המשטרה עיכבה אתמול את חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק עם שני פעילים נוספים למען עלייה להר הבית בעודם תוקעים בשופר ליד בית הקברות המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים. השלושה נחקרו בחשד לפגיעה ברגשות דת ובהתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, ובמשטרה ביקשו מבית המשפט להרחיק אותם מהעיר העתיקה עד לאחרי החגים בשל המתיחות הביטחונית וההיערכות המיוחדת בבירה, אבל בית המשפט החליט להרחיק אותם רק עד מחר ב-06:00 בבוקר.
מדובר בהסתבכות נוספת מיני רבות של גליק באזור הר הבית - ולא הרחקתו הראשונה מהאזור. בית המשפט אישר לאחרונה להרחיק אותו מהר הבית למשך חודשיים לאחר שהשמיע תקיעת שופר מהטלפון - ומאז הקפיד גליק להסתובב במקומות שלא מפרים את צו ההרחקה כשהוא תוקע בשופר ומעביר זאת בשידור חי בפייסבוק.
2 צפייה בגלריה
יהודה גליק תוקע בשופר בהר הבית
יהודה גליק תוקע בשופר בהר הבית
בית המשפט קבע כי גליק ביקש לוודא שניתן לתקוע בשופר
(צילום: קרן שלום ירושלים)
נציג המשטרה, רפ"ק אסף הראל, הדגיש בדיון בבית משפט השלום כי שלושת המעוכבים כבר הורחקו בעבר מהר הבית, ודווקא בפתחם של חגי תשרי "הם מוצאים לנכון להגיע ולייצר פרובוקציות בבית קברות מוסלמי, בחלקו המזרחי של הר הבית, על-ידי טקסים יהודיים של תקיעת שופר ושידור האירוע ברשתות החברתיות לגורמים רבים בכל העולם". הוא ציין גם כי בבוקר האירוע פנה לגליק וזימן אותו לחקירה על מקרה אחר, וכשגליק ביקש לדחות בכמה שעות את הגעתו ונענה בחיוב - גילתה המשטרה שהוא משדר באותו זמן את תקיעת השופר מאזור בית הקברות.
גליק התעקש בדיון כי מדובר במנהג שהוא מקפיד עליו כבר שלוש שנים כדי לקיים את מצוות "תקעו בציון" בהתאם לחוק, ודחה את האשמות המשטרה על כך שמדובר בפרובוקציה.
הראל ציין כי ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הערביים קיימת דריכות גבוהה בעניין הר הבית, ולעיתים בכירים בעולם המוסלמי גם מגיבים על תקריות במקום. "כשעשו את הטקס לא בבית העלמין, המשטרה לא התערבה", אמר הראל. "אבל בבית העלמין זה עורר פרובוקציה, והמשטרה צריכה למצוא את האיזונים בין חופש הפולחן לבין הפרה של הסדר הציבורי וקריאה של המונים להגן על הר הבית. כעת יש קריאה להגן על בית הקברות, ובסוף קבוצה קטנה מפרה את האיזונים המאוד מסוכנים".
2 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל בירושלים לקראת חגי תשרי
היערכות משטרת ישראל בירושלים לקראת חגי תשרי
במשטרה הסבירו כי התקופה הקרובה תהיה נפיצה מבחינה ביטחונית
(צילום: דוברות המשטרה )
השופט עמיר שקד לא קיבל את בקשת המשטרה להרחיק את השלושה למשך חודש, והסתפק בצו עד מחר ב-06:00 בבוקר. לדברי השופט, החומרים שהוצגו בפניו מעלים חשד סביר ברף נמוך. "יכול ואכן התנהלותם הובילה לחשד לפגיעה בשלום הציבור, במיוחד על רקע המצב הבטחוני השורר בימים אלו, אלא שמשעה שהוצג כי גליק פעל כפי שפעל כך במהלך שלוש השנים האחרונות ובעת שביקש לדעת מהו המקום וקיבל אישור לתקוע בשביל ציבורי - רק אחר כך פעל", נימק השופט.
במשטרה החליטו להגיש ערר על ההחלטה וינהלו מחר דיון נוסף בבית המשפט המחוזי בשעה 09:00. "בית משפט קמא (השלום) טעה כאשר לא התייחס לפרסונות שביצעו את האירוע, שכולם מוכרים למשטרה ומורחקים רבות מהר הבית בשל הפרות הכללים, וגליק מוכר מאוד ברחוב הערבי ומהווה 'סדין אדום'", כתבה המשטרה בבקשת הערעור והדגישה כי השופט שקד לא לקח בחשבון את השלכות המעשים על המצב הביטחוני לקראת החגים.
תום ניסני, מנכ"ל "בידינו", שעוכב יחד עם גליק, אמר כי "השופט שקד לא היה יכול לפסוק אחרת. החוק מאפשר ליהודים חופש דת גם אם ממשלת ישראל ומשטרת ישראל מסרבות להכיר בכך ונלחמות בנו. אנחנו נהיה שם להמשיך להיאבק על ירושלים ועל הר הבית ככל שיידרש".