוטף עזה יקיימו מצעד דגלים לאורך הגבול ברקע איומי הפלגים הפלסטיניים. ביום ראשון בשעה 16:00 תצא שיירה של רכבים לאתר בארות יצחק שעל הגבול. את האירוע ארגנה המועצה האזורית שדות נגב. "אנחנו מחזקים את ירושלים ביום חגה לנוכח האיומים של אויבינו מעזה נגד ריקוד הדגלים. נעמוד בשדות נגב בראש מורם ועם דגל מתנוסס ונצא לתהלוכת דגלים עם רכבים לאורך כבישי העוטף", נמסר.
פורסם לראשונה: 23:02, 26.05.22